کد خبر: 3735804
تاریخ انتشار : ۱۳ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۷:۴۰
در برنامه افق رادیو قرآن مطرح شد؛

عدم انسجام فکری بین متولیان فرهنگی دانشگاه‌ها/ 19 زبانه شدن ایکنا

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ معاون فرهنگی جهاددانشگاهی از عدم انسجام فکری بین نهادهای متولی فعالیت‌های فرهنگی در دانشگاه‌ها انتقاد کرد و سرپرست سازمان قرآنی دانشگاهیان نیز از اضافه شدن دو زبان جدید به خبرگزاری قرآن برای تولید اخبار خبر داد.

عدم انسجام فکری بین متولیان فرهنگی دانشگاه‌ها / 19 زبانه شدن ایکنابه گزارش خبرنگار ایکنا، برنامه افق رادیو قرآن امروز 13 مردادماه در آستانه سالروز تشکیل جهاددانشگاهی و نیز روز خبرنگار به فعالیت‌های این سازمان اختصاص یافت. این برنامه با حضور عیسی علیزاد، معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی و سیدمحمدجواد شوشتری، سرپرست سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور به روی آنتن رفت.

ساختار معاونت فرهنگی جهاد دانشگاهی
معاون فرهنگی جهاددانشگاهی در ابتدای این برنامه به معرفی این معاونت پرداخت و گفت: معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی هشت سازمان زیر مجموعه دارد که زمان تأسیس هر کدام به فراخور نیاز جامعه متغیر بوده است. با توجه به اهمیتی که جهاددانشگاهی به فعالیت‌های قرآنی داده است، شروع فعالیت‌های فرهنگی با این قبیل فعالیت‌ها و جشنواره ملی قرآن دانشجویان بوده است که 24 دوره آن را سازمان قرآنی دانشگاهیان برگزار کرد.
وی افزود: در عین اینکه این مجموعه یکی از سازمان‌های تخصصی حوزه دین است اما در حوزه‌های دیگر مراکزی را راه‌اندازی کرده است. در بحث گردشگری، مرکز گردشگری دانشجویی، در حوزه اندیشه‌های امام(ره)، مرکز امام(ره) و انقلاب و در حوزه افکارسنجی و نظرسنجی نیز مرکز ایسپا را داریم. خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، سازمان دانشجویی، صندوق قرض‌الحسنه دانشجویی از دیگر زیر مجموعه‌های معاونت فرهنگی جهاد دانشگاهی هستند که هر کدام ساختار خاص خود را دارند.
علیزاده با اشاره به اینکه این ساختار و تشکیلات در کل کشور تکرار می‌شود، تصریح کرد: جهاد دانشگاهی در تمام استان‌ها معاونت فرهنگی دارد و این معاونت نیز زیر مجموعه‌های خود را دارد. در حوزه فرهنگی اگر دانشجو را به مثابه بدن انسان فرض کنیم، هر کدام از این مجموعه‌ها می‌تواند خوراک بخشی از بدن را تامین کند.
معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی در بخش دیگری از صحبت‌های خود به خدماتی که معاونان فرهنگی جهاد در گذشته داشته‌اند اشاره کرد و گفت: جا دارد از زحمات دکتر پورعلی، دکتر زجاجی، دکتر فیض و دکتر احمدی که طی یک دوره معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی بوده‌اند، قدردانی کنم، چرا که زیرساخت‌های خوبی را طی این مدت فراهم کرده‌اند.
در ادامه این برنامه سیدمحمدجواد شوشتری، سرپرست سازمان قرآنی دانشگاهیان به بیان سابقه‌ای از حضور خود در جهاددانشگاهی پرداخت و گفت: از سال 1370 در جهاد دانشگاهی و از سال 81 یا 82 در مرکز فعالیت‌های قرآنی دانشجویان عضو هیئت علمی بوده‌ام. مدتی هم خارج از جهاد مأمور بودم و بعد از اتمام آن، بازگشت مجددی به جهاد داشتم. برای من بسیار باعث افتخار است که در خدمت قرآن باشم.

