107 عنوان برنامه؛ تدارک ویژه سیما برای محرم/ صدا و سیما مداحی‌های نامتعارف را پخش نمی‌کند
کد خبر: 3743937
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۳ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۲:۲۰
محمدحسین محمد زاده:

107 عنوان برنامه؛ تدارک ویژه سیما برای محرم/ صدا و سیما مداحی‌های نامتعارف را پخش نمی‌کند

گروه هنر ــ دبیر شورای معارف سیما و مدیر شبکه قرآن در نشست خبری معرفی برنامه‌های سیما در ایام محرم گفت: در محرم امسال تمامی شبکه‌ها به نام ابا‌عبدالله(ع) عطرآگین خواهند شد و 107 عنوان برنامه از شبکه‌های گوناگون سیما در دهه اول محرم پخش خواهد شد.

 107 عنوان ویژه برنامه‌های محرم از شبکه‌های گوناگون سیما/به گزارش خبرنگار ایکنا؛ نشست خبری محمد حسین محمد زاده، دبیر شورای معارف سیما و مدیر شبکه قرآن امروز 13 شهریور ماه در ساختمان سیمای قرآنی برگزار شد. در ابتدای این جلسه محمدزاده بعد از تلاوت آیاتی چند از قرآن مجید اظهار کرد: محرم سال 97 کل شبکه‌های سیما به نام مبارک اباعبدالله الحسین(ع) عطرآگین می‌شوند، در همین رابطه ویژه برنامه‌های متعددی در نظر گرفته شده که در زمان تعیین شده روی آنتن خواهد رفت. در سال جاری با همت و تلاشی که تمامی شبکه سیما انجام دادند 100 ساعت افزایش برنامه خواهیم داشت. این اتفاق نیز از آنجا نشئت گرفته که موضوع محرم جایگاه رفیعی در سیاست‌های سیما دارد.

وی افزود: البته باید توجه داشت که ظرفیت‌های هر شبکه میزان برنامه‌هایی که از آن پخش خواهد شد را مشخص می‌کند. نکته دیگر اینکه قرار نیست همه شبکه‌ها به صورت یکسان نگاهی پر رنگ به عاشورا داشته باشند منظور اینکه از آغاز ماه محرم شبکه‌های مختلف با توجه به برنامه‌ریزی که انجام شده نگاهشان به عاشورا پررنگ و پر رنگتر خواهد شد. حال ممکن است برخی شبکه‌ها از روزهای اول محرم نگاهشان به عاشورا ویژه شود و شبکه‌های دیگر از هفتم یا هشتم این ماه. این وضعیت نیز با توجه به نیازهای آن شبکه‌ها در نظر گرفته شده است.

محمد زاده تاکید کرد: شبکه قرآن با حجم بسیار بالا به عنوان اولین شبکه در ایام محرم پخش برنامه خود را آغاز خواهد کرد و شبکه‌های کودک و نمایش نیز جزء شبکه‌های هستند که با توجه به ویژگی خاصشان کمتر به صورت مستقیم به این مقوله ورود پیدا کرده‌اند.

مدیر شبکه قرآن رتبه‌بندی شبکه‌های مختلف را در پرداختن به عاشورا چنین توصیف کرد: شبکه‌های 1، 2، 3 و افق شبکه‌هایی هستند که به لحاظ پخش برنامه‌های عاشورایی مقام اول را در میان تمامی شبکه‌ها دارا هستند. رتبه دوم به شبکه 5 و آموزش اختصاص پیدا کرده است. تماشا، نمایش، نسیم و کودک سومین جایگاه را در پرداختن به برنامه‌های عاشورایی به خود اختصاص داده‌اند.

وی در رابطه با آسیب شناسی‌هایی که در این زمینه انجام شده است گفت: اینکه یک شبکه کمتر و شبکه دیگر بیشتر به عاشورا پرداخته است ربطی به تلاش یا علاقه آن شبکه ندارد بلکه آسیب شناسی که در این زمینه انجام شده شرایط را اینگونه رقم زده است چون کمی بی سلیقه‌گی در میزان پخش هر شبکه ممکن است کارکرد آن را کاهش دهد.

وی درباره سخنرانی‌های این ایام هم گفت: همیشه سخنرانی‌های مذهبی جز پربازدیدترین آیتم‌های سیما بوده و هست برای همین در برنامه‌های مناسبتی تمامی شبکه‌ها سخنرانی‌های مذهبی رنگ جدی دارند البته سعی شده سخنرانی‌ها به گونه‌ای پخش شود که با یکدیگر تلاقی نداشته باشند.

وی درباره مداحی‌های تدارک دیده شده برای این ایام عنوان کرد: حاج منصور ارضی، محمود کریمی، سید مهدی میرداماد، مرتضی طاهری، سید مجید بنی فاطمه، حاج علی انسانی و ... از جمله مداحانی هستند که امسال برنامه‌های آنها از شبکه‌های مختلف سیما پخش خواهد شد. درباره برنامه‌های مختص مداحان باید این نکته را بیان کنم توجه به مداحان جوان از برنامه‌های ویژه ما خواهد بود و ما این کار را در سال قبل نیز به نوعی انجام دادیم که با استقبال مخاطبان مواجه شد.

