11 استان برتر و شایسته تقدیر قرآنی معرفی شدند/ پیشتازی استان‌های همدان و یزد
کد خبر: 3745195
تاریخ انتشار : ۱۸ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۳:۰۹

11 استان برتر و شایسته تقدیر قرآنی معرفی شدند/ پیشتازی استان‌های همدان و یزد

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ سازمان دارالقرآن هر سال اقدام به ارزشیابی عملکرد قرآنی استان‌ها می‌کند که طی ارزشیابی عملکرد قرآنی استان‌ها طی سال 96 11 استان برتر و شایسته تقدیر معرفی شدند.

سیدجعفر صادقی، مدیر دفتر برنامه‌ریزی، ارزشیابی و فناوری اطلاعات سازمان دارالقرآن در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا، با اشاره به ارزشیابی عملکرد قرآنی استان‌ها، گفت: سازمان دارالقرآن هر سال اقدام به ارزشیابی عملکرد قرآنی استان‌ها می‌کند که مبنای کار برنامه جامع نظارت بر ارزشیابی است که در آن نزدیک به 200 شاخص تعریف شده است که در پنج سرفصل است.
وی ادامه داد: این ارزیابی هر ساله در دو حوزه انجام می‌شود یک حوزه مدیریت راهبردی امور قرآنی استان و حوزه دیگر مدیریت و برنامه‌ریزی عملیاتی و تخصصی است که حوزه دوم چهار محور شامل برنامه‌ریزی، نظارت و توسعه تعاملات، توسعه کمی و کیفی آموزش‌های قرآنی، محور سوم فضاسازی قرآنی و اجرای برنامه‌های تبلیغی و ترویجی و محور چهارم توسعه و ساماندهی مشارکت‌های مردمی و اجرای برنامه‌های نظارتی و حمایتی است.
صادقی با اشاره به اینکه این چهار محور در یک حوزه و یک حوزه نیز مستقل است، اظهار کرد: جمعا در پنج محور ارزشیابی عملکرد استان‌ها در سال گذشته انجام شد و هر محوری شامل شاخص‌ها و زیرشاخص است که در طول سال 97 این شاخص‌ها مرود سنجش قرار گرفت.
مدیر دفتر برنامه‌ریزی، ارزشیابی و فناوری اطلاعات سازمان دارالقرآن با تأکید بر اینکه از سه کانال نسبت به ارزشیابی عملکرد استان‌ها اقدام می‌شود، اضافه کرد: یکی اینکه امور قرآنی ادارات کل تبلیغات‌ اسلامی استان‌ها ارزشیابی از عملکردشان انجام می‌دهند و دیگر بررسی اطلاعات و آمار و ارائه گزارش‌های دریافتی از استان‌ها توسط واحدهای ستادی سازمان دارالقرآن و سوم نظارت میدانی بر فعالیت‌های قرآنی در استان‌ها است که با اعزام گروه‌های ارزیاب در طول سال انجام می‌شود به گونه‌ای که گروه‌های ارزیاب در طول سال به کل استان‌ها سرکشی می کنند و براساس این شاخص‌ها فعالیت‌های قرآنی را مورد ارزیابی قرار می‌دهند و در نهایت ما به عنوان دفتر برنامه‌ریزی و ارزشیابی و فناوری اطلاعات در پایان سال نسبت به جمع‌بندی نتایج ارزشیابی عملکرد استان‌ها و رتبه‌بندی استان‌ها اقدام می‌‌کنیم.
صادقی عنوان کرد: طبق آیین‌نامه ابلاغ شده به استان‌ها، استان‌ها را در دو دسته استان‌های برتر و استان‌های شایسته تقدیر مورد تشویق قرار می‌دهیم. اینها استان‌هایی هستند که نمرات بالایی را از لحاظ حد نصاب کسب کرده باشند و سایر استان‌ها نیز نواقص آنها به آنها گوش زد می‌شود تا تلاش کنند با رفع اشکالات به این رتبه برسند.
وی ادامه داد: در واقع استان‌هایی که مورد تشویق قرار می‌گیرند دو دسته هستند یکی استان‌های برتر و دیگری شایسته تقدیر است. لذا در سال 96 اقدامات مربوط به ارزشیابی و سنجش عملکرد استان‌ها انجام شد و در طول چند ماه گذشته گزارش‌ها بررسی شد و نتایج ارزشنیابی جمع‌بندی شد و نهایتا پنج استان به عنوان استان برتر و شش استان به عنوان شایسته تقدیر مورد تقدیر و تشویق قرار می‌گیرند، ضمن اینکه سه استان نسبت به سال 95 پیشرفته و ترقی داشته‌اند.
مدیر دفتر برنامه‌ریزی، ارزشیابی و فناوری اطلاعات سازمان دارالقرآن بیان کرد: استان‌های برتر که بالاترین نمرات را کسب کرده‌اند به ترتیب امتیازات کسب شده همدان، آذربایجان شرقی، مازندران، اردبیل و بوشهر و استان‌های شایسته تقدیرشامل یزد، مرکزی، لرستان، کرمانشاه، تهران و فارس هستند.
وی ادامه داد: همچنین سه استانی که به نسبت سال گذشته ارتقا داشته‌اند شامل استان زنجان با 10 پله صعود و استان گلستان و هرمزگان هر کدام با شش پله صعود هستند. 11 استان برتر و شایسته تقدیر با اهدای هدیه نقدی و لوح تقدیر مورد تجلیل قرار می‌گیرند اما از سه استانی که ارتقا داشته‌اند تنها با اهدای لوح تجلیل به عمل می‌آید.
صادقی با اشاره به اینکه کارنامه‌های تفصیلی به همه استان‌ها ارسال شده است، گفت: استان‌هایی که سال 95 نیز هم جز استان‌ها برتر و شایسته تقدیر بوده‌اند همدان، آذربایجان شرقی، مازندران، اردبیل و بوشهر و یزد و مرکزی بوده‌‌اند.
وی ادامه داد: هر سال این ارزشیابی به صورت جامع انجام می‌شود و در سال 97 نیز آیین‌نامه ارزشیابی بازبینی شده و در شش ماه دوم نیز نظارت میدانی انجام می‌شود و ارزشیابی سال 97 نیز در اوایل سال 98 ا نجام می‌شو‌د که به محض جمع‌بندی اعلام می‌‌شود.


انتهای پیام

captcha