پیام مراجع و علما به مناسبت ارتحال آیت‌الله شاهرودی
کد خبر: 3775582
تاریخ انتشار : ۰۴ دی ۱۳۹۷ - ۱۵:۴۸

پیام مراجع و علما به مناسبت ارتحال آیت‌الله شاهرودی

گروه حوزه‌های علمیه ــ آیات نوری همدانی، علوی گرگانی و هادوی تهرانی و همچنین حجت‌الاسلام بهجت‌پور، مدیر حوزه‌های علمیه خواهران با صدور پیام‌های جداگانه ارتحال آیت‌الله هاشمی شاهرودی را تسلیت گفتند.

پیام آیات نوری همدان، علوی گرگانی و مدیر حوزه خواهران به مناسبت ارتحال آیت‌الله شاهرودیبه گزارش ایکنا؛ متن پیام آیت‌الله نوری همدانی به شرح زیر است:
بسم الله الرحمن الرحیم
انا لله و انا الیه راجعون
ارتحال عالم ربانی حضرت آیت‌الله آقای حاج سید محمود هاشمی شاهرودی رحمةالله علیه موجب تأسف و تأثّر عمیق اینجانب گردید.
این فقیه عالیقدر از جمله شخصیت‌های علمی حوزه مقدسه قم بود که سال‌های متمادی در جوار بارگاه ملکوتی حضرت امیرالمومنین(علیه السلام) از محضر اساتید بزرگ بهره بردند و بعد از پیروزی انقلاب اسلامی با اخلاص تمام علاوه بر درس و بحث و اشتغالات علمی در حوزه علیمه خدمت به مردم را در پیش گرفتند.
ریاست ده ساله قوه‌قضاییه و عضویت در شورای نگهبان و خبرگان رهبری از جمله سوابق ارزنده این عالم انقلابی و بصیر بوده است. خدمت به انقلاب اسلامی و ولایتمداری و علمیت و تواضع و مجاهدت و تقدیم چند شهید موجب برجستگی این شخصیت ممتاز بود.
اینجانب ارتحال این فقیه عالیقدر را به محضر مبارک حضرت ولیعصر عجل الله تعالی فرجه، مقام معظم رهبری، حوزه‌های علمیه، شاگردان، ارادتمندان و بازماندگان خصوصاً آقا زادگان محترمشان تسلیت عرض نموده و علو مقام برای آن فقید سعید مسئلت می کنم.
 
همچنین آیت‌الله علوی گرگانی این  ضایعه  را  در پیامی تسلیت  گفت  که  متن  آن  به   شرح  زیر  است:
بسمه تعالی
«اذا مات العالم ثلم فی الاسلام ثلمة لا یسدها شئ»
خبر رحلت فقیه عالیقدر حضرت آیت الله العظمی  آقای حاج سید محمود شاهرودی زید عزه موجب تألم و تأثر اینجانب گردید.
ایشان که از شاگردان بارز مرحوم آیت الله العظمی شهید صدر بودند ،در طول سالیان متمادی  شاگردان خوب و فاضل را تربیت کرده و افراد متعددی را از علم خود سیراب نمودند.همچنین با تحقیق و چاپ کتب متعدد خدمت به دین و اسلام نمودند.
آن عالم بزرگوار در سنگر ریاست قوه قضاییه و صیانت از آرای مردم در شورای نگهبان همچنین ریاست مجمع تشخیص مصلحت نظام، خدماتی داشته و در جهت خدمت به مملکت و انقلاب و مردم قدم برداشتند.
اینجانب این ضایعه مولمه را در درجه اول به ساحت مقدس امام عصر صاحب الزمان علیه السلام  سپس به مقام معظم رهبری ، مراجع عظام تقلید، حوزه های علمیه، همچنین به آقازادگان و بازماندگان آن فقید از دست رفته تسلیت عرض مینمایم و علو درجات را برای آن مرحوم خواستارم. 
 
