بانوی اسلام‌شناس آلمانی و جریان‌شناسی تفاسیر قرآن
کد خبر: 3732442
تاریخ انتشار : ۰۱ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۸:۲۱

بانوی اسلام‌شناس آلمانی و جریان‌شناسی تفاسیر قرآن

گروه بین‌الملل - «روتراود ویلانت» بانوی اسلام‌شناس آلمانی در سال 1944 در شهر «توبینگن» متولد شد و در 27 سالگی دکترای خود را دریافت کرد.

به گزارش ایکنا به نقل از کانال تلگرام اسلام و آلمان(اروپا)؛ خانم پروفسور روتراود ویلانت(Rotraud Wielandt) متولد سال 1944 در «توبینگن» آلمان است. او در دانشگاه‌هایی چون مونیخ، توبینگن و استانبول به تحصیل رشته‌های زبان و ادبیات عرب، اسلام‌شناسی، علوم ادیان تطبیقی و فلسفه پرداخته است.

او در سن 27 سالگی موفق به اخذ مدرک دکترای خود شد و پس از آن در دانشگاه «بامبرگ» به عنوان استاد رشته اسلام‌شناسی فعالیت خود را آغاز کرد. البته گرایش پژوهشی و آموزشی وی بیشتر ترکیه مدرن و همچنین بنیادگرایی میان مسلمانان عصر جدید است.

اما او در پژوهش‌های خود به موضوعات دیگری نیز پرداخته و این مسئله از کتاب‌هایی که در این سالها منتشر کرده، مشهود است.

او تنها یک سال پس از اخذ دکترای خود کتابی را با عنوان «وحی و تاریخ در تفکر مسلمانان مدرن» منتشر کرده است. همچنین از دیگر آثار او می توان به کتاب «دایرة المعارف جهان اسلام» اشاره کرد که با همکاری «کلاوس کرایسر» آن را به رشته تحریر در آورد.

جریان شناسى تفاسیر قرآن
روتراود ویلانت همچنین مقاله‌ای به نام «جریان شناسى تفاسیر قرآن در دوره معاصر» دارد که در مجموعه‌ای به نام «دایرة المعارف قرآن» که انتشار آن به همت مؤسسه بریل در شهر «لیدن» هلند آغاز شد، به رشته تحریر درآمد.

این مقاله به بررسى تلاش‌هاى تفسیرى دانشمندان مسلمان و دیدگاه‌هاى آنان درباره روش‌شناسى تفسیر قرآن از نیمه قرن نوزدهم تا به امروز مى‌پردازد.

مقالات متعددى از این بانوی آلمانی در نشریات مختلف غربى به چاپ رسیده که تقریباً همه آنها به زبان آلمانى است. زمینه اصلى مطالعات او ادبیات معاصر عرب و به ویژه مسائل اجتماعى و سیاسى و فرهنگى جهان اسلام در مواجهه با دستاوردهاى دنیاى جدید، نظیر جهانى‌شدن و پلورالیسم و هرمنوتیک و قرائت‌هاى گوناگون از متون مقدس به ویژه قرآن است. نگاهى اجمالى به آثار ویلانت درباره تفسیر قرآن ـ دلیل انتخاب وى را به عنوان مؤلف مقاله جریان‌شناسی تفاسیر قرآن در دایرة المعارف قرآن به خوبى نشان مى‌دهد.

«روتراود ویلانت»؛ بانویی اسلام‌شناس از آلمان

«روتراود ویلانت»؛ بانویی اسلام‌شناس از آلمان

«روتراود ویلانت»؛ بانویی اسلام‌شناس از آلمان

انتهای پیام

captcha