مخالفت دبیرکل سازمان ملل با بازگشت روهینگیایی‌ها به میانمار
کد خبر: 3763930
تاریخ انتشار : ۲۳ آبان ۱۳۹۷ - ۱۲:۵۲

مخالفت دبیرکل سازمان ملل با بازگشت روهینگیایی‌ها به میانمار

گروه بین‌الملل ـ آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد، از میانمار و بنگلادش خواست که عملیات بازگشت آوارگان روهینگیا را متوقف کنند.

به گزارش ایکنا به نقل از خبرگزاری آناتولی؛  فرحان حق، معاون سخنگوی دبیرکل سازمان ملل در اظهاراتی مطبوعاتی که در مقر دائمی این سازمان در نیویورک برگزار شد، از درخواست آنتونیو گوترش، از دو کشور بنگلادش و میانمار مبنی بر  توقف عملیات بازگشت آوارگان روهینگیایی به کشور خود خبرداد.

پیش از این نیز «میشل باچله»، کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل نیز از داکا خواسته بود که عملیات بازگشت 2200  پناهجوی روهینگیایی را به میانمار متوقف کند.

فرحان حق در این باره افزود: گوترش با اظهارات میشل باچله در ارتباط با لزوم توقف عملیات بازگشت آوارگان روهینگیایی به میانمار کاملا موافق است.

وی در ادامه اظهار کرد: ما معتقدیم شرایط کنونی برای بازگشت این آوارگان مناسب نیست، علاوه برآن که بازگشت باید داوطلبانه باشد و خود آوارگان مکانی که مایل به بازگشت به آن در امنیت و کرامت هستند را انتخاب کنند.

یادآور می‌شود؛ دولت میانمار روز یکشنبه (20 آبان‌ماه) اعلام کرد که نخستین گروه از آوارگان میانماری از روز پنجشنبه (24 آبان) به کشور خود باز می‌گردند.

براساس اطلاعات ارائه‌شده از سوی دولت میانمار، نخستین گروه متشکل از ۲۲۵۱ آواره روهینگیایی مورد استقبال خواهند گرفت و پس از آن روزانه معادل ۱۵۰ نفر از مسلمانان روهینگیایی از بنگلادش به میانمار برمی‌گردند.

این در حالی است که فعالان حقوقی بر این باورند که شرایط در میانمار برای بازگشت مسلمانان روهینگیایی که از حق شهروندی محروم بوده وبه دلیل اقدامات خشونت‌آمیز دولت میانمار به بنگلادش گریخته‌اند، مهیا نیست.

انتهای پیام

captcha