سی‌و دومین کنفرانس بین‌المللی «وحدت اسلامی» آغاز شد
کد خبر: 3766164
تاریخ انتشار : ۰۳ آذر ۱۳۹۷ - ۰۹:۰۵
تهران؛ کانون تقریب افکار و دل‌ها؛

سی‌و دومین کنفرانس بین‌المللی «وحدت اسلامی» آغاز شد

گروه سیاسی ــ سی‌و دومین کنفرانس بین‌المللی «وحدت اسلامی» از دقایقی قبل با حضور رئیس‌جمهور در سالن اجلاس سران کشورهای اسلامی آغاز به ‌کار کرد.

سی‌و دومین کنفرانس بین‌المللی «وحدت اسلامی» آغاز شدبه گزارش ایکنا، سی‌ودومین کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی با شعار «قدس محور وحدت امت» و با حضور بیش از 350 مهمان خارجی از صد کشور به مدت سه روز در تهران، پایتخت ایران اسلامی، برگزار می‌‌شود که در مراسم افتتاحیه بعد از خیر مقدم آیت‌الله اراکی، دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی و قرائت پیام مراجع عظام تقلید آیات عظام مکارم شیرازی و نوری همدانی، حجت‌الاسلام‌والمسلمین حسن روحانی، رئیس‌جمهوری اسلامی ایران، به ایراد سخن می‌پردازد.

همچنین قرائت پیام اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس و تشکیل نشست هیئت رئیسه به ریاست آیت‌الله اراکی و سخنرانی حامد کرزای، رئیس‌جمهور سابق افغانستان و نوری المالکی، نخست‌وزیر سابق عراق و شیخ نعیم قاسم، نائب رئیس دبیرکل حزب الله لبنان و الهندی، نائب دبیرکل جهاد اسلامی فلسطین و احمد بدرالدین حسون، مفتی اعظم سوریه و زهرا مصطفوی، دبیرکل تشکل جمعیت زنان جمهوری اسلامی برنامه بعدی نخستین روز از کنفرانس وحدت اسلامی است.
شرکت‌کنندگان در کنفرانس فردا یکشنبه چهارم آذرماه مصادف با سالروز ولادت پیامبر گرامی اسلام حضرت محمد(ص) به دیدار رهبر معظم انقلاب می‌روند و در روز پایانی نیز در خلال برنامه‌ها، مهمانان به زیارت مرقد حضرت امام(ره) رفته و دیداری نیز با یادگار بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی خواهند داشت. سخنران اختتامیه علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی، است.
این کنفرانس ده کمیسیون دارد که کمیسیون فلسطین سه زیرمجموعه دارد؛ مقاومت و حق بازگشت، نقش فلسطین و قدس شریف در تمدن‌سازی اسلامی و مقابله با سازش و معامله قرن و عادی‌سازی. از کمیسیون‌های دیگر می‌توان به نقش جمعیت‌های تقریب‌نهاد در اجرای راهبرد دیپلماسی وحدت، کمیته اتحاد علمای مقاومت، کمیته مساعی حمیده، کمیسیون امور بانوان تقریبی و کمیسیون نقش احزاب سیاسی در کاهش اختلافات مذهبی اشاره کرد.

یادآور می‌شود به دنبال اعلام هفته وحدت از سوی جمهوری اسلامی ایران، تصمیم به برگزاری کنفرانس وحدت گرفته شد. تا 1369متولی برگزاری این کنفرانس سازمان تبلیغات اسلامی بود و کنفرانس اول تا چهارم را این سازمان برگزار کرد. از 1369 همزمان با تأسیس مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی این امر برعهده این مجمع گذاشته شد.

هدف از برگزاری کنفرانس وحدت اسلامی ایجاد زمینه‌های اتحاد و همبستگی جهان اسلام و همفکری علما و دانشمندان جهت نزدیک‌سازی دیدگاه‌های علمی و فرهنگی آنان در زمینه‌های فقهی، اصولی، کلامی، تفسیری و نیز بررسی مسائل و مشکلات مسلمانان و ارائه راه‌حل‌های مناسب و موضع‌گیری مشترک در برابر آن است.

میهمانان کنفرانس از میان شخصیت‌های فرهیخته، وزرای کشورهای اسلامی، علما و مفتیان، اساتید دانشگاه‌ها و سایر مجامع علمی و فرهنگی داخل و خارج کشور انتخاب می‌شوند و تاکنون صدها متفکر، عالم و مصلح از سراسر جهان و هزاران تن از علما و متفکران شیعه و اهل تسنن از مناطق گوناگون ایران در این کنفرانس شرکت کرده و به ارائه مقاله، سخنرانی و بیان دیدگاه‌های خود پرداخته‌اند و این کنفرانس نقشی تعیین‌کننده در افزایش وحدت میان مسلمانان و نزدیکی و همفکری علمای آن‌ها داشته است.

در سی‌ویکمین کنفرانس وحدت اسلامی، که سال گذشته در ایران برگزار شد، پیام حضرت آیت‌الله العظمی مکارم شیرازی قرائت شد و افرادی نظیر سردار قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران و فیض محمدعثمانی، وزیر ارشاد، حج و اوقاف افغانستان و شیخ بدرالدین حسون، مفتی اعظم سوریه و حجت‌الاسلام‌والمسلمین همام حمودی، رئیس مجلس اعلای عراق و نائب رئیس پارلمان این کشور و حجت‌الاسلام‌والمسلمین شیخ نعیم قاسم، معاون دبیر کل حزب‌الله لبنان و پروفسور مهمت گورمز، رئیس سابق سازمان دیانت ترکیه و حجت‌الاسلام‌والمسلمین سیدعمار حكیم، رهبر جریان حكمت ملی عراق و علامه مهدی صمیدعی، مفتی اهل سنت عراق و لیاقت بلوچ و دبیر جمعیت اسلامی و دبیر شورای ملی همبستگی پاکستان و شیخ موسى سالم الهادی، مفتی دارالسلام و ده‌ها شخصیت دینی و سیاسی بین‌المللی دیگر سخنران این همایش بودند.

همچنین سی‌و یکمین کنفرانس وحدت اسلامی کمیسیون‌های مختلفی دارد از جمله «كمیسیون موقعیت كنونی جهان اسلام و راهکارهای فعال كردن مؤلفه‌های فرهنگ تمدن‌ساز»، «كمیسیون ویژگی‌های تمدن نوین اسلامی و تمایز آن از غرب»، «كمیسیون طرح‌های احیاگران جهان اسلام جهت تمدن‌سازی نوین اسلامی»، «كمیسیون نقش خودباوری مسلمانان و اتحادیه‌های تقریب نهاد در تشکیل تمدن نوین اسلامی»، «كمیسیون مساعی حمیده»، «كمیسیون تمدن نوین اسلامی به مثابه راهبرد وحدت اسلامی»، «اتحادیه علمای مقاومت» و «كمیسیون انساب نبوی».

انتهای پیام

captcha