نشست آموزشی «کاروان نور» برگزار شد
کد خبر: 3729170
تاریخ انتشار : ۲۰ تير ۱۳۹۷ - ۱۱:۵۶

نشست آموزشی «کاروان نور» برگزار شد

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ دبیر کمیته اعزام و دعوت از قاریان قرآن با اشاره به عملکرد این گروه در ایام مناسک حج اظهار کرد: اجرای برنامه‌های متنوع و مناسب در این ایام از جمله اهداف این کمیته است و انتظار می‌رود اعضای کاروان قرآنی برای هر چه بهتر برگزار شدن این مراسم از هیچ تلاشی فروگذار نکنند.

به گزارش ایکنا؛ نشست آموزشی کاروان نور در سازمان اوقاف و امور خیریه با حضور سیدعلی سرابی، دبیر کمیته اعزام و دعوت از قاریان قرآن کریم، محمد‌تقی میرزاجانی، رئیس دبیرخانه کمیته اعزام و دعوت از قاریان قرآن کریم، حجت‌الاسلام والمسلمین علی مقنی، معاون مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه، صالح اطهری‌فرد، سرپرست کاروان قرآنی اعزامی به حج تمتع سال ۹۴، علی قاسم‌آبادی، سرپرست کاروان قرآنی اعزامی به حج، حجت‌الاسلام والمسلمین قاضی‌عسگر، نماینده ‌ولی‌فقیه و سرپرست حجاج ایرانی، حجت‌الاسلام و‌المسلمین موسوی، سعید مرامی، ارائه‌دهنده مباحثی درباره بهداشت زائر و همچنین اعضای تواشیح «میعاد قم» و قاریان و حافظان اعزامی به حج تمتع به همت مرکز امور قرآنی و سازمان شورای عالی قرآن امروز، ۲۰ تیرماه در حال برگزاری است. 

در ابتدای جلسه میرزاجانی، مدیر جلسه گفت: امسال ۱۹ نفر از قاریان و حافظان در کاروانی با عنوان «کاروان نور» به حج تمتع اعزام می‌شوند. به علت مشکلی که برای یکی از اعضای گروه تواشیح پیش آمد نتوانست این گروه را یاری کند و این گروه به ناچار با ۱۹ عضو به این سفر اعزام می‌شود.

وی بیان کرد: ۱۱ نفر از این کاروان قرآنی حج اولی و دو نفر از آنها حافظ کل هستند که امیدواریم بتوانند برنامه خوبی را در سرزمین وحی اجرا کنند.

میرزاجانی در رابطه با برنامه‌های اجرایی این کاروان اظهار کرد: جزء‌خوانی، تلاوت قرآن و اجرای تواشیح، برپایی دعای کمیل و ویژه‌برنامه‌های دفتر بعثه، اجرای محافل انس با قرآن در بعثه مقام معظم رهبری، شرکت قاریان و حافظان در حلقه‌‌های مسجد النبی، تشکیل جلسات قرآنی در مسجدالحرام، کرسی‌های تلاوت و اذان مسجد شیعیان، شرکت در حلقه‌های قرآنی منا، تصحیح نماز و تلاوت حجاج ایرانی، ختم‌های قرآن کریم با حضور حجاج ایرانی و ... از جمله برنامه‌های کاروان قرآنی در سرزمین وحی است.

در ادامه این نشست سید‌علی سرابی، دبیر کمیته اعزام قاریان به حج بیان کرد: سفر حج در ایام جوانی که زنگار دل کمتر است اثر بیشتری را بر قلب و روح می‌گذارد. البته اگر در اواخر عمر هم مشرف شویم از سال‌ها گناه و عصیان توبه می‌کنیم ولی اثری که این ایام، اماکن و مناسک بر دل و روح جوان می‌گذارد، او را برای آینده آماده‌تر می‌کند. از دوستان برای جمیع مسلمین التماس دعا داریم.

دبیر کمیته اعزام و دعوت از قاریان در رابطه با اینکه کاروان قرآنی در حج بهره‌وری کافی دارد یا خیر، تصریح کرد: همیشه این سؤال در ذهن هست که دوستان تجربه کردند که یک کاروان قرآنی واقعٱ زحمت می‌کشد. اگر در کار برنامه‌ریزی درستی انجام شود کاروان قرآنی تا آخرین نفس کار می‌کند. بزرگ‌ترین وظیفه این کاروان قرآنی این است که تا آخرین نفس قرآن بخوانند و این صوت توسط قاریان ایرانی در فضا پخش شود پس این کار را دستورالعمل کاری و جهاد خود بدانید.

وی با درخواست از مدیران در رابطه با اینکه تلاش کنند تا کاروان قرآنی بهترین اجرای خود را ارائه دهند، ادامه داد: با توجه به اینکه، شرایط بین ایران و عربستان سعودی یک شرایط خاصی است. پس اقتضا می‌کند دوستان بیشتر دقت کنند و برنامه‌های قرآنی و دیگر برنامه‌ها را با دقت و ملاحظات خاصی انجام دهند. در سال ۹۴ هم که حادثه تلخ منا رخ داد اگر هماهنگی بین دوستان بیشتر بود شاید ضایعات کمتر می‌شد. بالاخره باید مدنظر داشته باشید که نمایندگان ایران هستید که این امر حساسیت موضوع را بیشتر می‌کند. پس سعی کنید با کاروان خود در رفت و آمدنتان هماهنگی لازم را داشته باشید.

در ادامه این نشست سعید مرامی، پزشک تأمین اجتماعی تهران در رابطه با بهداشت زائران مواردی را متذکر شد و گفت: بنده به شخصه امسال بر روی برنامه‌های حنجره متمرکز شده‌ام و تجربیاتی را که کسب کردم در اختیار قاریان خواهم گذاشت. آب بر لایه‌‌های حنجره نفوذ می‌کند و باعث لطافت حنجره می‌شود پس تنها آب برای سلامت حنجره توصیه شده است همچنین استراحت کافی قبل از تلاوت بیشترین اثر را بر روی حنجره و تلاوت دارد که کم‌خوابی سبب گرفتی صدا می‌شود و جز با استراحت رفع نخواهد شد.

وی در رابطه با خوردنی‌ها و ممنوعات در این مقطع ادامه داد: مواد و غذاهای سرخ‌کردنی باید محدود شود، خوردن بعضی مواد چون بستنی و شیر چرب سبب افزایش غلظت مخاط حنجره و مانع از تحرک تارهای صوتی می‌شود. بسیاری از مداحان و افرادی که سلامت حنجره برایشان مهم است، اعتقاد دارند که دود سیگار به صدای مطلوب کمک می‌کند که این چنین نیست و دود، دخانیات و قهوه سبب خشک شدن مخاط حنجره می‌شود هممچنین چای و مایعات داغ نیز مناسب تلاوت نیست.

یادآور می‌شود، بیان تجربیات سفر اعزامی به حج توسط صالح اطهری‌فرد، سرپرست کاروان قرآنی اعزامی به حج سال ۹۴، هماهنگی‌های لازم توسط علی قاسم‌آبادی، سرپرست کاروان قرآنی‌ اعزامی به حج سال 97، بیان آثار و برکات سفر روحانی حج توسط حجت‌الاسلام والمسلمین قاضی‌عسگر، نماینده ولی فقیه و سرپرست حجاج ایرانی، بیان نکاتی در رابطه با مناسک حج توسط حجت‌الاسلام ‌والمسلمین موسوی شاهرودی از دیگر بخش‌های این برنامه است که تا ساعت ۱۷:۳۰ ادامه دارد.

انتهای پیام

captcha