کاهش اختلافات با پذیرش مرجعیت علمی اهل بیت(ع)/ موانع عملی وحدت اسلامی
کد خبر: 3766708
تاریخ انتشار : ۰۴ آذر ۱۳۹۷ - ۰۹:۲۶
آیت‌الله حسینی قزوینی:

کاهش اختلافات با پذیرش مرجعیت علمی اهل بیت(ع)/ موانع عملی وحدت اسلامی

گروه حوزه‌های علمیه ــ رئیس مؤسسه تحقیقاتی حضرت ولی عصر(عج) و مدیر سابق شبکه ولایت ضمن برشمردن برخی نمونه‌های موانع عینی وحدت گفت: شیعه و سنی اگر پیرامون مائده نورانی فرهنگی اهل بیت(ع) گردهم بیایند 90 درصد مسائل اختلافی حل خواهد شد.

پذیرش مرجعیت علمی اهل‌بیت(ع) 90 درصد اختلافات مذهبی را کاهش می‌دهد/ ذکر نمونه‌هایی از موانع وحدتحجت‌الاسلام و المسلمین سیدمحمد حسینی قزوینی، رئیس مؤسسه تحقیقاتی حضرت ولی عصر(عج) در گفت‌وگو با ایکنا، ضمن تبریک هفته وحدت با بیان اینکه نشست و برخاست علمای شیعه و سنی در قالب برخی همایش‌ها و گفت‌وگوها آثار مثبتی دارد، گفت: دشمنان از روز اول انقلاب، در کردستان بحث شیعه و سنی را به راه انداختند و انتظار داشتند که درگیری‌هایی ایجاد کنند که هرگز خاموش نشود.

وی افزود: تلاش‌های تقریبی امام(ره) و مقام معظم رهبری و جلسات و نشست و برخاست میان علمای شیعه و سنی سبب شد تا این اختلافات بنیان‌افکن و درگیری‌های به سمت اختلافات عمدتاً زبانی، سخنرانی و ... پیش برود، بنابراین با اینکه همایش‌ها، نشست‌وبرخاست‌ها بی‌نتیجه بوده است مخالفم.

حسینی قزوینی با بیان اینکه در دفاع مقدس از اهل سنت شهید و رزمندگان زیادی داشتیم، اظهار کرد: حتی در دوره اخیر و بحث داعش هم انتظار دشمنان این بود که تعداد قابل توجهی از اهل سنت به این جریان بپیوندند ولی این امر محقق نشد و این رهاورد بزرگی برای کشور است، همچنین امنیتی که امروز در ایران حاکم است در پرتو همین مسائل و عوامل بوده است.

مدیر سابق شبکه ولایت با طرح این سؤال که آیا مراد از وحدت همین مقدار بوده است یا انتظار بیشتری بوده و هست؟ تصریح کرد: انتظار ما بیش از این مقدار است؛ باید تحمل‌ها و همدلی‌ها بسیار بیشتر از مقدار کنونی می‌بود و مسلمین باید بتوانند در برابر دشمنان، قدرت‌نمایی کنند که متأسفانه شاهد این مسئله نیستیم.

حسینی قزوینی تصریح کرد: گاهی برخی از شاخصان اهل سنت گلایه‌ها و مطالباتی دارند که وحدت باید آن‌ها را متقاعد می‌کرد که این گلایه‌ها و مطالبات را مطرح نکنند؛ اهل سنت معتقدند که اطاعت از ولی امر ولو اینکه فاسق و فاجر هم باشد واجب است؛ بنابراین اگر امام(ره) و یا مقام معظم رهبری که رهبران صالحی هستند موردی را به مصلحت ندیده و مطالبه‌ای را برآورده نکردند، نباید موجب گلایه شود.

این استاد و محقق حوزه علمیه افزود: متأسفانه گاهی شاهد هستیم که از سوی برخی افراد مسائلی در فضای مجازی و با هدف دامن زدن به اختلافات شیعه و سنی مطرح می‌شود که علما شیعه و سنی باید برخورد متناسبی با آن داشته باشند که باز متأسفانه گاهی انتظاری که برای برخورد علما با این مسائل را داریم برآورده نمی‌شود و همین موضوعات جزو موانع وحدت تلقی می‌شود.

