حجاج به جو سازی‌های فضای مجازی علیه حج توجه نكنند
کد خبر: 3728294
تاریخ انتشار : ۱۶ تير ۱۳۹۷ - ۱۳:۳۹

حجاج به جو سازی‌های فضای مجازی علیه حج توجه نكنند

گروه جامعه ــ نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت ضمن پاسخ صریح و شفاف به شایعه‌سازی‌ها در مورد مسائل ارزی حج تأكید كرد كه حجاج به هیچ عنوان به جو سازی‌های فضای مجازی علیه حج توجه نكنند.

حجاج به جو سازی‌های فضای مجازی علیه حج توجه نكنند

به گزارش ایکنا؛ به نقل از پایگاه اطلاع رسانی حج، همایش متمركز زائران حج تمتع استان قم با حضور بیش از 2000 نفر از زائران حج تمتع 97 در ورزشگاه شهید حیدریان قم برگزارشد.

حجت‌الاسلام والمسلمین سید علی قاضی‌عسكر نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت در این همایش با اشاره به اینكه حج توفیقی بزرگ از جانب خداوند متعال است، اظهار داشت: خداوند در این سفر حاجی را به خانه خود دعوت كرده كه موفقیت بزرگی برای او است و امیدواریم كه همگان ارزش لحظه لحظه این سفر را درك كنند.

حج سفری منحصر به فرد است

وی افزود: سفر حج سفری منحصر به فرد است كه بركات آن در سفرهای دیگر قابل دستیابی نیست، زائر در سفر حج به یك سلسله از دستاوردهایی نائل می‌‌شود كه به صورت یكجا در فرایض دیگر قابل دسترسی نیست و از جمله آنها مغفرت و آمرزش گناهان است.

سرپرست حجاج ایرانی یادآور شد: در برخی روایات داریم بعد از طواف وقتی حاجی پشت مقام ابراهیم نمازمی‌‌خواند فرشته‌ای به شانه راست او دست می‌‌زند و می‌‌گوید: «خداوند تو را بخشید، از امروز كار را از نو شروع كن».

وی با اشاره به این كه پاداش حج مبرور در روایات، بهشت عنوان شده است، خاطرنشان كرد: یكی دیگر از دستاوردهای حج این است كه خداوند به حاجی خیر دنیا و آخرت را عنایت می‌‌كند، همچنین نورانیتی كه از بركات سفر حج نصیب حاجی می‌‌شود تا زمانی كه گناه نكرده است در جان او باقی می‌‌ماند.

حجت‌الاسلام والمسلمین قاضی‌عسكر تصریح كرد: دعای حاجی مستجاب است و در روز قیامت همنشین با پیامبران و ائمه اطهار(ع) خواهدبود، از این رو می‌‌توانیم صریحا بگوئیم كه این همه دستاورد و اجر و ثواب در هیچ عبادتی دیده نمی‌شود؛ همه این بركات در كنار زیارت قبر نورانی پیامبر گرامی اسلام (ص) و چهار امام معصوم به اوج خود می‌‌رسد.

استفاده از سفر حج نیازمند برنامه ریزی دقیق است

وی با اشاره به اینكه باید برای سفر حج برنامه ریزی دقیقی داشته باشید تا بتوانید به همه این اهداف برسید، اظهار داشت: درغیر این صورت ممكن است خیلی از این بركات از دست حاجی برود به همین جهت ما امسال شعار حج را «حج، تحول روحی و اخلاقی، سبك زندگی دینی، عزت و كرامت اسلامی» قرار داده‌ایم.

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت در ادامه با اشاره به این كه مردم در مرحله اول از حج بهره معنوی و اخلاقی می‌ برند، گفت: حاجی باید با سبك زندگی دینی و اخلاق و رفتار پیامبر و ائمه اطهار(ع) آشنا شده و بعد از برگشتن برنامه جدید زندگی را در اختیار داشته‌باشد و در این كنگره به گونه‌ای رفتار كند كه موجب عزت و كرامت و سربلندی امت اسلامی بشود.

وی تأكید كرد: شما و ما برای هركدام از این سه بخش باید برنامه ریزی جداگانه‌ای داشته باشیم و امیدواریم با كمك یكدیگر به این اهداف برسیم؛ یكی از مسائلی كه باید به آن توجه داشت شرایط حساس كنونی منطقه است كه به شكل دهی درست برنامه ریزی ها به ما كمك می‌‌كند.

