توقف عملیات ارتش میانمار علیه اقلیت مسلمان
کد خبر: 3774356
تاریخ انتشار : ۰۱ دی ۱۳۹۷ - ۰۸:۱۳

توقف عملیات ارتش میانمار علیه اقلیت مسلمان

گروه بین‌الملل- ارتش میانمار با صدور بیانیه‌ای از توقف 4 ماهه عملیات نظامی خود علیه اقلیت مسلمان روهینگیا خبر داد.

به گزارش ایکنا به نقل از رویترز؛ دفتر رئیس ارتش میانمار جمعه با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که عملیات این ارتش در مناطق شمال این کشوربه مدت 4 ماه متوقف خواهد شد. به نظر می‌رسد این بیانیه نشانگر نوعی تصمیم مصالحه‌جویانه و با هدف آغاز مذاکرات صلح بین طرفین باشد.

در این بیانیه آمده است: ارتش عملیات نظامی خود در شمال و شرق کشور را تا 30 آوریل 2019 متوقف می‌کند. انتظار می‌رود توقف عملیات نظامی به مذاکره‌کنندگان نظامی اجازه دهد تا مذاکرات با گروه‌های شورشی را که از امضای توافق آتش‌بس خودداری کرده‌اند آغاز کنند.

زاو هتای (Zaw Htay)، سخنگوی دولت میانمار، در یک کنفرانس خبری در پایتخت این کشور گفت: امیدواریم این اقدام نتایج خوبی در پی داشته باشد.

ارتش میانمار چندین دهه است که علیه گروه‌هایی که آنها را «اقلیت خواستار خودمختاری» می‌خواند دست به اقدام نظامی زده است.

از سال 2011 و با بر هم خوردن توافق بین ارتش میانمار و ارتش مستقل کاچین (Kachin)، بیش از 100 هزار تن از اقلیت روهینگیا بر اثر درگیری‌های نظامی آواره شده‌اند.

«ماونگ ماونگ سو»، تحلیلگر سیاسی میانماری، می‌گوید: برای اولین بار در سه دهه گذشته است که دولت میانمار به صورت یک‌جانبه اعلام آتش‌بس می‌کند. وی افزود بیم آن می‌رود که این آتش‌بس شامل ایالت بحران‌زده راخینه درغرب میانمار نشود.

انتهای پیام
 
captcha