فعالیت‎های قرآنی محور وحدت شیعه و سنی است
کد خبر: 3766965
تاریخ انتشار : ۰۵ آذر ۱۳۹۷ - ۰۸:۵۳
رایزن فرهنگی ایران در هند:

فعالیت‎های قرآنی محور وحدت شیعه و سنی است

گروه بین‎الملل ــ رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در هند وحدت میان شیعیان و اهل تسنن این شبه‌قاره را محور اصلی برگزاری برنامه‎ها و فعالیت‎های قرآنی در هند برشمرد.

علی دهگاهی، رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در هند، در گفت‎وگو با ایکنا؛ درباره مسابقات قرآن شبه‌قاره بیان کرد: در راستای برپایی این رویداد معنوی نوزدهمین دوره مسابقات سراسری حفظ و قرائت قرآن را در خانه فرهنگ برگزار کردیم.

وی افزود: این مسابقات در هندوستان بسیار بااهمیت است، زیرا از نوزده سال پیش هر سال در هفته وحدت برگزار می‌شده است و داوران، قاریان و حافظان از شهرها و استان‌های مختلف هند به این مسابقه دعوت می‎شوند. همچنین رتبه‎های برتر این مسابقات در ماه مبارک رمضان به مسابقات بین‎المللی قرآن ایران اعزام می‌شوند.

دهگاهی در ادامه اظهار کرد: امسال 250 نفر برای شرکت در مسابقات ثبت‌نام کردند که 116 نفر از آنان حائز شرایط لازم بودند. 37 نفر در رشته حفظ و 79 نفر در رشته قرائت به رقابت پرداختند. این افراد طی سه روز از اول تا سوم آذر(22 ـ 24 نوامبر) با یکدیگر رقابت کردند.

وی گفت: مصادف با ولادت حضرت رسول(ص) در این هفته و معجزه ایشان، قرآن، این مسابقات برگزار می‌شود و همه امت اسلامی  درباره پیامبر و قرآن همبستگی و اتفاق نظر دارند.

وحدت شیعه و سنی، محور فعالیت‎های قرآنی در هند است

رایزن فرهنگی ایران در هند درباره مدارس و مؤسسات قرآنی بسیاری که در هند فعال‌اند گفت: از 16 استان در مسابقات شرکت کردند و 200 میلیون نفر مسلمان در هندوستان به فعالیت مشغول هستند. توجه به قرآن مجید در هر منطقه‎ای که مسلمانان حضور دارند امری انکارناپذیر است. این موضوع در میان اهل تسنن ،که اکثریت ساکنان این کشور را تشکیل می‎دهند و شیعیان به صورت یکسان دیده می‎شود.

وی با یاد کردن از دارالقرآن‎ها، مراکز قرآنی و مؤسساتی که در این حوزه فعالیت می‎کنند، یادآور شد: این مراکز به آموزش  حفظ و قرائت قرآن اهتمام می‌ورزند. برنامه‎های متعددی را این نهادها برپا می‌کنند که علاوه بر مسابقات، می‎توان به محافل انس با قرآن اشاره کرد. فعالان قرآنی هند توجه خاصی به جمهوری اسلامی ایران دارند و هر سال از ایران برای حضور در مسابقات دعوت می‎کنند و داوران و قاریان در این مسابقات حاضر می‌شوند.

وحدت شیعه و سنی، محور فعالیت‎های قرآنی در هند است

 دهگاهی از آموزش‎ها و برنامه‎هایی که در جمهوری اسلامی ایران به منظور تربیت حافظان و قاریان انجام می‎شود یاد کرد و افزود: این اقدامات سبب آشنایی فعالان قرآنی هندوستان با ظرفیت‎های ایران در این حوزه می‎شود.

وی درباره فعالیت‎های دینی و قرآنی که به کوشش رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در هند انجام می‎شود گفت: برنامه‎های فرهنگی بسیاری با رویکرد دینی و قرآنی برای 200 میلیون مسلمانی که در این شبه قاره ساکن هستند برگزار می‎کنیم. فصلنامه «ایلام» با چهل سال سابقه در این کشور منتشر می‎شود و جایگاه مطلوبی را به دست آورده و رتبه علمی ــ پژوهشی مناسبی را در هندوستان کسب کرده است. مراکز دانشگاهی و اسلامی هندوستان درباره اثرگذاری این نشریه میان اجتماعات اسلامی سخنان بسیاری را بیان می‎کنند که این موضوع در ادامه انتشار این مجله حائز اهمیت است.

وحدت شیعه و سنی، محور فعالیت‎های قرآنی در هند است

دهگاهی در پایان درباره برپایی محافل انس با قرآن کریم در ماه رمضان گفت: قاریان و داوران ایرانی در مناسبت‎های مذهبی مختلف به هند دعوت می‎شوند تا در محافل قرآنی حضور یابند. به دنبال ارتباط با مراکز دینی در فعالیت‎های علمی، فرهنگی و قرآنی این نهادها مشارکت می‎کنیم. همچنین بخش قابل توجهی از برنامه‎های خانه فرهنگ جمهوری اسلامی ایران در دهلی دینی و قرآنی است.

انتهای پیام

captcha