تا به امروز در حوزه برگزاری حج مشكل مهم و تاثیرگذاری نداشته‌ایم

حجت‌الاسلام قاضی‌عسكر ادامه داد: درعین حالی كه روابط سیاسی و اقتصادی با دولت عربستان نداریم ولی در حوزه حج مشكل خاصی بین دو كشوروجود ندارد چراكه با هم توافق نامه امضا كرده‌ایم، كارها و مقدمات سفر را انجام داده‌ایم و تا به امروز كه در آستانه سفر حج هستیم مشكل مهمی وجود ندارد.

وی با تأكید بر این كه نباید به برخی شیطنت‌ها در فضای حج توجه كرد، بیان کرد: برخی سال گذشته باعث ایجاد خوف و ترس در مردم شدند تا جایی كه شماری از زائران از سفر حج انصراف دادند ولی حاجیانی كه به حج مشرف شدند سفری همراه با عزت و كرامت و امنیت داشتند.

سرپرست حجاج ایرانی خطاب به زائران گفت: شما هیچ گونه اضطراب و استرسی به خود راه ندهید و با قدرت برای حجی صحیح آماده كنید.

تفاوت قیمت حج تنها به دلیل تفاوت اجاره هتل‌ها است

وی با اشاره به این كه در حج هیچ‌گونه تبعیضی بین زائران وجود ندارد، عنوان كرد: غذا، حمل و نقل و سایر موارد برای همه حجاج یكی است و تبعیضی وجود ندارد و تنها اختلاف قیمت برای مسكن است، چراكه ساختمان‌های مكه و مدینه متفاوت است و قیمت اجاره هریك با دیگری تفاوت دارد.

حجت‌الاسلام والمسلمین قاضی‌عسكر تصریح كرد: در طول چند سال گذشته همه تلاش ما بر این بوده كه قیمت حج افزایش پیدا نكند و اگر شما شاهد افزایش قیمت حج هستید به دلیل نوسانات ارزی است كه در كشورما متأسفانه در این سال‌ها بوجود آمده است، سال گذشته قیمت ارز حدود 3350 بوده و امسال 3900 تومان شد و همین اختلاف قیمت باعث افزایش قیمت حج سال‌جاری شده است.

ارز حج 97 سال گذشته به قیمت روز خریداری شده‌است

وی بیان داشت: برخی موجی به راه انداخته‌اند كه چرا ارز دولتی به حجاج اختصاص پیدا كرده است؟ ما صریحا اعلام می‌‌كنیم كه هیچ سوبسیدی در ارتباط با حج و حجاج اختصاص داده نشده است، چراكه سازمان حج و زیارت ارز را در اسفندماه سال گذشته تهیه كرده و تمام پول را پیش از پایان سال به بانك مركزی پرداخت كرده است و در آن زمان قیمت دلار همین 3900 تومان بود نه بیشتر.

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت در ادامه با اشاره به این كه هیچكس هیچ منتی بر حجاج ندارد، ابراز كرد: شما حاجیان عزیز به این جنجال‌ها به هیچ عنوان توجه نكنید، هرچند اخیرا برخی نیز به اشتباه خود اعتراف كرده و عذرخواهی كردند، ولی چه كنیم كه هركار بكنیم عده‌ای با حج مخالف هستند.

وی تأكید كرد: در چند ماه گذشته 850 هزار نفر فقط به یك كشور همسایه ایران سفر كرده و مبالغ ارزی قابل توجهی به این كشور برده‌اند ولی وقتی نوبت به 85 هزار حاجی می‌‌رسد كه 12 یا 13 سال در نوبت بوده‌اند و می‌‌خواهند حج واجب خود را به جای بیاورند عده‌ای فریاد می‌‌زنند كه ارز را از كشور خارج نكنید.

حج جز در شرایط خاص و استثنایی تعطیل بردار نیست

حجت‌الاسلام والمسلمین قاضی‌عسكر ادامه داد: حج جز در شرایط خاص و استثنایی تعطیل بردار نیست، اهمیت حج تا جایی است كه در روایت داریم اگر شرایطی به وجود بیاید كه مردم به حج نروند بر حاكم جامعه اسلامی است كه مردم را به حج بفرستد.

