پایان مراسم اربعین بدون مشکل امنیتی/ همایش بین‌‌المللی اربعین به‌ زودی برگزار می‌شود
کد خبر: 3760753
تاریخ انتشار : ۱۲ آبان ۱۳۹۷ - ۱۲:۱۷
حیدری اعلام کرد:

پایان مراسم اربعین بدون مشکل امنیتی/ همایش بین‌‌المللی اربعین به‌ زودی برگزار می‌شود

گروه جامعه ــ دبیر ستاد مرکزی اربعین از پایان موفقیت آمیز مراسم اربعین بدون مشکل امنیتی خبر داد و گفت: به زودی همایش بین‌المللی اربعین در دو حوزه علمی و اجرایی برگزار می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایکنا؛ شهریار حیدری، دبیر ستاد مرکزی اربعین، امروز شنبه 12 آبان ماه، طی نشستی خبری ضمن اعلام پایان عملیات اربعین 97 گفت: خدمت‌رسانی دو هزار موکب در ایران و عراق نتیجه مشارکت خیرین و مردم بود که خدمات را طی 15 روز در اختیار زائران قرار داد و امروز روز پایانی مراسم اربعین است.

وی ادامه داد: همه فعالیت‌های مشترک ایران و عراق در چهارچوب تفاهم‌نامه ایران و عراق در 9 فصل و 72 بند اجرا شد و بعد از 4 سال ثبت‌نام در سامانه سماح با نظم و انضباط انجام شد.

سال آینده راه‌ها  یک‌طرفه نخواهند بود

حیدری اعلام کرد: سال گذشته فقط 55 درصد از زائران اربعین بیمه بودند، اما در سال جاری دو میلیون زائر خود را داوطلبانه بیمه کردند، چراکه این مسئله را یک نیاز می‌دانستند. در حوزه زیرساخت‌ها نیز 140 کیلومتر راه احداثی، 207 کیلومتر روکش آسفالته و هزار و 380 کیلومتر خط‌کشی و نصب علائم انجام شد. امسال هیچ گره ترافیکی در مسیرهای مرزی نداشتیم و پایانه‌ها از نظر توسعه گیت‌ها به خوبی ارتقا یافته بودند. توسعه پارکینگ‌های عمومی و شخصی موجب شد تا هیچ شکایتی در این باره وجود نداشته باشد و برنامه‌ریز‌ی‌ها طوری انجام شده است که تا سال 98 هیچ گونه مشکل زیرساختی وجود نداشته باشد و با احداث اتوبان نیز راه‌ها در سال آینده یک‌طرفه نخواهند بود.

دبیر ستاد مرکزی اربعین به سایر خدمات ارائه شده در اربعین سال جاری اشاره کرد و گفت: استقرار 42 دستگاه خودپرداز و افزایش پرداخت‌ها، افزایش دفاتر موقت صدور روادید و کمک گرفتن از پلیس +10 موجب شد در حوزه ثبت‌نام هیچ مشکلی وجود نداشته باشد. اقدامات آموزشی و فرهنگی نیز با استفاده از ظرفیت‌ بالای هنرمندان انجام شد.

وی از اسکان دو میلیون و 500 هزار نفر در داخل خاک ایران و عراق سخن گفت و اعلام کرد: هزار و 200 موکب در ایران و 800 موکب در عراق ارائه خدمات می‌کردند و خدمات ناوگان حمل‌ونقل درون‌شهری نیز به کار گرفته شده بود که این اقدام موجب کاهش قیمت‌ها شد. در طول 15 روز مراسم اربعین نیز 12 هزار اتوبوس مدیریت شد تا به موقع خدمات‌رسانی کنند و به جز مرز مهران در سایر مرزها و خطوط حمل‌ونقل روان بود. موکب‌های امدادی به تعداد کافی وجود داشتند و امسال میزان حوادث غیرمترقبه امنیتی به صفر رسید و تعداد تصادفات رانندگی نیز کاهش چشمگیری داشت.

دبیر ستاد مرکزی اربعین به تهدیدات گسترده علیه مراسم اربعین اشاره و بیان کرد: با هشیاری نیروهای امنیتی این توطئه‌ها خنثی شد و اقدامات ضد امنیتی اربعین در داخل ایران و عراق خنثی شد و بسیاری از افراد دستگیر شدند. در حوزه انتظامی نیز که در سال‌های گذشته هزاران نفر بدون ویزا به عراق رفتند و این امر تبعات منفی زیادی در پی داشت، امسال هیچ گونه مشکلی در این زمینه نداشتیم و مردم به هشدارهای امنیتی و بهداشتی توجه کردند که موجب شد اربعین با امنیت خوبی برگزار شود.

حیدری در ادامه به سه کارکرد و نتیجه مراسم اربعین در حوزه ملی، منطقه‌ای و بین‌المللی اشاره کرد و گفت: خروجی و کارکرد ملی اربعین انسجام و همبستگی حرکت مردم و دولت است که به صورت بی‌نظیری محقق شد و اربعین می‌تواند الگویی برای رفع تمامی مشکلات کشور باشد.

