آغاز اعزام رسمی زائران به سوریه
کد خبر: 3762717
تاریخ انتشار : ۲۰ آبان ۱۳۹۷ - ۰۷:۳۵
پلارک خبر داد:

آغاز اعزام رسمی زائران به سوریه

گروه جامعه ــ رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات ضمن ارائه توضیحاتی از جدیدترین وضعیت پروژه‌های بازسازی عتبات سوریه اظهار کرد: اعزام رسمی زائران به سوریه در قالب کاروان آغاز شده است.

یکشنبه//آغاز اعزام رسمی زائران به سوریهحسن پلارک، رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات در گفت‌وگو با ایکنا درباره جدیدترین وضعیت پرو‌ژه‌های بازسازی عتبات سوریه گفت: حرم حضرت زینب(س) در سال‌های اخیر مورد اصابت خمپاره‌های گروهک‌های تکفیری قرار گرفت و آسیب‌هایی به حرم مطهر وارد شد از جمله یکی از مناره‌ها به دلیل اصابت خمپاره آرپی جی از بین رفت، گنبد حرم مطهر آسیب دید و کاشی‌های بخش‌هایی از حرم در اثر موج انفجار فروریخت. تاکنون بازسازی این بخش‌ها به بهترین شکل انجام شده است. علاوه بر آن، سنگفرش حرم نیز تعویض و درب‌ها، پنجره‌ها و سیستم‌های تأسیساتی آن  تجهیز شده است.

وی افزود: در ماه‌های اخیر، یک مهمانسرا و آشپزخانه مجهز در جوار حرم حضرت زینب(س) ساخته شده است که به زودی، رسماً افتتاح می‌شود. این آشپزخانه در حال حاضر به ارائه خدمت به زائران می‌پردازد و همه موکب‌دارانی که در اربعین حضور داشتند به شکل نوبتی در این ایام و در این آشپزخانه، روزانه سه وعده برای زائران، غذا پخت می‌کنند. اما در زمینه توسعه حرم، تصور ما این بود که توسعه حرم حضرت زینب(س) مورد نیاز زائران باشد اما پس از بررسی‌های لازم و گفت‌وگو با متولیان امر  در سوریه، تصمیم بر این شد که همین صحن‌های فعلی را ساماندهی و تجهیز کنیم. برای مثال یکی از برنامه‌ها این است که به زودی صحن فعلی حرم حضرت زینب(س)، مسقف و به شبستان حرم اضافه شود؛ این اقدامات برای پذیرایی از زائران تا 20 سال آینده کفایت می‌کند.

پلارک درباره حرم حضرت رقیه(س) نیز اظهار کرد: این حرم مطهر از نظر مساحت و زمین محدودیت دارد و باید خریداری زمین‌های اطراف آن صورت بگیرد تا توسعه آن را آغاز کنیم. در گذشته یک طبقه زیرزمین برای این حرم مطهر کار شد که به علت سنگی بودن زمین، پیشرفت پروژه بسیار سخت بود، پس از این تجربه جمع‌بندی ما این شد که به جای این هزینه، به توسعه در سطح بپردازیم. جدیدترین پروژه از این حرم، بازسازی ضریح حضرت رقیه(س) است که اخیراً به تهران انتقال یافته و به دست متخصصان، بازسازی می‌شود.

رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات یادآور شد: اماکن مقدس دیگری در شهرهای سوریه وجود دارد مثل مقام شهدا و حرم  جناب حجر بن عدی، اما بازسازی این اماکن را فعلاً در برنامه خود قرار ندادیم، ان شاءالله در سفرهای بعد بتوانیم راجع به آن‌ها تصمیم‌گیری کنیم، نکته قابل اهمیت این است که خیرین و متبرعین آماده‌اند تا برای بازسازی این اماکن فعالیت کنند اما ما هنوز برنامه خاصی برای این منظور تعریف نکرده ایم.

اعزام زائران به سوریه آغاز شده است

پلارک در پاسخ به این سؤال که از چه زمانی اعزام رسمی به عتبات سوریه آغاز می‌شود؟ گفت: یکی از آژانس‌های مسافرتی به نام «یوتاب‌ گشت» در چارچوب ضوابط به شکل رسمی ثبت‌نام سفر به عتبات سوریه را آغاز کرده است و متقاضیان را در قالب کاروان و به شکل هوایی، به این سفرمعنوی اعزام می‌کند. در دمشق نیز امکانات خوبی از نظر هتل، اسکورت امنیتی و ... برای زائران وجود دارد.

رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات تأکید کرد: امنیت زینبیه به شکل صد در صدی در کنترل است و همه مناطقی که در اختیار دولت سوریه است، امنیت کافی دارند به خصوص که فعلاً حتی در نواحی درگیر بحران هم آتش‌بس برقرار است.

پلارک در پایان با اشاره به ازدحام زائران در حرم‌های مطهر سوریه گفت: من پیش‌تر در اوج بحران جنگ به سوریه سفر کردم و از خلوت بودن حرم‌ها بسیار ناراحت بودم اما در حال حاضر زیارت حرم‌های مطهر بسیار رونق گرفته است. بهترین خاطره من از سفر اخیر به سوریه، مربوط به شب آخر ماه صفر بود که ازدحام جمعیت را در حرم‌های مطهر مشاهده کردم؛ آنگونه که حتی زیارت ضریح مطهر سخت شده بود.

گفتنی است رئیس ستاد بازسازی عتبات در روزهای گذشته و پس از اتمام راهپیمایی شکوهمند اربعین، از پروژه‌های بازسازی عتبات در سوریه بازدید کرد.

انتهای پیام

captcha