همچنین آیت‌الله هادوی تهرانی هم ارتحال وی را تسلیت گفت که متن آن به شرح زیر است:
إِنَّمَا یخْشَی اللّه مِنْ عِبَادِهِ الْعُلَمَاءُ (فاطر 28)
ارتحال استاد عزیز فقیه بزرگ حضرت آیت الله هاشمی شاهرودی (رحمة الله علیه) موجب اندوه و غم فراوان گردید. آن بزرگوار که سال ها در مسند استادی حوزه به افاضه دانش و تربیت شاگردان مشغول بود و در صحنه های گوناگون اجرایی و قضایی حضور فعال داشت، از پروردگان مکتب برجسته فقهی و اصولی شهید صدر بود که تقریرات ایشان از درس آن شهید بزرگ یکی از منابع اصلی در شناخت آراء آن شهید سعید محسوب می شود و همین مکتب روزآمد توان حضوری عالمانه در مسائل اجتماعی را به این شخصیت بزرگوار داده بود.
رجاء واثق دارم که رنج های دوران اسارت در زندان های رژیم طاغوتی صدام و شکنجه های سخت آن روزگار و آلام و دردهای سال های اخیر بیماری آن استاد عزیز اکنون در سایه رحمت خاص الهی و در مجاورت با خاندان عصمت و طهارت علیهم السلام التیام یافته باشد.
این جانب ضمن عرض تسلیت به مناسبت این ضایعه ی دردناک به حضور مقدس امام زمان عجل الله فرجه الشریف و مراجع بزرگوار تقلید دامت برکاتهم و به ویژه رهبر معظم انقلاب (دام ظله العالی) که سالیان دراز با ایشان از نزدیک مراودت و دوستی داشتند و تمام حوزه های علمیه و خانواده محترم آن عزیز فقید به ویژه آقازادگان ایشان، برای تمام بازماندگان صبر جمیل و اجر جزیل و برای آن استاد گرامی حشر با محمد و آل محمد علیهم السلام از درگاه الهی خواستارم.
 
حجت‌الاسلام بهجت پور، مدیر حوزه خواهران هم ارتحال وی را تسلیت گفت که متن این پیام به شرح زیر است:
انا لله و انا الیه راجعون
ارتحال عالم وارسته، مجاهد فی سبیل‌الله، یار دیرین امام(ره) و رهبر معظم انقلاب(مدظله‌العالی) و سرباز مخلص و همیشه در صحنه اسلام و انقلاب، مرحوم آیت‌الله العظمی سید محمود هاشمی شاهرودی موجب تاثر و تالم همگان شد.
این مرد بزرگ، همیشه در صحنه‌های گوناگون و مورد نیاز اسلام و انقلاب خالصانه حاضر بود و با پذیرش مسئولیت‌های خطیر و اثرگذار در بخش‌های مختلفی مانند ریاست مجمع تشخیص مصلحت نظام، ریاست قوه قضائیه و شورای نگهبان قانون اساسی و همچنین هیئت رئیسه خبرگان رهبری خدمات قابل توجهی را در عرصه‌های داخلی و بین‌المللی ارائه نمودند.
این عالم بزرگوار همراه با جریان روحانیون انقلابی عراق و شهید صدر نقش مهمی در رهبری انقلاب عراق داشتند، آیت‌الله هاشمی شاهرودی بنیاد دایره‌المعارف فقه اسلامی را تاسیس کردند و در تربیت شاگردان فاضل و نگارش کتاب‌های گوناگون علمی نیز فعالیت‌های چشمگیری داشتند.
اینجانب رحلت آن بزرگوار را به ساحت قدسی حضرت بقیه‌الله الاعظم(ارواحنا له الفدا)، مقام معظم رهبری(مدظله‌العالی)، مراجع عظام تقلید(دامت برکاتهم)، حوزه‌های علمیه و خانواده مکرمشان تسلیت عرض نموده و علو درجات ایشان را از درگاه احدیت خواستارم.

انتهای پیام

captcha