وی بیان کرد: در حوزه اداری اصلاً کم‌کاری نشده است. اگر در اجرا نیز مشکلاتی وجود داشت مثل مسئله ارز و کاپوتاژ در مقایسه با دیگر کارکردهای اربعین مسئله اندک است.

حیدری از بررسی نقاط قوت و ضعف اربعین در سال‌های گذشته خبر داد و گفت: از همین هفته برنامه‌ریزی برای اربعین 98 را آغاز می‌کنیم تا مشکلات مرتفع شود و امیدواریم با توسعه جاده‌ای، ریلی و ناوگان هوایی زائران بتوانند از همه ظرفیت‌ها استفاده کنند. البته زائران اربعین در طول 15 روز از این امکانات استفاده می‌کنند و عموم مردم در طول سال از امکانات مهیاشده بهره می‌برند.

دبیر ستاد مرکزی اربعین درباره کارکردهای منطقه‌ای راهپیمایی اربعین گفت: در کشورهای همسایه هزینه‌های زیادی علیه اربعین صرف شد تا به اربعین خدشه وارد شود؛ حتی تلاش شد بین ایران و عراق مشکل ایجاد کنند که این اتفاق‌ها باعث پیوستگی بیشتر این دو ملت شد. در حوزه جهانی نیز مردم بیش از 100 کشور، ملیت، مذهب و ... در اربعین امسال حضور داشتند. هیچ پدیده‌ای در جهان وجود ندارد که بتواند چنین رخدادی را رقم بزند.

وی از برگزاری همایش بین‌المللی اربعین طی روزهای آینده خبر داد و گفت: این همایش در حوزه علمی و اجرایی برگزار می‌شود.

به گزارش ایکنا؛ در ادامه این نشست خبری، حیدری در پاسخ به سؤالی درباره مشکلات موجود در اربعین از جمله حمل‌ونقل مردم در داخل کشور عراق گفت: طوفانی که در مهران رخ داد سبب ایجاد بی‌نظمی شد و کاپوتاژ خودروهای شخصی نیز در مرزها سبب ترافیک شد. بانک مرکزی و ملی نیز با هدف ارائه خدمت درصدد ارائه ارز به مردم بودند، اما چون با ستاد مرکزی اربعین هماهنگی نکرده بودند مشکلاتی به وجود آمد. دینار در داخل کشور به انداره کافی برای دو میلیون زائر اربعین وجود نداشت. از سوی دیگر دلار نیز از چرخه مبادلات اربعین حذف شده بود. بر همین اساس مقرر شد دینارهایی را که در عراق داشتیم در اختیار زائران اربعین قرار دهیم، اما امکان انتقال این میزان دینار براساس قوانین وجود نداشت و به همین دلیل دینار در خاک عراق در اختیار زائران قرار داده شد.

وی افزود: در طول مراسم اربعین بیشتر از 30 ساعت گره ترافیکی نداشتیم و 90 هزار نفر با خودروی شخصی در اربعین حضور یافتند و بازگشتند. اگر مانع آنان نمی‌شدیم تعداد آن هم بیشتر می‌شد، در حالی که نیازی به کاپوتاژ خودروهای شخصی نیست و افزایش کاپوتاژ خودروهای شخصی در داخل خاک عراق مشکلات ترافیکی را در پی خواهد داشت.

دبیر ستاد مرکزی اربعین ضمن رد مطالبی که درباره عدم همکاری شهرداری تهران در مراسم اربعین مطرح شده است، گفت: خدمات درون‌شهری را شهرداری تهران و سایر شهرداری‌ها انجام دادند. از جمله این خدمات 558 دستگاه خودرو در داخل خاک عراق، 97 دستگاه بین پایانه‌های مرزی، همکاری سه هزار و 665 نفر عوامل خدماتی شامل دو هزار و 395 نفر در داخل خاک عراق و هزار و 297 نفر در داخل خاک ایران است. همچنین شهرداری تهران عضو ستاد مرکزی اربعین است و سال آینده نیز عضو ستاد خواهد بود.

فوت 30 نفر در اربعین

حیدری اضافه کرد: امسال کمتر از 30 نفر فوت و تعدادی هم مصدوم شدند که با توجه به استقرار درمانگاه‌ها در طول مسیر مصدومان به کشور منتقل شدند. افراد فوت‌شده‌ای هم که قابل شناسایی بودند به خانواده‌هایشان تحویل داده‌ شدند و افرادی که قابل شناسایی نبودند بعد از شناسایی تحویل داده می‌شوند. طی مراسم اربعین نیز هشت مورد فوت عادی اتفاق افتاد که در مقایسه با سال گذشته کاهش داشت.

نکته جالب توجه این نشست خبری، که در اتاق مونیتورینگ وزارت کشور برگزار شد، تماشای همزمان وضعیت مرزها و تردد عادی مردم در مرزهای خروجی به سمت عراق و بازی تیم پیروزی در فینال جام باشگاه‌های آسیا بود.

انتهای پیام

captcha