حضور زائران ایرانی مبتنی‌ بر احترام به حاکمیت، مرجعیت و فرهنگ مردم عراق باشد
کد خبر: 3751677
تاریخ انتشار : ۱۷ مهر ۱۳۹۷ - ۰۸:۳۵
معممی‌مقدم:

حضور زائران ایرانی مبتنی‌ بر احترام به حاکمیت، مرجعیت و فرهنگ مردم عراق باشد

گروه جامعه ــ مدیرکل تشکل‌های دینی و مراکز فرهنگی سازمان تبلیغات با تأکید بر اینکه حضور هیئت‌های مذهبی در ایام اربعین در کشور عراق باید مبتنی بر احترام به حاکمیت، مرجعیت و فرهنگ مردم عراق باشد، به کارکرد‌های اجتماعی هیئت‌های مذهبی پرداخت و گفت: امسال شاهد بودیم هیئت‌های مذهبی در اموری مانند کار‌های خیریه، تهیه جهیزیه، کمک به نیازمندان، دانش‌آموزان و کودکان پویش‌ها و برنامه‌های خوبی را انجام دادند.

رضا معممی‌مقدم، مدیرکل تشکل‌های دینی و مراکز فرهنگی سازمان تبلیغات اسلامی، در گفت‌وگو با ایکنا؛ با اشاره به برنامه‌های ویژه سازمان تبلیغات اسلامی در حوزه اربعین گفت: با توجه به برنامه‌ریزی‌های انجام شده در خصوص اربعین، یکی از موارد همکاری ما با کمیته فرهنگی اربعین این است که ۱۲ نفر از مدیران کل سازمان تبلیغات اسلامی برای انجام کار‌های فرهنگی در ایام اربعین نمایندگی تام پیدا کنند.

وی افزود: در همین خصوص اخیراً جلسه‌ای را با مدیران کل سازمان تبلیغات اسلامی و بعثه مقام معظم رهبری برگزار کردیم تا بتوانیم تصمیمات و برنامه‌های مرتبط با حوزه اربعین را به صورت ویژه و بدون موازی‌کاری اتخاذ کنیم.

مدیرکل تشکل‌های دینی و مراکز فرهنگی سازمان تبلیغات اسلامی با بیان اینکه جامعه هدف ما در حوزه اربعین مسئولان هیئت‌های مذهبی هستند، ادامه داد: بر همین اساس تلاش کردیم از طریق همایش‌هایی که در ایام محرم برگزار شد و همچنین برگزاری شورای هیئت‌های مذهبی متشکل از منتخب هیئت‌ها سه مؤلفه احترام به حاکمیت، مرجعیت و فرهنگ مردم عراق را مورد تأکید و تبلیغ قرار دهیم. بر همین اساس این سه مؤلفه را برای مسئولان هیئت‌های مذهبی بیان کردیم که حضور ما در کشور عراق باید مبتنی بر احترام به حاکمیت، مرجعیت و فرهنگ مردم عراق باشد.

معممی‌مقدم با اشاره به تبلیغات سوء رسانه‌های معاند و غربی در خصوص اربعین گفت: امسال همچون سال‌های گذشته با نزدیک شدن به ایام اربعین شاهد این هستیم که رسانه‌های غربی و معاند از طرق مختلف از جمله تبلیغات در شبکه‌های اجتماعی نسبت به ایجاد اختلاف و تفرقه بین ملت ایران و عراق فعال‌اند و تحرکات بسیار شدیدی را در این حوزه شروع کرده‌اند؛ لذا با برنامه‌ریزی‌های انجام شده تلاش می‌کنیم این توطئه‌ها را خنثی کنیم.

وی با تأکید بر ضرورت کاهش هزینه‌های اربعین از سوی مسئولان اظهار کرد: هرچقدر که دست‌اندرکاران حوزه‌های اربعین در مسائلی همچون حمل و نقل، ایاب و ذهاب و همچنین هزینه‌های ویزای اربعین تلاش کنند و آن‌ها را به قیمت حداقلی در اختیار زائران قرار بدهند و همچنین تردد تا لب مرز را کاهش دهند و با برنامه‌ریزی بتوانند زائران را به مرز‌ها بیاورند و این هزینه‌ها را افزایش ندهند، بستر لازم برای حضور مردم در اربعین بیشتر فراهم می‌شود.
 
