رونمایی از اولین نشریه قرآنی در زمینه کودکان/ غفلت‌های نشر از این حوزه حساس
کد خبر: 3736817
تاریخ انتشار : ۱۶ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۸:۰۵

رونمایی از اولین نشریه قرآنی در زمینه کودکان/ غفلت‌های نشر از این حوزه حساس

گروه ادب ــ اولین نشریه قرآنی، هنری و ادبی با عنوان «شبنم» ویژه رده سنی هفت تا 11 سال، بعدازظهر امروز 16 مردادماه در سرای اهل قلم رونمایی شد.

رونمایی از اولین نشریه قرآنی در زمینه کودکان / غفلت‌های نشر در حوزه کودک و نوجوان

به گزارش ایکنا مراسم رونمایی از مجله قرآنی، ادبی و هنری شبنم (ویژه کودکان 7 تا 11 سال) بعدازظهر امروز 16 مردادماه با حضور عبدالهادی فقهی‌زاده، معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، حجت‌الاسلام والمسلمین محمدعلی مهدوی‌راد، عضو هیئت علمی دانشگاه تهران و نیکنام حسین پور، مدیرعامل خانه کتاب در سرای اهل قلم برگزار شد.
در بخشی از این نشست، حجت‌الاسلام والمسلمین محمدعلی مهدوی‌راد، عضو هیئت علمی دانشگاه تهران با اشاره به اینکه موضوعی که شبنم برای آن متولد شد یعنی توجه به کودک و نوجوان از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است، گفت: توجه به این موضوع، توجه عمیقی است که شاید بشود ادعا کرد جریان فکری ضد حق و فطرت اساساً گسترده‌ترین تلاش خود را در این طبقه انجام می‌دهد.
وی با اشاره به اینکه بهترین راه نفوذ در جوامع فعالیت در چنین موضوعاتی است، افزود: صفحات مجازی مجلات و کتاب با زبان مخاطبی که می‌تواند آن را بفهمد، باشد. یعنی در عرصه کودک و نوجوان محتوایی که تولید می‌شود باید با زبان آنها ارائه شود.
مهدوی‌راد با تأکید بر اینکه در این موضوع با دو غفلت مواجه هستیم، بیان کرد: در بخش مخاطبان متوسط‌‌‌‌‌‌ الحال ما که نوجوانان و جوانان باشند، هم در عرصه مجازی و هم حقیقی، محتوای فکری تولید نمی‌کنیم. این محتوا باید با زبان کودک و با محتوایی که او می‌فهمد و می‌تواند درک کند کار شود.
عضو هیئت علمی دانشگاه تهران در بخش دیگری از صحبت‌های خود به یکی از احادیث امام صادق(ع) در مورد لزوم توجه به نوجوانان اشاره کرد و گفت: مفهوم سخن امام صادق(ع) این است که آگاه باشید قبل از اینکه هر جریان انحرافی به کودکان و نوجوانان شما بپردازد و آنها را گمراه کند، شما به آن بپردازید.
وی با بیان اینکه برخی خیال می‌کنند نوشتن برای کودک و نوجوان به معنای بی‌سوادانه نوشتن است، افزود: در حالی که اینگونه نیست بلکه برای نوجوان و جوان کار به مراتب دشوارتر است.
مهدوی‌راد در ادامه صحبت‌های خود به آیه «هُوَ الَّذي بَعَثَ فِي الْأُمِّيِّينَ رَسُولاً مِنْهُمْ يَتْلُوا عَلَيْهِمْ آياتِهِ وَ يُزَکِّيهِمْ وَ يُعَلِّمُهُمُ الْکِتابَ وَ الْحِکْمَةَ» اشاره و اظهار کرد: چیزی که از این آیه استنباط می‌شود این است که انبیاء و پیامبران حرکتشان از آیه شروع و به حکمت تمام می‌شود. در این بین هم «تزکیه» و «تعلیم» صورت می‌گیرد که فرایند این سه حرکت حکمت خواهد بود.
عضو هیئت علمی دانشگاه تهران در مورد حرکت آیه‌ای پیامبران بیان کرد: در این حرکت پیامبران انسان را که مقابل چند مسیر و راه قرار گرفته است، با اشاره به راه راست و صحیح راهنمایی می‌کنند. حرکت آیه‌ای یعنی با قلم، کودک و نوجوان را به سمت قرآن و خدا راهنمایی کردن. همیشه مهم‌ترین ترس و هراسی که مخالفان اسلام در صدر اسلام داشتند این بود که مردم از خاک به افلاک برسند. وقتی بلال از خاک به افلاک رسیده بود همه سختی‌ها را تحمل می‌کرد و دشمن این را نمی‌خواست.
وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود درون‌مایه مجله شبنم را دارای چنین محتوایی توصیف کرد و افزود: این مجله باید کاری کند که کودک بداند در این هستی تنها به یک جا نگاه کند و آن جا فقط خداوند متعال باشد. از این جهت کار افرادی که در این نشریه کار می‌کنند بسیار دارای اهمیت است.
