7 ویژگی دولتمردان در تراز انقلاب اسلامی/ دو پشتوانه منطقی حمایت امام(ره) و رهبر انقلاب از دولت‌ها
کد خبر: 3742817
تاریخ انتشار : ۰۹ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۴:۰۲
خطیب جمعه تهران تشریح کرد:

7 ویژگی دولتمردان در تراز انقلاب اسلامی/ دو پشتوانه منطقی حمایت امام(ره) و رهبر انقلاب از دولت‌ها

گروه سیاسی ــ حجت‎الاسلام سیداحمد خاتمی در خطبه دوم نماز جمعه این هفته تهران، با اشاره به دیدار روز چهارشنبه هیئت دولت با رهبر معظم انقلاب گفت: دولتمردان در نظام اسلامی، تابلوی نظام هستند و چه خوب و چه بد عمل کنند پای سبد نظام ریخته می‌شود، لذا دولتمردان باید در تراز انقلاب اسلامی عمل کنند.

به گزارش ایکنا؛ حجت‌الاسلام و المسلمین سید احمد خاتمی، در خطبه دوم نماز جمعه این هفته تهران، در ابتدا به برخی مناسبت‌های گذشته و آینده اشاره کرد و گفت: دیروز عید غدیر بود وفردا ولادت امام مقاومت، امام موسی کاظم(ع) است. چهارشنبه آینده که مصادف با 24 ذی‌الحجه است دو مناسبت دارد؛ اول روز نزول آیه تطهیر (احزاب، آیه 33) است که این آیه مدال افتخار اهل بیت(ع) است. همچنین روز نزول آیه ولایت (مائده، آیه 55) است که امام علی(ع) در حال رکوع در نماز انگشتر خود را به خاطر خدا صدقه دادند.
وی ادامه داد: پنجشنبه، 25 ذی‌الحجه، روز نزول سوره «هل اتی» است. در این روز خانواده اهل بیت(ع) سه روز، روزه گرفتند و در هنگامه افطار هر سه روز، فقیر، مسین و یتیم به در خانه آمدند و آنها افطار خود را به آنها دادند و سه روز بدون افطار روزه گرفتند.
خاتمی اظهار کرد: همچنین دوشنبه هفته آینده سالروز شهادت رئیسعلی دلواری است که در مبارزه با انگلیسی‌ها به شهادت رسید و به همین مناسبت روز مبارزه با استعمار انگلیس نام گرفته است. انگلیسی‌ها پرونده سیاهی در مباره با اسلام و ملت ایران دارند. 14 شهریور نیز سالروز شهادت شهید آیت‌الله قدوسی، دادستان کل انقلاب، و سرتیپ وحید دستجردی است که یادشان را گرامی می‌داریم.
خطیب جمعه تهران در ادامه با تشکر از مردم کشور به خاطر برگزاری باشکوه جشن عید غدیر گفت: انصافا مردم سنگ تمام گذاشتند و عید اکمال دین را پاس داشتند. امام خمینی(ره) جمله بسیار زیبایی در خصوص غدیر دارند (2 شهریور، 1365، صحیفه امام، ج 20، ص 112) که می‌فرمایند: «عید غدیر، منحصر به آن زمان نیست. غدیر در همه اعصار باید باشد».
وی اظهار کرد: کلام امام، امام کلمات است، یعنی روح غدیر با بیعت با علی(ع) شکل می‌گرد. 120هزار نفر سه روز در آن مکان ماندند تا همگی با علی(ع) بیعت کردند. معنای غدیر این است که بیعت تنها برای آن روز نیست بلکه در همه زمان‌ها باید بیعت با غدیر باشد. در زمان ما نیز بیعت با غدیر بیعت با ولایت فقیه است. ولایت فقیه قطره‌ای از دریای ناپیداکرانه غدیر است که بحمدلله شما مردم پشتیبان آن بودید، هستید و خواهید بود تا به بیان امام(ره) کشور آسیبی نبیند.
خاتمی با اشاره به هفته دولت و مناسبت روز گذشته سالروز شهادت شهیدان رجایی و باهنر گفت: این دو دولتمردان مخلص، مردمی، ولایتی و ولایتمدار بودند. روز چهارشنبه هیئت دولت شرفیاب حضور مقام معظم رهبری شدند و ایشان هم مطالب مهمی فرمودند که من نکاتی را در این رابطه بیان می‌کنم.
عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان عنوان کرد: سیره امام(ره) و مقام معظم رهبری این بوده و هست که از تمام دولت‌های بعد از انقلاب حمایت کرده‌اند و این حمایت هم پشتوانه منطقی و برهانی دارد. اول اینکه دولت‌ها منتخب مردم هستند و حمایت از آنها احترام به مردم است. پشتوانه دوم هم این است که اداره یک کشور 80میلیونی کار آسانی نیست و همه باید دولتمردان را که در وسط میدان هستند کمک کرده تا گره از کار مردم گشوده شود.
خاتمی در تبیین چگونگی حمایت از دولت گفت: یک حمایت، ناصحانه است؛ خوبی‌ها را دیدند تشویق کنند و اگر نارسایی و نقطه ضعف مشاهده کردند، نقد منصفانه نمایند و اگر راه حلی دارند آن را عرضه کنند.
وی اظهار کرد: نکته دیگر اینکه دولتمردان در نظام اسلامی، تابلوی نظام هستند و چه خوب و چه بد عمل کنند پای سبد نظام ریخته می‌شود. لذا دولتمردان باید در تراز انقلاب اسلامی عمل کنند.
خاتمی در ادامه به بیان هفت ویژگی دولتمردان در تراز انقلاب اسلامی پرداخت.