وی با تأكید بر اینكه حج بیرق و علم اسلام است، ابراز داشت: برخی شیطنت بدتری كردند و گفتند حالا كه حاجی می‌‌خواهد به عربستان برود و خرید كند با ارز آزاد خرید كند، ما در جواب می‌‌گوییم حاجی برای انجام فریضه حج به حرمین شریفین مشرف می‌شود نه برای خرید! تمامی پول خود را هم خود پرداخت می‌كند و هیچ باری بر دوش دولت ندارد لیكن حاجی كه بیش از یك ماه در سفر حج است و گاهی نیازهای اولیه ای مثل خرید آب و برخی مسائل دیگر پیدا می‌‌كند آیا نباید برای هزینه‌های اولیه خود ارز همراه داشته باشد؟ آیا چون حاجی است و سفر دینی است باید برای او تضییقات قائل شد ولی برای آنتالیا و تایلند و... خروج ارز بلا مانع تلقی می شود ؟ آیا این ظلم نیست؟

سرپرست حجاج ایرانی یادآورشد: رهبر معظم انقلاب در سخنرانی خود در روز عید فطر از مردم خواستند كه به دلیل مشكلات اقتصادی داخلی، سفرهای خارجی را كمتر كنند ولی هوشیارنه و بلافاصله حج و عتبات را استثناء كردند.

تهیه بیش از 1300 محصول فرهنگی برای حجاج

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به این كه شیوه‌های آموزشی جدید برای حجاج زمینه حج بهتر را فراهم كرده است، عنوان كرد: تا به حال بیش از 1300 اثر مكتوب و نرم افزارمتعدد تهیه شده كه همه این موارد بر روی سایت بعثه وجود دارد وآمكان خرید سوغات از داخل كشورنیزفراهم شده است.

حجت‌الاسلام والمسلمین قاضی‌عسكر تصریح كرد: ما قیم مردم نیستیم و نمی‌خواهیم كسی را مجبور كنیم ولی با توجه به شرایط اقتصادی كشور و شعار سال 97 كه رهبر معظم انقلاب در ابتدای سال اعلام كردند، شایسته است كه زائران فهیم و فرهیخته با خرید اجناس داخلی برای توسعه اشتغال و تولید در كشور تلاش كنند تا در سفر حج بتوانند از فرصت‌ها كمال استفاده را ببرند.
وی بیان داشت: انس با قرآن و نماز و دعا در مسجدالحرام و مسجد النبی ارزش بسیار بالایی دارد تا جایی كه ثواب یك ركعت نماز در مسجد الحرام ثواب صد هزار ركعت نماز درمكان‌های دیگر است، یا وقتی حاجی در صحرای عرفات می‌‌نشیند و همراه با امام زمان(عج) دعای عرفه می‌‌خواند و مناجات می‌‌كند مورد آمرزش خداوند قرار می‌‌گیرد.

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت در ادامه با اشاره به این كه زیبایی‌های سفر حج در هیچ كجای دنیا دیده نمی‌شود، عنوان داشت: این فرصت‌ها تنها برای برخی بندگان خاص خدا فراهم می‌شود و باید برای چنین موقعیتی آماده بشویم و به اسرار و معارف و احكام حج نیز توجه داشته باشیم.

وی تأكید كرد: در حج چندین سال است كه برخی امور به خود زائران سپرده شده و بخش‌های زیادی از مسئولیت‌های اداری حذف شده است به همین جهت در هر كاروانی 10 نفر از زائران به عنوان یاوران حجاج انتخاب شده‌اند تا هم بهره‌برداری معنوی از سفر حج داشته باشند و هم ثواب مضاعفی در خدمت به دیگر زائران ببرند.

حجت‌الاسلام والمسلمین قاضی‌عسكر ادامه داد: سفر حج سفر تأثیر گذاری است و رهبر معظم انقلاب نیز روی حج عنایت ویژه ای دارند و ما امیداوریم كه با عنایت خداوند متعال و پیامبر گرامی اسلام(ص) و ائمه معصومین حجاج با حجی مقبول به كشور عزیزمان بازگردند.

انتهای پیام

captcha