اختتامیه سیزدهمین دوره تخصصی اقراء/ ۵۵ شرکت‌کننده از ۱۳ استان + عکس
کد خبر: 3745733
تاریخ انتشار : ۱۹ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۹:۲۰

اختتامیه سیزدهمین دوره تخصصی اقراء/ ۵۵ شرکت‌کننده از ۱۳ استان + عکس

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ تاکنون ۵۵ نفر از استادان، قاریان و حافظان ممتاز از ۱۳ استان، این دوره تخصصی اقراء(جلسه اشهار) را با موفقیت پشت سر گذاشتند و اجازه‎نامه خود را در یکی از تلاوت‌ها دریافت کردند‌.

به گزارش خبرنگار ایکنا؛ اختتامیه سیزدهمین دوره تخصصی اقراء(جلسه اشهار) با حضور محمدفهمی عبدالسید عصفور، ویژه استادان، قاریان و حافظان برجسته جمهوری اسلامی ایران امروز دوشنبه، ۱۹ شهریورماه در محل شورای عالی قرآن برگزار شد.

این مراسم با قرائت قرآن توسط قاری نصرت‌الله(عارف) حسینی آغاز شد که در ادامه مراسم محمدتقی میرزاجانی، معاون اجرایی شورای عالی قرآن بیان کرد: به همه قاریان، اساتید و حافظانی که در این دوره شرکت کردند و موفق به حضور در بخش پایانی این جلسات شدند که به جلسه اشهار معروف است، تبریک عرض می‌کنم.

وی ادامه داد: حدود یک سال است که دوره اقراء، این سنت مقدس و ارزشمند اسلامی ـ قرآنی را با پشتیبانی شورای عالی قرآن و مرکز تبع و نشر جمهوری اسلامی ایران همراهی می‌کنیم.

میرزاجانی اظهار کرد: تاکنون ۵۱ نفر از اساتید، قاریان و حافظان موفق شدند که در دوره‌های تخصصی اقراء شرکت کنند و چهار نفر نیز در جلسه امروز شرکت کردند که در مجموع ۵۵ نفر از استادان، قاریان و حافظان ممتاز سراسر کشور، این دوره را با موفقیت پشت سر گذاشتند و اجازه‌نامه خود را در یکی از تلاوت‌ها دریافت کردند‌.

معاون اجرایی شورای عالی قرآن اسامی استان‌های شرکت‌کننده را برشمرد و گفت: دوره اقراء تاکنون در ۱۳ استان تهران، اردبیل، خوزستان، کرمان، بوشهر، قم، فارس، خراسان رضوی، اصفهان، یزد، البرز، مازندران و گیلان برگزار شده است که امیدواریم این روند در سایر استان‌ها توسعه پیدا کند، همچنین با برنامه‌ریزی‌های انجام شده سازوکاری فراهم شود تا افرادی که اجازه دریافت کردند، بتوانند به‌زودی کرسی‌های تلاوت‌ را برگزار کنند و این سنت با ارزش اسلامی، قرآنی با سرعت بیشتری ادامه پیدا کند. 

اختتامیه سیزدهمین دوره تخصصی اقراء/ ۵۵ شرکت‌کننده از ۱۳ استان

محمد فهمی عبدالسید عصفور، استاد دوره در ادامه این برنامه عنوان کرد: در دوره اقراء، تعدادی از قاریان کل قرآن را تلاوت می‌کنند و این سنتی رایج و متداول در جهان اسلام است.

وی ادامه داد: نحوه قرائت در این دوره به گونه‌ای است که قاری از اول تا آخر قرآن را می‌خواند و در پایان به هر قاری که بتواند کل قرآن را نزد شیخ بخواند، اجازه داده می‌شود که این اجازه نامه شرایطی از جمله؛ خواندن کل قرآن زیر نظر شیخ، قرائت در حضور شاهدان عادل در بحث تلاوت و یا اگر شاهدان عادل حاضر نبودند، این مراسم در جلسه اشهار در حضور مؤمنان و شاهدان عدل باشد که قاریان این جلسه تمام این شرایط را اجرا کردند و حتی یک شرط را هم بیشتر از دوره‌های قبل اجرا کردند و آن ضبط تلاوت و آرشیو کردن تلاوت‌ها است که این امر به شرکت‌کنندگان دوره‌های بعد بسیار کمک می‌کند. 

وی بیان کرد: گروهی از مومنان که در این دوره شرکت می‌کنند، اطلاعات کاملی در رابطه با اقراء و اشهار ندارند که ما در ابتدای هر جلسه توضیحات کاملی را ارائه می‌دهیم، اما در این جلسه همه حاضران قاری و مسلط هستند که نیازی به ارائه جزئیات نیست.

این استاد اقراء اظهار کرد: آیات قرآن دال بر این است که قرآن میسر است و همه می‌توانند به قرآن و قرائت آن دست پیدا کنند.

وی گفت: در واقع شرایط رسیدن به اجازه‌نامه، شرایط بسیار آسانی است که هرکسی از ما و حتی افراد خارج این جمع نیز می‌تواند به قرائت قرآن دست پیدا کنند. قرائت قرآن آن قدر راحت است که همه این کسانی که اجازه دریافت کردند، می‌توانند در همه جا قرائت کنند یا راهنمای دیگران در بحث قرائت باشند.

عصفور تصریح کرد: از هر انسانی براساس کارهایی که انجام می‌دهد، یک عطری مانند: عطر علم، قرآن، و یا حتی دزدی، زنا و.. خارج می‌شود. زمانی هم که جسم از روح جدا می‌شود و به طرف آسمان بالا می‌رود، این عطر نیز همراه او بالا می‌رود که ملائکه هم این عطر را حس می‌کنند و اگر این عطر خوش‌بو باشد، ملائکه می‌پرسند این عطر کیست؟ که ندا می‌آید از فلانی فرزند فلانی است و این انسان را به بهترین اسماء خداوند در آسمان‌ها صدا می‌کنند.

اختتامیه سیزدهمین دوره تخصصی اقراء/ ۵۵ شرکت‌کننده از ۱۳ استان

این استاد قرآن بیان کرد: پس همه ما باید توجه داشته باشیم که در دنیا چه عطری از ما بلند می‌شود که در قیامت با همان عطر محشور می‌شویم. قاریان نیز با کسب این اجازه‌نامه می‌توانند این عطرها را به خود بگیرند و در هرجایی که می‌توانند اقرا کنند. افرادی را می‌شناسم که در خیابان قرائت می‌کنند یا حتی برای قرائت از کشوری به کشور دیگر می‌روند و در جاهایی که شناخته شده نبودند، افراد را راهنمایی می‌کردند، لذا هم اقراء کار آسانی است و هم صاحبان اجازه در هر جایی می‌توانند قرائت کنند.

به گزارش ایکنا، در ادامه این مراسم، محمدجواد دلفانی، رسول تکبیری، مصطفی زرنگار و علی فربین به تلاوت پرداختند و اجازه تلاوت را از عبدالسید عصفور دریافت کردند.

یادآور می‌شود، رضائیان، سیدعلی سرابی، سیدمحسن موسوی‌بلده، محمدرضا زاهدی، عباس امام جمعه و نصرت‌الله(عارف) حسینی از جمله مهمانان حاضر در جلسه بودند.

گزارش تصویری را اینجا ببینید.

انتهای پیام

captcha