چرا مؤسسات قرآنی در توسعه مشاغل نادیده گرفته می‌شوند؟
کد خبر: 3733272
تاریخ انتشار : ۰۳ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۲:۲۱
مدیرعامل مؤسسه امیرالمؤمنین(ع) عنبرآباد؛

چرا مؤسسات قرآنی در توسعه مشاغل نادیده گرفته می‌شوند؟

گروه مؤسسات قرآنی مردم‌‌نهاد ــ مدیر مؤسسه امیرالمؤمنین(ع) عنبرآباد با اشاره به عملکرد مؤسسات قرآنی و نقش آنها در کارآفرینی در جامعه اظهار کرد: جای بسی تأسف است که با نقش تأثیرگذار مؤسسات در فضای کنونی جامعه هیچ حمایتی از آنها نمی‌شود.

به گزارش خبرگزاری ایکنا؛ به نقل از اتقان‌نیوز، نرگس شیخ‌اسدی، مدیرعامل مؤسسه امیرالمؤمنین(ع) عنبرآباد جنوب کرمان از ابلاغ دستورالعملی از وزارت تعاون، کارو رفاه اجتماعی مبنی بر حمایت از فعالیت‌های شغلی کارفرمایان و ارائه تسهیلات به طرح‌های اشتغالزایی و توسعه کار خبر داد و گفت: چندی پیش به کارفرمایان اطلاع دادند که ضمن مراجعه به ادارات کار و ثبت درخواست و تکمیل فرم تقاضا در سامانه «کارا» می‌توانند برای توسعه فعالیت‌های شغلی خود، از تسهیلات و مزایای مناسبی بهره‌مند شوند*.

وی ضمن بیان این مطلب افزود: مدیران مؤسسات فرهنگی، هنری و قرآنی از طریق ادارات ارشاد به ادارات کار معرفی شدند. با مراجعه به اداره کار، متوجه شدیم در این سامانه، بسیاری از مشاغل از جمله، دامداری، کشاورزی، خدمات ورزشی، توسعه نرم‌افزارها و... تعریف شده‌ و نیزمشاغلی که اجرا و تخصص آن در حیطه مشاغل دولتی است و حتی نام  و عنوانشان هم برای افراد جویای کار بدون کارکرد و شناخته شده نیست در اولویت قرار گرفتند از جمله «توسعه گردشگری سلامت»، «مراقبت‌های سلامت جامعه‌نگر» و.. اما متأسفانه در این سامانه هیچ اسمی از خدمات فرهنگی، مذهبی و قرآنی برده نشده است.

شیخ‌اسدی با ذکر یک گلایه اظهار کرد: سؤال ما این است، اکنون که در اوج جنگ نرم هستیم و مراکز فرهنگی و مذهبی ما باید به سرعت فعالیت کنند و تقویت شوند، چرا باید در این حوزه نادیده گرفته شوند، در حالی که این تسهیلات در شرایط کاهش و کمبود بودجه مؤسسات و مراکز قرآنی، می‌توانست بسیار مؤثر و کاربری باشد‌ و دولت و جامعه هم تاکنون بسیارضربه این بی‌توجهی و بی‌تفاوتی را خورده است!

مدیرعامل مؤسسه امیرالمؤمنین(ع) عنبرآباد جنوب کرمان در ادامه تصریح کرد: زمانی که دادستان کل کشور تشخیص می‌دهند که در این برهه از زمان، مقابله با معضلات اجتماعی از جمله بد حجابی و بی‌اعتقادی و دین‌گریزی ... از طریق قوه قهریه امکان‌پذیر نیست و تنها باید از از طریق فرهنگ، مدارس و مراکز فرهنگی پیگیری شود، چطور ممکن است که درد را می‌شناسیم، اما درمانی برای این کار اتخاذ نمی‌شود؟ همه ما می دانیم که باید از طریق فرهنگ جوانان را جذب و با این شبهات و معضلات مقابله کنیم، اما در واقعیت نه تنها حمایت از فرهنگ نمی‌شود، بلکه سنگ‌اندازی هم می‌شود.

وی تأکید کرد: اکنون که دولت تصمیم به حمایت از اشتغال و کارآفرینی گرفته، سؤال اینجاست که کدام مرکز به اندازه یک مؤسسه قرآنی در جذب نیروهای تحصیل کرده سطح جامعه موفق بوده، است؟ زیرا این مؤسسات قرآنی هستند که نیروهای تحصیل کرده و نخبه جامعه را جذب و حمایت می‌کند، ممکن است در یک مرغداری و یا هر شغل دیگری، افراد کم‌سواد و بدون تخصص نیز استفاده شود، اما قطعاً در مراکز فرهنگی، افراد نخبه و تحصیل کرده جذب خواهند شد.

این فعال قرآنی عنوان کرد: این مؤسسات قرآنی هستند که درد جامعه و بار دولت را کم می‌کنند، کمترین توقع مؤسسات از دولت این است که اگر حمایتی صورت می‌گیرد، مؤسسات در رأس این حمایت‌ها باشند، اما چطور دولت در این زمینه هیچ اقدامی نمی‌کند و شاهدیم که هیچ اسمی از مراکز قرآنی در میان این حمایت‌ها نیست. در حالی که این وام و اعتبارت می‌تواند بهترین پشتوانه برای مؤسسات قرآنی باشد.

شیخ‌اسدی با اشاره به این مسئله که دولت باید به این نکته توجه کند که درد مردم از طریق فرهنگ درمان می‌شود، گفت: اگر به فرهنگ بپردازیم، نگرش مردم تغییر می‌کند، مصرف‌گرایی‌شان درمان می‌شود، معضل بیکاری برطرف می‌شود و آسیب اجتماعی و طلاق و فروپاشی خانواده‌ها و...هم به تبع درمان خواهد شد. بنابراین اول باید مراکز فرهنگی را حمایت کنیم تا سایر مشکلات رفع شود، متأسفانه مؤسسات یتیمانه فعالیت می‌کنند و با کم‌لطفی‌های بسیاری مواجه هستند.

وی با بیان اینکه متأسفانه شاهدیم مؤسساتی که بیشترین اشتغال‌زایی را دارند، مورد بیشترین کم‌لطفی‌ها و بی‌توجهی‌های دولت قرار می‌گیرند، گفت: مؤسسات قرآنی سراسر کشور در این خصوص نگرانی‌هایی دارند و حتی قرار هست در این زمینه طومار تدوین و به وزارت ارشاد ارسال کنند، بنابراین از این طریق از تمامی مسئولان امر تقاضا می‌کنیم قبل از اینکه دیرشود در اسرع وقت به این مهم رسیدگی کنند.

* این برنامه در بخش «رسته‌های اولویت دار تسهیلات توسعه اشتغال روستایی، عشایری و شهری» در بخش صنعت، کشاورزی و خدمات به کارفرمایان تسهیلاتی از جمله وام‌های بدون سقف با تنفس سه ساله و بازپرداخت شش سال به بالاو دریافت یارانه دولتی برای توسعه مشاغل، خرید زمین وساخت و ساز، خرید تجهیزات و.....، کارفرمایان را در زمینه توسعه شغلی حمایت می‌کند.

 انتهای پیام

captcha