حسینی قزوینی بیان کرد: قوه قضائیه در سال‌های اخیر جلوی هتاکی به مقدسات اهل سنت را به شدت گرفته و حتی مجازات سختی هم برای عاملان آن در نظر می‌گیرد ولی گاهی هم از سوی برخی افراطی‌های اهل سنت شاهد اهانت به مقدسات تشیع هستیم که باید از سوی علمای سنی پیگیری و جلوی آن گرفته شود تا راه‌های عملی بیشتری برای وحدت برداشته شود.

وی تاکید کرد: راهی که نظام اسلامی در پیش گرفته است همان راهی است که امام علی(ع) پیمودند؛ ایشان به تعبیر شهید مطهری، در عین اینکه وحدت اسلامی را ضروری می‌دانستند ولی با کمال صراحت به حقی که از ایشان ضایع شد اعتراض کردند و به نقد خلفا پرداختند؛ امام تظلم‌خواهی کردند ولی هرگز این تظلم‌خواهی منجر به دست کشیدن از مبارزه مشترک با دشمنان اسلام نشد؛ بنابراین انتظار ما از وحدت حسن تفاهم میان شیعه و سنی در کشورهای اسلامی است تا بتوانیم کالای نورانی فرمایشات اهل‌بیت(ع) را به جهان عرضه کنیم.

حسینی قزوینی با بیان اینکه واقعا جوانان اهل سنت تشنه معارف اهل بیت(ع) هستند اظهار کرد: من بیش از 200 جلسه با مفتیان و استادان حوزه‌های علمیه و دانشگاه های عربستان، جوانان و ... داشته‌ام و از نزدیک می‌بینم که وقتی مطالبی از اهل بیت(ع) برای آنان بیان می‌شود لذت می‌برند.

وی با تاکید بر اینکه باید با مرجعیت علمی اهل‌بیت(ع) و طرح آن وارد بحث با برادران اهل سنت شویم، اظهار کرد: در مسجدالحرام یکی از دانشجویان و طلاب یک مرکز علمی عربستان با بنده هم‌بحث شد؛ وی به من گفت که شما رهبری دارید که با شجاعت مقابل آمریکا می‌ایستد و می‌گوید هیچ غلطی نمی‌تواند بکند ولی رهبران کشورهای اسلامی در نوکری آمریکا با هم رقابت و به آن افتخار می‌کنند؛ از جانب من دست رهبری را ببوسید و بگویید که ای کاش ما هم رهبری مانند شما داشتیم؛ لذا بنده معتقدم که سخنان اهل‌بیت(ع) سخن با فطرت مردم است و به همین دلیل هم اثرگذار.

حرکت بر مبنای مرجعیت علمی اهل‌بیت(ع)؛ راه رسیدن به وحدت

رئیس مؤسسه تحقیقاتی حضرت، ولی عصر(عج) ادامه داد: همان طور که آیت‌الله العظمی بروجردی اقدام می‌کردند ما به جای اینکه ابتدا بیاییم با روایت غدیر و خلیفتی و وصایت وارد بحث شویم، باید با روایت ثقلین گفتگو کنیم، زیرا مرجعیت علمی اهل بیت(ع) را ثابت می‌کند؛ شیعه و سنی اگر پیرامون مائده نورانی فرهنگی اهل بیت(ع) گردهم بیایند ۹۰ درصد مسائل اختلافی حل خواهد شد.

وی با بیان اینکه برخی شبکه‌های ماهواره‌ای مانند کلمه و وصال و در فضای مجازی روز و شب برخی به تفرقه دامن می‌زنند، بیان کرد: متأسفانه برخی هم از ایران با آنان تماس گرفته و بنزین بر اختلافات می‌ریزند و از طرف دیگر هم برخی هم به نام شیعه می‌گویند که سبّ و لعن باید علنی باشد که هیچ کدام از این دو طرف در کنترل ما نیست و از ما حرف‌شنوی ندارند؛ یکی شیعه انگلیسی است که علنی سبّ و لعن می‌کند و دیگری هم اهل سنت وهابی و افراطی است، ولی وظیفه عالمان دغدغه‌مند شیعه و سنی بصیرت‌افزایی و آگاهی‌بخشی است.

