بازاریان از دارالقرآن مسجد امام خمینی(ره) حمایت کنند
کد خبر: 3768467
تاریخ انتشار : ۱۰ آذر ۱۳۹۷ - ۱۵:۳۹

بازاریان از دارالقرآن مسجد امام خمینی(ره) حمایت کنند

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ مراسم افتتاحیه دارالقرآن و انتصاب حجت‌الاسلام موسوی‌درچه‌ای به عنوان قاری راتب مسجد امام خمینی(ره) بازار تهران امروز در قالب برپایی محفل تلاوت قرآن برگزار شد. محفلی که در آن عباس سلیمی، خواستار حمایت بازاریان و نهادها از فعالیت این دارالقرآن شد.

بازاریان از دارالقرآن مسجد امام خمینی(ره) حمایت کنندبه گزارش خبرنگار ایکنا؛ مراسم افتتاحیه دارالقرآن و انتصاب قاری و مؤذن راتب مسجد امام خمینی(ره) بازار تهران امروز، دهم آذرماه، همزمان با اذان ظهر با حضور تنی چند از فعالان عرصه قرآنی همچون عباس سلیمی، سید‌محسن و سید‌حسین موسوی‌بلده، محمدرضا پورزرگری، احمد ابوالقاسمی و ... برگزار شد.

در ابتدای این مراسم که با اجرای سیدوحید مرتضوی، مجری شبکه قرآن و معارف سیما همراه بود، آیت الله عالمی، امام جماعت مسجد امام خمینی(ره) طی سخنانی ضمن عرض خیر مقدم به کسبه بازار و تبریک به مناسب ایام ماه ربیع گفت: در منظر دین مبین اسلام، مسجد دارای اهمیت بسیاری است.

سرآغاز امور مهم از مسجد

وی با بیان اینکه ابلاغ اسلام در مواقع مختلف از مسجد آغاز شد، اظهار کرد: اسلام از مسجد‌الحرام ابلاغ شد و سپس در مسجد النبی(ص)، بیشترین احکام و آیات قرآن بر پیامبر نازل شد به طوری که پس از نزول آیات، پیامبر، مردم را برای حضور در مسجد دعوت و به منبر رفته و احکام و دستورات قرآنی را ابلاغ می‌کردند.

آیت الله عالمی تصریح کرد: مسجد، جایگاهی است که باید تقوا از آنجا برخیزد. از مسجد باید ندا و صدای قرآن برخیزد و مناره مسجد، نور قرآن را برای بندگان خدا پخش کند.

وی با بیان اینکه مسجد امام خمینی(ره) نیاز به حضور یک قاری راتب، مؤذن و معلم قرآن داشت، بیان کرد: مقرر شد تا از یک شخصیت قرآنی که خود روحانی نیز بوده و قاری قرآن باشد، دعوت شود به همین دلیل از حجت‌الاسلام سیدمحمدجواد موسوی‌درچه‌ای دعوت شد که این مسئولیت را بپذیرد. امیدواریم که شاهد آن باشیم که نور قرآن بیش از گذشته از این مسجد تاریخی و با قدمت چند صدساله بتابد.

آیت الله عالمی در پایان سخنانش، حکم انتصاب حجت‌الاسلام موسوی‌درچه‌ای را به وی اعطا کرد.

در ادامه این مراسم که عنوان محفل قرآنی ربیع را داشت، احمد ابوالقاسمی، قاری بین‌المللی به تلاوت آیاتی چند از کلام الله مجید پرداخت.

بازاریان از دارالقرآن مسجد امام خمینی(ره) حمایت کنند

دارالقرآنی در دل تاریخ

سخنرانی عباس سلیمی، پیشکسوت قرآنی بخش دیگری از مراسم بود. وی با اشاره به سابقه تاریخی مسجد امام خمینی(ره) اظهار کرد: مکانی که در آن قرار داریم، صرفاً یک مکان تاریخی نیست، اگرچه در طول تاریخ حوادث بسیار مهمی را به خود دیده است. هنگامی که به گذشته این مسجد می‌نگریم، مشاهده می‌کنیم که متن فتوای تاریخی مرجع بزرگ شیعیان آیت‌الله میرزای شیرازی در این مکان قرائت شده است، همچنین 70 سال قبل بازاریان با غیرت، اولین تظاهرات علنی علیه رژیم غاصب صهیونیستی را به پا کردند.

سلیمی با بیان اینکه نقطه آغاز قیام مشروطیت و نیز پیوستن و حمایت از قیام 15 خردادسال 42 نیز از این مکان بوده است، تصریح کرد: با وجود این وسعت تاریخی از لحاظ قرآنی سابقه چندانی در این مسجد شنیده نشده است. این لطف خداوند متعال است که در آستانه چهل‌سالگی انقلاب اسلامی این حرکت یعنی ایجاد دارالقرآن مسجد امام خمینی(ره) به عنوان یک حرکت اصلی و استراتژیک انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه این حرکت در ایام پربرکت میلاد پیامبر اکرم(ص) و امام صادق(ع) شکل می‌گیرد، گفت: انتخاب یک سید پاک‌نهاد که خود مورد علاقه قاطبه مردم شهرری و از خاندان پرافتخار آیت الله موسوی‌درچه‌ای(ره) است، موجب ترویج قرآن در این مکان تاریخی می‌شود.