برنامه‌های پیش روی رئیس جدید
شوشتری در پاسخ به این سوال که چه برنامه‌هایی برای حداقل یک یا دو سال آینده برای طراحی مدنظر دارد، گفت: ابتدا لازم می‌دانم از زحمات آقای «فرزام» که بیش از چهار سال مسئول این کار بودند تشکر کنم. سازمان قرآنی دانشگاهیان دارای هشت مجموعه است که یکی از آنها خبرگزاری قرآن است، مرکز دانشجویان، مرکز مطالعات بین رشته‌ای، مرکز رشد، مرکز مشاوره، مرکز تربیت معلم قرآنی، مرکز تولیدات چند رسانه‌ای و ... از جمله آنها هست. خوشبختانه تیمی که در این مجموعه‌ها دارای فعالیت هستند، متخصص کار هستند و در همان رشته‌ای که فعالیت می‌کنند، تحصیل کرده‌اند.

اضافه شدن 2 زبان به ایکنا
وی در ادامه به برنامه‌ای که مدنظر دارد اشاره کرد و افزود: برنامه‌ای که بنا داریم با هماهنگی معاون فرهنگی جهاد ادامه دهیم، این است که مجموعه‌هایی که نام برده شد، همه به رسانه ایکنا کمک کنند. این رسانه به 17 زبان دنیا خبر تولید می‌کند که به زودی دو زبان دیگر به زبان‌ها اضافه خواهد شد.
مدیر مسئول خبرگزاری بین‌المللی قرآن با بیان اینکه ایکنا جایگاه خوبی را در بین مسلمانان دنیا به دست آورده است، بر لزوم تقویت این جایگاه اشاره و اظهار کرد: میزان بازدیدکننده‌های ایکنا حدود 40 تا 50 هزار بازدید کننده است، اما مسئله‌ای که وجود دارد این است که باید بتوانیم کیفیت کار را بالا ببریم. موضوعات ما باید موضوعات روز جهان اسلام باشد. تحلیل‌هایی که ارائه می‌شود، باید مخاطبان را تحت پوشش قرار دهد. جالب این است که بیشترین بازدید کننده‌های ایکنا مربوط به خبرهای انگلیسی است. در ادامه نیز خبرهای فارسی، عربی، ترکی استانبولی، فرانسه و اسپانیولی قرار دارد.
شوشتری بیان کرد: همه تلاش ما این است که بتوانیم خبرگزاری را به بلندگویی تبدیل کنیم که حرف قرآن را از منظر سبک زندگی قرآنی و اسلامی بیان کند. با توجه به اینکه شیعه هستیم با ظرافت‌هایی به این کار پرداخته خواهد شد.

ارتقاء مرکز رشد
وی در ادامه ارتقاء مرکز رشد را یکی دیگر از برنامه‌هایی که مدنظر دارد، بیان کرد و گفت: این مرکز همان استارت آپ‌هایی هستند که در بقیه بخش‌ها وجود دارد. ما در این بخش مجموعه‌هایی که ایده و خلاقیت دارند را داوری می‌کنیم و اگر امکان بازار خوبی برای آنها وجود داشته باشد، آنها را مورد حمایت قرار خواهیم داد. در حال حاضر به شش شرکت در این زمینه فضا داده‌ایم تا مشغول فعالیت شوند.

مفاد میثاق‌نامه جهاد با آرمان‌های امام(ره)
در ادامه این گفت‌وگوی رادیویی، عیسی علیزاده، معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی به حضور جهادگران در حرم حضرت امام(ره) در صبح روز 13 مردادماه اشاره و اظهار کرد: همه ساله رسم بر این است در هفته‌ای که روز جهاد در آن قرار دارد، جهادگران برای تجدید بعیت با آرمان‌های امام(ره) در حرم امام(ره) حاضر می‌شوند تا میثاق نامه‌ای را امضا کنند. این میثاق نامه بر مبنای شعار «ما می‌توانیم» شکل گرفته، چرا که در تمامی حوزه‌های جهاد دانشگاهی، این شعار نمود داشته است.
علیزاده با اشاره به اینکه در این میثاق‌نامه حمایت خود را از دولت اعلام کرده‌ایم، افزود: با توجه به معضلاتی که در کشور وجود دارد، تأکید ما بر این است که با تکیه بر دانش، می‌توانیم بسیاری از مشکلات موجود حتی اقتصادی را برطرف کنیم. در این راستا اگر دولت مأموریتی را بر عهده ما بگذارد، آن را انجام خواهیم داد.