حسینی قزوینی با انتقاد از برخی مجالس که با عنوان عید الزهرا(س) و ... گرفته می‌شود و با تاکید بر اینکه باید برای مردم خودمان آگاهی‌بخشی کنیم، اظهار کرد: وقتی داعش به موصل حمله کرد و هزار و ۷۰۰ دانشجوی شیعه را کشت گفتند که این انتقام تعبیر «عایشة فی النار» است که چند وقت قبل از آن یک روحانی به اصطلاح شیعه به کار برده بود و همان ماجرا منجر به سخنان رهبری و محکومیت این مسئله و با تشکر شیخ‌الازهر روبرو شد؛ لذا رسانه‌ها باید اطلاع‌رسانی کنند و نگذارند این مسائل به گستره اجتماعی شیعیان و اهل سنتی که دغدغه وحت دارند وارد شود.

این محقق حوزه با طرح این سؤال که آیا حضرت صدیقه فاطمه(س) از این مسائل راضی است یا خیر؟ ادامه داد: معتقدم این مسائل قلب حضرت زهرا(س) را جریحه‌دار می‌کند؛ این همه مراجع و روحانیت بصیر ما در برابر این حرف‌ها و جشن‌های نادرست موضع گرفته‌اند و ما هم باید به آنان تمسک کنیم.

وی ادامه داد: آیت‌الله العظمی بهجت از کسانی است که انقلابی و غیرانقلابی او را قبول دارند و به عنوان عارفی واصل و روحانی شاخص می‌شناسند؛ ایشان به صورت رسمی و با صراحت فرموده بودند که اگر کسانی جشن‌هایی به نام عیدالزهرا بگیرند و در نقطه دیگری از ممالک اسلامی شیعه‌کشی رواج شود قطعاً در این جنایات سهیم هستند بنابراین وقتی بزرگان ما محکوم می‌کنند هیچ توجیه دیگری نمی‌تواند جز هوای نفس داشته باشد.

حسینی قزوینی با بیان اینکه ما مخالف گرفتن مجالس شادی و جشن برای اهل بیت(ع) نیستیم گفت: این مجالس باید برای اثبات اهل بیت(ع) و نه دشنام به مقدسات دیگران باشد و باید فضائل اهل بیت(ع) بیان شود؛ بنده یک سال و نیم قبل خدمت آیت‌الله العظمی سیستانی بودم و ایشان خودشان به بنده فرمودند که در این منزل و در جمعی که علمای شیعه بودند به آنان گفتم «به اهل سنت برادر نگویید بلکه انفسنا بگویید»؛ بنابراین اگر کسی برائتی هم می‌خواهد بکند می‌تواند در دلش داشته باشد.

این محقق و استاد حوزه علمیه تصریح کرد: چندین سال قبل بنده در حج بوم و کلیپی را از جشن عیدالزهرا در قم آوردند که در آن به مقدسات اهل سنت توهین شده بود و آن را در تیراژ میلیونی منتشر کردند و در همان موقع برخی از شیعیان نقاط دیگر جهان به ما گفتند که وقتی این کار‌ها صورت می‌گیرد زن و فرزند ما را به کنیزی می‌برند و ما را تحت فشار می‌گذارند. با این وصف آیا این کار‌ها موجب رضایت زهرای مرضیه(س) است؟.

حسینی قزوینی به ذکر مورد دیگری در این زمینه پرداخت و بیان کرد: در مجلسی که بنده سخنرانی داشتم طلبه‌ای پیش من آمد و گفت که ما می‌توانیم کفر عایشه را از آیه چهارم سوره تحریم «إِنْ تَتُوبَا إِلَى اللَّهِ فَقَدْ صَغَتْ قُلُوبُکُمَا وَإِنْ تَظَاهَرَا عَلَیْهِ فَإِنَّ اللَّهَ هُوَ مَوْلَاهُ وَجِبْرِیلُ وَصَالِحُ الْمُؤْمِنِینَ وَالْمَلَائِکَةُ بَعْدَ ذَلِکَ ظَهِیرٌ» استنباط کنیم که بنده در جواب گفتم به فرض که این کار انجام شدنی هم باشد چه نتیجه‌ای می‌خواهید بگیرید؟.

وی با بیان اینکه این روش‌ها منتج به نتیجه مطلوب نیست تاکید کرد: اگر قرار است که به اثبات حقانیت شیعه بپردازیم با این کار نمی‌شود بلکه نهایت این است که سراغ سخنان خود امیرالمومنین(ع) و سیره ایشان برویم؛ ایشان وحدت را واجب می‌دانستند، اما در عین حال تظلم‌خواهی در مورد حق امامت داشتند، ولی هرگز به توهین و مبارزه و جنگ نینجامید.

انتهای پیام
captcha