محمدزاده متذکر شد: در تمامی برنامه‌های مورد نظر ابتدا تلاوت آیاتی چند از کلام الله مجید را شاهد خواهیم بود همچنین با تعاملی که با مداحان صورت گرفته از سال گذشته دیگر شاهد پخش مداحی‌های نامتعارف نیستیم. این ویژگی از آنجا نشات گرفته شده که یک گروه قوی بر اشعار و برنامه‌ها نظارت دارد.

مدیر شبکه قرآن تاکید کرد: یکی از وظایف جدی تلویزیون تصویرگری از اجتماعات و حضور مردم در عزاداری امام حسین(ع) است برای همین عزاداری شهرهای مختلف ایران اسلامی در شبکه‌های سیما پوشش داده خواهد شد در این میان برای شهرهای زنجان، اردبیل، تبریز برنامه‌های ویژه‌ای در نظر گرفته شده است.

دبیر شورای معارف سیما اظهار کرد: یکی از برنامه‌های زیبا و معنوی در ایام محرم همایش شیرخوارگان حسینی است به همین دلیل امسال هم این همایش مورد توجه شبکه‌های مختلف سیما قرار خواهد گرفت. در همین راستا همایش‌های که با این محوریت در مصلی امام خمینی(ره)، مهدیه تهران، حرم حضرت معصومه(س) و حرم حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) برگزار خواهد شد از شبکه‌ سیما پخش خواهد شد. دیگر برنامه این ایام «احلی من العسل» نام دارد این آئین هم از شبکه دو و امید پخش خواهد شد و موضوع آن حضرت قاسم(ع) است.

وی درباره تعداد عنوان برنامه‌ای که امسال از سیما پخش خواهد شد گفت: امسال قرار است 107 برنامه از شبکه‌های مختلف سیما پخش شود  که شامل ۱۰۲۳ برنامه در کل و ۳۳۹۶۱ دقیقه برنامه خواهد بود‌. اگر برنامه‌های اختصاصی روز دهم و نهم را به آنها اضافه کنیم ۶۰۸ ساعت برنامه تقدیم مخاطبان می‌شود و به نسبت سال گذشته بالغ بر ۱۰۰ ساعت افزایش برنامه داشتیم.البته باید تاکید کنیم که برنامه‌های که درباره آنها اطلاع رسانی می‌کنیم از اول محرم تا 12 محرم را شامل می‌شود.

وی با بیان اینکه امسال ۱۰۷ عنوان برنامه برای محرم خواهیم داشت که در قالب‌های مختلف تلویزیونی تدارک دیده شده است، افزود: مدیر شبکه قرآن تعدادی از برنامه‌های تهیه شده را به این شرح اعلام کرد: مستند پیر غلامان مجموعه‌ای است که در آنها به چهره‌های مطرح و برتر این حوزه (پیرغلامان) پرداخته می‌شود. (از لاک جیق تا خدا) عنوان برنامه‌ای دیگر است که در آن به سیر تحولی انسان‌ها توجه می‌شود. مستند نوحه‌های ماندگار دیگر برنامه این ایام است. مستند (هدف و حضور) برنامه‌ای دیگر است که در آن به معرفی هیئت‌های انقلابی و مذهبی خواهد پرداخت.و در نهایت (جداماندگان حسینی) مستند دیگری است که در آن به افرادی که از سفر به کربلا در ایام عاشورا باز مانده‌اند خواهد پرداخت.

وی در پایان گفت: برنامه‌های که اعلام شد همه بخش‌هایی نیست که ما برای پخش در این ایام در نظر گرفته‌ایم چون اگر قرار بود همه آنها را معرفی کنیم شاید در حوصله این جمع نمی‌گنجید. برای مثال کلیپ‌های مناسبتی از جمله این برنامه‌ها است که به تعداد فراوان در محرم امسال از شبکه‌های مختلف سیما پخش خواهد شد.

 

گزارش از داود کنشلو

 انتهای پیام

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۱
غیر قابل انتشار: ۰
ناجي العلي
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۷/۰۶/۱۴ - ۱۱:۳۵
0
0
شبكه قرآن سيما
چرا در حوزه نقد فعاليت هاي قرآني جامعه وارد نمي شود؟
اين حوزه سال هاست تعطيل است.
چرا مباني و ديدگاه ها در فعاليت هاي قرآني مورد نقد و بررسي قرار نمي گيرد؟

همه مي دانند دعوت از مسئولان و ارائه گزارش هاي يك سويه نه به درد عموم مردم جامعه مي خورد و نه مشكلي را حل مي كند.
رويكرد انفعالي اين شبكه در عدم توجه به نقد سازنده و فرار متوليان فعاليت هاي قرآني فرجام خوبي نخواهد داشتو
فعاليت هاي قرآني به دليل عدم پويايي و رشد علمي در آينده با بحران هاي لاينحل روبه رو خواهد شد.
شبكه محترم قرآن سيما بايد در خدمت قرآن و جامعه باشد تا مسئولان و جريان هاي موجود

ناجي العلي
captcha