حضور کم رنگ دانشجویان در فعالیت‌های فرهنگی
معاون فرهنگی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با بیان اینکه در حوزه فرهنگ اگر کاری صورت می‌گیرد، باید باعث ایجاد سرمایه اجتماعی و اعتماد شود، گفت: در حال حاضر دانشجویان حضور پررنگی در فعالیت‌های فرهنگی ندارند. احساس ما این است که اگر فعالیت مبتنی بر نیاز تعریف شود، کماکان دانشجویان علاقه‌مند به حضور در عرصه فعالیت‌های فرهنگی هستند. اخیراً گردهمایی معاونان فرهنگی جهاد دانشگاهی در همدان برگزار شد، در این گردهمایی به یک جمع‌بندی برای اجرای فعالیت‌ها رسیدیم که با شروع سال تحصیلی جدید به اجرای آنها خواهیم پرداخت.
علیزاده در بخش دیگری از این گفت‌وگو در پاسخ به سوالی در مورد ایجاد جبهه‌های فرهنگی توسط جهاد دانشگاهی، گفت: جهاد دانشگاهی تنها متولی فرهنگی در دانشگاه نیست. یکی از معضلاتی که در فضای فرهنگی دانشگاه وجود دارد، عدم انسجام فکری بین متولیان فرهنگی است. به عنوان مثال در بین نهادهای متولی در زمینه تعریف کلمه «نشاط» و «شادی» تفاوت وجود دارد. حتی برخی مواقع شاهد هستیم که یک نهاد، برخی فعالیت‌ها را خنثی می‌کند که البته ممکن است ناخواسته باشد.

نهادهای فرهنگی پاسخگوی عملکرد خود باشند
وی با تأکید بر اینکه هر نهادی متناسب با امکاناتی که در اختیار دارد، باید پاسخگو باشد، بیان کرد: در چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی تمامی نهادهایی که متولی فرهنگ بوده‌اند بیایند پاسخ دهند که نسبت به شرایطی که داشته‌اند چه کاری انجام داده‌اند.
معاون فرهنگی جهاددانشگاهی همچنین در پاسخ به این سوال که چرا در حوزه فرهنگی این جبهه‌ها که مطالبه مقام معظم رهبری نیز هست، ایجاد نمی‌شود؟ گفت: واقعیت این است که جهاد دانشگاهی به بسیاری از حوزه‌هایی که وظیفه نداشته است، وارد شده و عملکرد موفقی نیز داشته است. زمانی مقام معظم رهبری بحث کرسی‌های آزاداندیشی را مطرح کردند. بعد از این موضوع و تا کنون شش دوره مسابقات مناظره‌های دانشجویی را برگزار کرده‌ایم. البته هر کدام از این برنامه‌ها حاشیه‌های زیاد و هزینه‌های زیادی داشته و دارد.
علیزاده در پایان این بخش از صحبت‌های خود جهاد دانشگاهی را نهادی که خود برای خود ماموریت تعریف می‌کند، معرفی کرد و گفت: به خاطر همین است که نسبت به شرایطی که در جهاد هست و با توجه به علاقه‌ای که جهادگران دارند، دستاوردها را مدیون نیروی انسانی هستیم.
سیدمحمدجواد شوشتری، رئیس سازمان قرآنی دانشگاهیان در بخش دیگری از این گفت‌وگوی رادیویی در پاسخ به این سوال که در بین زیرمجموعه‌های این سازمان تنها ایکنا به مجموعه‌ای شناخته شده تبدیل شده است، گفت: همزمان با ایکنا، مرکز فعالیت‌های قرآنی دانشجویان نیز راه افتاد و از مراکز بسیار با سابقه است. البته در بین مراکزی که نام بردم، برخی مراکز همچون مرکز مشاوره و ... هستند که زمان زیادی از تأسیس آنها نمی‌گذرد. برای همین نمی‌شود از اینها انتظار فعالیت اثرگذار داشت. مجموعه‌هایی که نام بردم تقریباً نوپا هستند و انشاالله سال آینده بتوانیم موفقیت‌های بیشتری را بیان کنیم.
وی افزود: در حال حاضر در مرکز فعالیت‌های دانشجویان شش دوره مسابقات بین‌المللی قرآن دانشجویان مسلمان، پنج دوره جشنواره ملی مطالعات میان رشته‌ای، 25 دوره مسابقات ملی دانشجویان و چهار دوره مسابقات فضا‌سازی سوره‌های قرآنی برگزار شده است. بنابراین در بخش‌های دیگر این سازمان کارهای خوبی صورت گرفته است.