وی اظهار کرد: چنین دولتمردانی بینش‌شان، امانت است؛ مسئولیت را امانت می‌دانند نه لقمه چرب. امام علی(ع) بیش از 14 بار در نهج‌البلاغه مسئولیت‌ها را امانت برشمرده است. کسی که مسئولیت را امانت می‌داند خیانت، اختلاس، حقوق‌های نجومی در کارش نیست و صاحبان بینش لقمه چرب هستند که این رذایل را دارند.

خاتمی اظهار کرد: ویژگی دوم این است که دغدغه گسترش دین را دارند(سوره حج آیه 41)؛ اصلا مأموریت حکومت دینی صاف کردن جاده دین و ارزش‌های دینی است. سومین ویژگی دولتمرد در تراز انقلاب این است که دغدغه تحقق عدالت اجتماعی را دارد (سوره حدید، آیه 25). دولتمرد در تراز انقلاب مردم را مخدوم و خود را خادم آنها می‌داند.

وی ادامه داد: پنجمین ویژگی این دولتمرد این است که قانون‌مدارانه عمل می‌کند و خودش در خط مقدم عمل به قانون حضور دارد. ویژگی ششم آنکه شایسته‌سالار استا نه قبیله‌سالار، فرزندسالار،و باندسالار. آخرین ویژگی هم این است که زندگی‌اش همسان با محرومین است( خطبه 209 نهج‌البلاغه).
عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به جلسه روز سه‌شنبه سؤال نمایندگان از رئیس‌جمهور گفت: این جلسه، نمایش زیبای مردمسالاری دینی بود. آنچه در مجلس رخ داد جدی بود، نه نمایشی. نمایندگان واقعا سؤال کردند و رئیس‌جمهور هم جدی وارد صحنه شد.
خاتمی در ادامه گقت: نکته دوم اینکه هم در رفتار و گفتار نمایندگان و هم رئیس‌جمهور متانت وجود داشت.
خاتمی افزود: نکته سوم اینکه از 5 سؤال، نمایندگان از پاسخ یک سؤال قانع و از پاسخ 4 سؤال دیگر قانع نشدند. معلوم می‌شود بین انتظارات نمایندگان و واقعیت‌ها خلأ وجود دارد که دولتمردان باید آن را پر کنند.