در بخش دیگری از این مراسم، عبدالهادی فقهی‌زاده، معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی طی سخنانی با اشاره به اینکه اگر منشأ پیدایش نشریه‌ای مانند شبنم معاونت قرآنی معرفی شده است، به آن افتخار می‌کنیم، گفت: برای ما که هم به لحاظ سازمانی و هم عشق و علاقه کارکنان قرار است محور همه فعالیت‌هایمان قرآن و عترت باشد، یک افتخار است.
وی با بیان اینکه انتشار مجله شبنم اولین اقدام تاسیسی این معاونت در دوره جدید مدیریتی است، اظهار کرد: جلسات کارشناسی این کار بدون هیچ گونه تشریفاتی برگزار شد و در نهایت تلفیقی بین پختگی، تجربه، تخصص و علایق جوشان به حوزه کودک، دین و قرآن ایجاد شد.
فقهی‌زاده با تأکید بر اینکه هنر غربی به دنبال به کج‌راهه بردن و دگرگون کردن رفتار در مسیر غلط آن است، عنوان کرد: برای بازگشت به آرمان‌ها و درون‌مایه‌های اصیل فرهنگی خودمان که بخش زیادی از آن ریشه در قرآن و عترت دارد، باید به این اصل برگردیم و برای همین است که برای عنوان این نشریه از هنری و ادبی استفاده شده است.
معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه صحبت‌های خود با بیان اینکه آموزه‌های عترت را تفسیر یافته قرآن می‌دانیم، اظهار کرد: هیچ اشکالی ندارد که ما هنر را وسیله‌ای برای برملا نمودن روایت‌های اصیل قرار دهیم. ما باید از برخی جذابیت‌های ساختگی چشم پوشی کنیم. ما با نگرش صحیح و تفسیر اهل بیتی(ع) باید این آموزه‌ها را بازسازی کنیم و آن را به طریق دیگر و متناسب با روح و روان کودک و نوجوان بازنشر دهیم. .
وی با تأکید بر اینکه باید کار ما به گونه‌ای باشد که کودکان در پایان هر ماه دلشان برای این نشریه تنگ شود، افزود: امیدوارم این نشریه در تنگناهای مالی که وجود دارد گرفتار نیاید و به مسیر خود ادامه دهد.
فقهی‌زاده گفت: اگر ما در معاونت قرآن و عترت بحث برگزاری نمایشگاه، جشنواره و همایش‌ها را داریم نباید از این کارهای کوچک غافل شویم. احساس می‌کنم این اقدام بسیار مبارکی است. در این موضوع، اگر داستانی روایت می‌شود برای تغیر در نگرش و زنده کردن آرمان دینی است.
همچنین در بخش دیگری این مراسم نیکنام حسینی‌پور، مدیر عامل خانه کتاب‌ در سخنان کوتاهی هم‌افزایی در فعالیت‌های وزارت ارشاد را یکی از برنامه‌های این وزارتخانه عنوان کرد و گفت: در همین راستا نیز خانه کتاب تلاش کرده است خانه‌ای برای همه معاونت‌های وزارت ارشاد باشد. در همین راستا فعالیت‌هایی صورت گرفته است که هم افزایی با معاونت قرآن و عترت تنها یکی از آنها است. تلاش کرده‌ایم تا در علاوه بر نمایشگاه قرآن در این مجله نیز با معاونت قرآنی وزارت ارشاد مشارکت داشته باشیم.
وی با تأکید بر اینکه در حوزه نشریات کودکان موارد زیادی داشته‌ایم، اما در حوزه کودک هرچقدر هم کار شود باز هم کم است، گفت: در این دنیایی که کودکان در سنین پایین به سرعت با فضای مجازی ارتباط برقرار می‌کنند، باید برای آنها محتوای مناسب تهیه کنیم.
حسین پور با بیان اینکه در ایران ظرفیت خوبی در عرصه تصویرگری مجلات کودکان حتی در عرصه بین‌الملل نهفته است، گفت: همیشه این ذهنیت را داشته‌ایم که نشریات دینی با کم‌کیفت‌ترین تصویرگری‌ها تهیه شده است، در حالی که شبنم این گونه نیست.
مدیرعامل خانه کتاب بیان کرد: بحث تدام چنین فعالیت‌هایی یکی دیگر از نکاتی است که باید به آن توجه شود. اگر بخواهیم به این کار به صورت مقطعی نگاه کنیم اثری نخواهد داشت. تلاش برای استفاده از ظرفیت فضای مجازی برای نشریه صورت گرفته است تا حتی بتوانیم در حوزه بین‌الملل نیز حضور داشته باشیم.
در ادامه این مراسم از مجله قرآنی، هنری و ادبی شبنم که ویژه کودکان و نوجوانان است رونمایی شد. همچنین در پایان این مراسم و به مناسبت روز خبرنگار لوح تقدیر به خبرنگاران حاضر در این جلسه اهداء شد.

انتهای پیام

captcha