هشدار در مورد کاهش محسوس زائران ایرانی در عراق به خاطر کاهش ارزش ریال
مدیرکل تشکل‌های دینی و مراکز فرهنگی سازمان تبلیغات اسلامی بیان کرد: بنده در ایام عاشورا و تاسوعای حسینی در کربلا و کشور عراق حاضر بودم و در آنجا شاهد کاهش محسوس زائران ایرانی به خاطر کاهش ارزش ریال در مقابل دینار و دلار بودم؛ بر همین اساس بود که در عاشورای امسال نسبت به سال گذشته زائران ایرانی استقبال کمتری نشان دادند.

معممی‌مقدم در پاسخ به این سؤال که آیا مشخص شده چه تعداد هیئت‌های عزاداری در راهپیمایی اربعین مشارکت خواهند داشت، به ایکنا گفت: امسال حدود ۱۵۰۰ موکب از طریق ستاد بازسازی عتبات عالیات و با همکاری سازمان تبلیغات اسلامی و همچنین قرارگاه فرهنگی اربعین و کمیته فرهنگی اربعین مجوز حضور در این مراسم را پیدا کرده‌اند و قطعاً اگر تمهیدات لازم انجام شود، حضور هیئت‌های مذهبی در پیاده‌‎روی اربعین امسال با درخشش بیشتری نسبت به سال‌های گذشته خواهد بود.

مدیرکل تشکل‌های دینی و مراکز فرهنگی سازمان تبلیغات اسلامی ادامه داد: تلاش کردیم که در مرز‌های عراق به دنبال بنا‌ کردن موکب‌های صلواتی ایرانی نباشیم و برنامه‌های خودمان را بیشتر بر مشارکت با موکب‌های عراقی و تسهیل کار‌های آنان متمرکز کردیم؛ لذا امسال شاهد درخشش موکب‌های ایرانی در داخل مرز‌های کشور خواهیم بود و این موکب‌ها در مقایسه با سال‌های گذشته مشارکت پررنگ‌تری را در داخل مرز‌های کشور خواهند داشت.

وی در خصوص تحقق برنامه‌های سازمان تبلیغات اسلامی در ایام تاسوعا و عاشورای حسینی برای هیئت مذهبی هم به ایکنا گفت: در آستانه ماه محرم 600 همایش برای مداحان و هیئت‌های مذهبی و 400 همایش برای شبکه تبلیغ کشور برگزار کردیم؛ در این همایش‌ها غیر از دستگاه‌های فرهنگی همچون سازمان تبلیغات اسلامی، دفتر تبلیغات اسلامی، صدا و سیما و اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی، دستگاه‌های ایمنی و امنیتی و همچنین آتش‌نشانی هم حضور داشتند.

گسترش ایستگاه صلواتی را ظرفیت بالایی برای تعظیم شعائر دینی نمی‌دانیم
معممی‌مقدم ادامه داد: در ایام تاسوعا و عاشورای حسینی هم به دنبال گسترش ایستگاه صلواتی نبودیم، چراکه این مسئله را ظرفیت بالایی برای تعظیم شعائر دینی و اسلامی نمی‌دانیم و براساس آمار‌های اولیه که مؤید این نکته است ۷۰ درصد مجالس مذهبی ما در مساجد و حسینیه‌ها و حدود ۱۰ درصد در منازل و سایر آن در بقاع متبرکه و تکایا برگزار شده است.

تقویت کارکرد اجتماعی هیئت‌های مذهبی
وی تصریح کرد: نکته حائز اهمیت در این خصوص این است که به کارکرد‌های اجتماعی هیئت‌های مذهبی همچون سنوات گذشته پرداختیم، به نحوی که شاهد بودیم هیئت‌های مذهبی در اموری مانند کار‌های خیریه، تهیه جهیزیه و کمک به نیازمندان، کمک به دانش‌آموزان و کودکان نیازمند پویش‌ها و برنامه‌های خوبی را انجام دادند.

مدیرکل تشکل‌های دینی و مراکز فرهنگی سازمان تبلیغات اسلامی افزود: از طرف دیگر با توجه به اینکه یکی از دغدغه‌های مهم حاکمیت بحث آسیب‌های اجتماعی است، هیئت‌های مذهبی در این خصوص و همچنین در بحث آزادی زندانیان جرایم غیرعمد و برخورد فعال پیرامون بزهکاری‌ها و مفاسد اجتماعی و همچنین جلوگیری از طلاق از طریق نقش ریش‌سفیدی و بحث صلح و سازش تلاش‌های ارزشمندی را انجام دادند که جزئیات گزارشات نهایی آن از لحاظ کمی و کیفی در حال تنظیم است و به زودی منتشر خواهد شد.

گفت‌وگو از وهاب خدابخشی

انتهای پیام
captcha