ارتباط با طیف‌های مختلفی از دانشجویان
مدیرمسئول خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا) در بخش دیگری از صحبت‌های خود به وظیفه ایجاد رزومه برای دانشجویان اشاره و اظهار کرد: دانشجو وقتی وارد بازار کار شود، باید سابقه کار داشته باشد، جهاد دانشگاهی این فضا را آماده کرده است که دانشجویان با حضور در فعالیت‌ها برای خود سابقه کار ایجاد کنند. به عنوان مثال ما از دانشجوی رشته هنر دعوت می‌کنیم تا ابتدا معنی آیات قرآن را یاد بگیرد، بعد تدبر در قرآن و بعد از آموخته‌های خود را به شکل نقاشی، مجسمه، گرافیک و ... در بیاورد. بنابراین در اینجا صرفاً با دانشجویانی که قاری یا حافظ قرآن هستند، طرف نیستیم، بلکه با هنرمند هم طرف هستیم.
شوشتری در بخش دیگری از صحبت‌های خود در پاسخ به سوالی در مورد ایجاد جبهه‌های فرهنگی عنوان کرد: مسئله‌ای که وجود دارد مسئله کارکردن روی جذابیت‌های قرآن کریم است، در این خصوص بسیار ضعف داریم. زمانی کودکان و نوجوانان را که نگاه می‌کردیم، به زیبایی لباس اهمیت می‌دهند، برای آنها شکل یا تصویری که بر روی آن لباس وجود دارد مهم نیست، بلکه با زیبایی آن کار دارند. نفوذ از این راه صورت می‌گیرد. در حال حاضر هم بحث حلقه‌های عرفانی مطرح شده است.

جذابیت‌هایی که نادیده گرفته شده است
وی با بیان اینکه در بحث قرآنی و حتی در دعوت به دین اینگونه عمل نمی‌کنیم، گفت: همه اینها در حالی است که بسیاری جذابیت‌های دیگری هم داریم که باید ابتدا به آن برسیم و بعد دنبال تعریف‌ها بگردیم. زمانی که ما به جای تعاریف نظری به دنبال جذابیت‌های دیگری از این مجموعه برای جوانان باشیم، با دیدن این جذابیت‌ها هست که جوانان عاشق قرآن شده و بعد وارد مسیر حفظ قرآن می‌شوند.

حفظ رویکرد انتقادی ایکنا
شوشتری همچنین در پاسخ به این سؤال که هر زمان ایکنا روحیه منتقدانه خود را حفظ کرده، دوست داشتنی‌تر از همیشه بوده است، در مورد حفظ این رویکرد در ایکنا، گفت: تلاش خواهیم کرد تا این رویکرد حفظ شود.
در بخش دیگری از این گفت‌وگو، عیسی علیزاده، معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی بیان کرد: از طرف ایکنا و ایسنا اعلام آمادگی می‌کنم تا در حوزه فرهنگی و قرآنی در چهلمین سال انقلاب اسلامی آسیب‌شناسی از این حوزه انجام دهیم. در این زمینه تیم کارشناسی از بیرون بیاید و تمامی نهادهایی که متولی فعالیت‌های فرهنگی و قرآنی بوده‌اند را مورد نقد قرار دهند.
علیزاده با اشاره به اینکه هر فعالیتی که صورت می‌گیرد، باید با ابزار مورد استفاده افراد فعال در آن عرصه صورت بگیرد، بیان کرد: یکی از فضاهایی که دانشجویان در آن حضور دارند، فضای مجازی است که در این زمینه فعالیت‌های زیادی صورت نگرفته است. در این زمینه، فضاسازی سوره‌های قرآن یکی از مباحثی است که بر مبنای هنر بنا نهاده شده است، در مورد قرآنی رویکرد ما سبک زندگی قرآنی است و در حوزه فعالیت‌های فرهنگی موضوعاتی همچون هویت، استفاده از ابزار هنر و اقتصاد فرهنگ را مد نظر داریم.
پایان بخش این گفت‌وگوی رادیویی توضیحات رئیس سازمان قرآنی دانشگاهیان در مورد استودیو مبین بود. وی در این بخش گفت: این استودیو مرکز تولید محتوا برای بحث‌های فضای مجازی جدید است. استودیو این امکان را فراهم می‌کند که به شکل موجز و فست فودی، فعالیت‌های قرآنی همچون انیمیشن و ... تولید شود تا جذابیت‌های لازم را داشته باشد.

انتهای پیام

captcha