مبلغان ایرانی؛ واسطه ورود اسلام به باشقیرستان
کد خبر: 3744406
تاریخ انتشار : ۱۴ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۶:۰۵
رستم حمید‌اف عنوان کرد:

مبلغان ایرانی؛ واسطه ورود اسلام به باشقیرستان

گرو بین‌الملل – رستم حمید‌اف، رییس جمهور باشقیرستان در دیدار با رییس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در اوفا گفت: اسلام از طریق مبلغان ایرانی وارد باشقیرستان شده است، به همین دلیل واژگان فارسی زیادی در زبان باشقیری وجود دارد.

به گزارش ایکنا به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی؛ ابوذر ابراهیمی‌تركمان، رییس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی كه به منظور افتتاح هفته فرهنگی ایران در روسیه (شهرهای مسكو و اوفا) به این كشور سفر كرده است، ضمن حضور در برنامه‌های این هفته فرهنگی در شهر اوفا، مركز جمهوری خودمختار باشقیرستان، با رستم حمید‌اف، رییس جمهور باشقیرستان، دیدار و گفت‌وگو كرد.

ابراهیمی‌تركمان در سخنان خود در این دیدار كه ظهر امروز (چهارشنبه 14 شهریور) صورت گرفت، با تأكید بر اینكه توسعه روابط فرهنگی ایران و باشقیرستان به سود دو طرف است، گفت: مشتركات فرهنگی ایران و باشقیرستان زیاد است؛ به نحوی كه حتی آداب و رسوم فرهنگی ما یكی است. اگر می‌خواستیم این مشتركات را با برخی دیگر از كشورها برقرار كنیم، به چندصد سال زمان احتیاج داشتیم.

رییس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در بخش دیگری از سخنانش در این دیدار با اشاره به اینکه در کشور باشقیرستان تصوف حضور فعال دارد، تأکید کرد: آموزه‌های صوفیانه در لطیف شدن روحیه مردم باشقیرستان بسیار مؤثر بوده است. البته این نكته را هم می‌دانیم كه عمده آثار صوفیانه به زبان فارسی نگاشته شده‌اند.

وی افزود: می‌توانیم در این باب گفت‌وگوها و نشست‌هایی را در قالب کنفرانس و اجلاس علمی برگزار کنیم؛ زیرا معتقدیم كه یكی از راه‌های جلوگیری از افراط‌گرایی، توجه به صوفیسم است؛ چون مبنای آن بر محبت استوار است.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در ادامه درد جهان حاضر را درک نادرست از دین دانست و گفت: امروز برخی تحت عناوین مختلف به ترویج خشونت می‌پردازند. بنابراین با توجه به تصوف می‌توانیم از گسترش جریان‌های افراطی و خشونت‌طلب جلوگیری كنیم.

ابراهیمی‌تركمان، همچنین توسعه روابط دوستانه میان جمهوری اسلامی ایران و جمهوری باشقیرستان فدراسیون روسیه و تأكید بر حسن همجواری و گسترش تفاهم میان ملت‌ها را مورد تأكید قرار داد و در این باره به تبادل گروه‌های هنری از جمله موسیقی، تئاتر و هنرمندان دو كشور برای شركت در جشنواره‌ها و سایر برنامه‌های فرهنگی و هنری اشاره كرد.

همكاری میان كتابخانه‌ها، موزه‌ها و انستیتوهای فرهنگی و هنری، چاپ و انتشار كتاب، برگزاری همایش‌های علمی مشترك و جشنواره‌های فرهنگی و هنری و فیلم، از پیشنهادات ارائه شده از سوی رییس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در این دیدار بود.

در ادامه این دیدار رستم حمیداف، رییس جمهور باشقیرستان به جایگاه و اهمیت مناسبات همه‌جانبه با جمهوری اسلامی ایران و به ویژه روابط فرهنگی دو كشور اشاره کرد و گفت: فرهنگ به انسان شخصیت می‌بخشد و در جامعه بشری، اقتصاد بعد از فرهنگ در جایگاه بعد قرار دارد.

وی همچنین بخشی از تشابهات دینی و زبانی بین باشقیرستان و ایران را برشمرد و گفت: اسلام از طریق مبلغین ایرانی وارد باشقیرستان شده است، به همین دلیل واژگان فارسی زیادی در زبان باشقیری وجود دارد.

مبلغان ایرانی؛ واسطه ورود اسلام به باشقیرستاناهدای تابلوفرش قهرمان ملی باشقیرستان توسط ابراهیمی ترکمان به رستم حمیداف

حمیداف از انتشار ترجمه «رباعیات خیام» به زبان باشقیری توسط ربیع‌اف، شاعر مطرح باشقیرستان در اوایل سال میلادی جاری خبر داد و از سطح روابط خوب بین‌ دانشگاهی باشقیرستان و ایران، به نیكی یاد كرد.

رییس جمهور باشقیرستان ضمن دعوت از هنرمندان ایرانی برای شركت در دو جشنواره بین‌المللی گرافیك و چاپ و نشر، برگزاری جشنواره بین‌المللی فولكوریك در سال 2020 با حضور اقوام و سنت‌های بیش از 80 كشور جهان در باشقیرستان را یادآور شد و ابراز امیداوری كرد كه جمهوری اسلامی ایران یكی از شركت‌كنندگان در این جشنواره باشد.
رستم حمیداف در پایان سخنانش سفر رییس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی به جمهوری باشقیرستان و نیز برگزاری بخشی از برنامه‌های هفته فرهنگی ایران در مركز این جمهوری (شهر اوفا) را با اهمیت و عاملی برای توسعه روابط دوجانبه فرهنگی دانست.

در ادامه این دیدار،‌ ابراهيمي‌تركمان، رييس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي تابلو فرش قهرمان ملی باشقیرستان را به رستم حميدوف، رييس جمهور باشقيرستان اهدا کرد.

بنابر اعلام این خبر، هفته فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در فدراسیون روسیه در این کشور آغاز شده است و در طول برگزاری هفته ایران در روسیه، برنامه‌های مختلفی توسط گروه‌های موسیقی و هنرمندان فعال در زمینه صنایع دستی، قهوه خانه و سفره خانه سنتی، نقالی، کتاب آرایی برگزار می‌شود و محصولات ایرانی به نمایش در خواهند آمد.

انتهای پیام

captcha