خطیب جمعه تهران یادآور شد: چهارمین مطلب اینکه، دشمن از این جلسه در پی دعوا بود و می‌خواست در این روز دعوا ببیند اما رفتار متین نمایندگان و رئیس‌جمهور آنها را ناکام گذاشت. پنجمین نکته هم اینکه، این جلسه نشان داد که مشکل واقعی مردم، مشکل معیشتی و مفسدان اقتصادی است و حاشیه‌سازی‌ها نباید این مسئله را تحت‌الشعاع قرار دهد و راه عبور از این مشکل مهم، اقتصاد مقاومتی است که رهبر معظم انقلاب چند سال است نسخه آن را مطرح کرده‌اند.
وی با بیان اینکه رهبر معظم انقلاب در این دیدار باز هم بر مبارزه با مفاسد تأکید کردند، گفت: قوه قضائیه حالا که به این خوبی وارد میدان شده، باید با قاطعیت تا آخر خط در صحنه باشد.
خاتمی در ادامه به بیان چند  نکته در خصوص سیاست خارجی پرداخت و گفت: آقا مجددا تأکید کردند که با آمریکا در هیچ سطحی مذاکره نخواهیم کرد چون این دولت، عهدشکن است و ارزش‌های اخلاقی برای او معنا ندارد. نکته بعد اینکه سیاست ما این است که با همسایگان‌مان برادرانه رفتار کنیم. اگر آنها برادرانه عمل کنند مطمئن باشند بهترین رفتار برادرانه را از نظام خواهند دید.
خطیب جمعه تهران اضافه کرد: رهبر معظم انقلاب فرمودند مذاکره با اتحادیه اروپا بلامانع است الهی نصب کرد اما مسائل اقتصادی و سیاسی مان را نباید به اعتماد به آنها گره بزنیم؛ اعتمادمان به خداوند و ظرفیت‌های فراوان این مردم است.
خاتمی در پایان خطبه دوم خطاب به آمریکا، اتحادیه اروپا و همه دنیا گفت: نظام اسلام از خطوط قرمز، که از جمله آنها اقتدار موشکی است، سر سوزنی عقب نخواهد نشست.

بنابراین گزارش حجت‌الاسلام و المسلمین سید احمد خاتمی در خطبه اول نماز جمعه با اشاره به مباحث خطبه اول قبل در خصوص سبک زندگی دینی با محوریت «یا ایها الذین آمنوا»های قران به ادامه این مبحث با تفسیر آیه 105 سوره مائده پرداخت و گفت: این آیه می‌فرماید که مؤمنین مراقب باشید سرمایه نفیس هستی خود را به تاراج ندهید.
وی ادامه داد: براساس این دو عنصر، عناصر اساسی مراقبت از خود هستند. اولین عنصر که در خطبه قبل بدان پرداخته شد خداباوری است و دومین عنصر معادباوری است. یادمان باشد قطعا از این جهان خواهیم رفت و لذا اعمال‌مان را در تراز این اندیشه شکل دهیم و سرمایه قیامت را فراهم کنیم.
خاتمی در ادامه به بیان 5 نکته در خصوص معاباوری پرداخت و گفت: قرآن بیش از 6هزار آیه دارد و از این میان براساس نقل‌های مختلف از 1200 آیه تا 200 آیه درباره معاد است. به عبارتی قرانی که «هدی للناس» است این میزان بر عنصر معاد تکیه کرده است.
وی افزود: قرآن 70 اسم و وصف برای قیامت دارد؛ یوم القیامه، یوم‌الحساب، یوم‌الاخر، یوم‌الحسره، یوم تبلی السرائر و ... این 70 نام هر کدام جلوه از جلوه‌های قیامت است. قرآن 7 برهان برای معاد دارد؛ برهان‌های فطرت، حرکت، عدالت، هدف، رحمت، وحدتو بقاء روح.
خطیب جمعه تهران ابراز کرد: یکی از عناصر بازدارنده گناه، باور به قیامت است. در قرآن آمده که بهشتیان به جهنمیان می‌گویند چه شد که به این وضع دچار شدید و انها پاسخ می‌دهند ما قیامت را باور نداشتیم. این مفسدان اقتصادی معادباور نیستند. گیرم جیب‌تان را در این شرایط فشار اقتصادی پر کردید آیا آن را در قبر با خودتان می‌برید. گیرم در این دنیا به چنگ عدالت نیفتید اما عدالت خدا در ان دنیا گریبان شما را می‌گیرد. پس قیامت را باور داشته باشید و به اینگونه به مردم فشار نیاورید.
ختامی افزود: در سوره ماعون خدا می‌فرماید کسی که قیامت‌باور نیست با خشونت با یتیم رفتار می‌کند و به فکر محرومین نیست. معادباوری راز و رمز مقاومت است. معادباوران مقاوم هستند. خداوند طالوت را به عنوان رهبر الهی نصب کرد اما بعضی افراد ضعیف‌الایمان گفتند ما نمی‌توانیم از پس جالوت و سپاهیانش برآییم اما معادباوران گفتند که با اعتماد به خدا، چه بسا، بسیاری گروه‌های کم بر گروه‌های زیاد غلبه کنند و با این باور هم جنگیدند و پیروز شدند.
انتهای پیام ‌

captcha