سلیمی افزود: حال اینکه این توفیق نصیب ما شده است که بتوانیم یک حرکت قرآنی در این مکان داشته باشیم همه سازمان‌ها و نهادهای قرآنی در این رابطه مسئولیت دارند و باید همت کنند تا نور قرآن از این منطقه به فراتر از آن برسد.

بازاریان از دارالقرآن مسجد امام خمینی(ره) حمایت کنند

مسئولیت مجاوران خانه خدا

پیشکسوت قرآنی کشور با اشاره به اینکه در این رابطه مسئولیت مجاوران خانه خدا بیشتر از دیگران است، گفت: بازاریان و کسانی که در مجاورت این مسجد تاریخی قرار دارند، باید با حمایت خود این پرچم قرآنی را در اهتزاز نگاه دارند.

سلیمی با اشاره به اینکه بنا بر احادیث معصومین، ثروتمندترین مردم حاملان قرآن هستند اظهار کرد: خوشا به سعادت بازاریانی که هم در سنگر اقتصاد خدمت می‌کنند و هم مزین با قرآن هستند.

یادی از شیخ مرتضی زاهد

وی با اشاره به زندگی مرحوم شیخ مرتضی زاهد که از امامان جماعت مسجد امام خمینی(ره) در ایام گذشته بوده است، افزود: جایگاه والای این عالم بزرگ به دلیل انس وی با قرآن بود. قرآن، فقط برای قرائت نیست. خواندن، اندیشیدن، تدبر و عمل به قرآن در مراحل بعدی قرار دارد و قرائت قرآن، گام اول ورود به دنیای نورانی معارف الهی است.

سلیمی در پاسخ به کسانی که امروزه اعتقاد دارند قرآن در جامعه مرده است به احادیثی از امام باقر(ع) که فرمود: قرآن هرگز نمی‌میرد و امام صادق(ع) که فرمود: هر جوانی که قرآن بخواند، قرآن با گوشت، پوست و خون او عجین خواهد شد، اشاره و بیان کرد: اگر بازاریان و آحاد جامعه این‌گونه به قرآن نگاه کنند، نور قرآن فضای جامعه را بیش از پیش عطرآگین خواهد کرد.

بازاریان از دارالقرآن مسجد امام خمینی(ره) حمایت کنند

سلیمی تصریح کرد: یقین دارم که با همت بازاریان عزیز و مسئولان دارالقرآن مسجد امام خمینی(ره) فرهنگ نماز و قرآن در این مکان مقدس تقویت شده و باور و معرفت قرآنی بیش از پیش ایجاد شود.

وی در ادامه با اشاره به کلام پیامبر(ص) خطاب به امیرالمومنین(ع) که فرمود: ای علی قرآن را به مردم بیاموز؛ چرا که در ازای هر حرفی از قرآن به مردم یاد می‌دهی به تو 10 پاداش می‌دهند و اگر عمر تو در راه قرآن به پایان رسد، شهید از دنیا رفتی و اگر عمر خود را صرف قرآن کنی، فرشتگان عرش الهی به دور مزار تو طواف می‌کنند، همانگونه که مردم در حج گرد خانه خدا طواف می‌کنند، گفت: از بازاریان عزیز که همه ما مدیون خدمات و زحمات ایشان هستیم، تقاضا داریم تا بیش از پیش به امر قرآن پرداخته و با آیات الهی مانوس باشند.

برگزاری کلاس‌هایی مبتنی بر آیات اقتصادی

سلیمی در پایان خطاب به مسئول دارالقرآن مسجد امام خمینی(ره) بر برگزاری کلاس‌های قرآنی مبتنی بر آیات اقتصادی و ... تاکید کرد.

در پایان این مراسم گروه تواشیح محمد رسول الله(ص) به اجرای برنامه تواشیح پرداختند.

بازاریان از دارالقرآن مسجد امام خمینی(ره) حمایت کنند

یادآوری می‌شود، فعالیت غیر رسمی دارالقرآن طی صبح‌های ماه مبارک رمضان امسال با پخش دعای عهد در صحن مسجد، پخش روزانه یک حزب قرآن به صورت ترتیل، برپایی کرسی تلاوت اذانگاهی موعد ظهر، برگزاری کلاس عمومی آموزش قرآن در دو نوبت صبح ساعت ۷ و بعد از نماز ظهر و عصر، همچنین اجرای کارگاه مشاوره قرآنی و تصحیح قرائت نماز آغاز شد.
نام‌نویسی از آقایان برای کلاس‌های تخصصی قرآن در رشته‌های صوت و لحن، حفظ قرآن و اذان از حدود یک ماه پیش آغاز شده است که کلاس‌های آموزشی آن از نیمه دوم آذرماه آغاز خواهد شد. متقاضیان می‌توانند از حدود یک ساعت پیش از اذان ظهر و عصر تا یک ساعت پس از اقامه نماز جماعت، به صورت حضوری به منظور نام‌نویسی در این دوره‌ها اقدام کنند.

برنامه‌های فوق از جمله فعالیت‌های پیش‌بینی شده توسط آیت‌الله حسن عالمی، امام جماعت این مسجد است. وی اواخر سال ۹۶ با حکم رهبر معظم انقلاب، امام جماعت مسجد امام خمینی(ره) بازار تهران شد.

گزارش تصویری این مراسم را اینجا ببینید.

انتهای پیام

captcha