قاری افغانستانی از افتخار تلاوت در محضر 99 سفیر می‌گوید
کد خبر: 3777836
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۷ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۹:۰۰

قاری افغانستانی از افتخار تلاوت در محضر 99 سفیر می‌گوید

گروه بین‌الملل ـ عبدالکبیر حیدری قاری بین‌المللی افغانستان است که تلاوت در محضر 99 سفیر در قاهره، انتخاب‌شدن به‌ عنوان قاری خاص شیخ‌ سابق الازهر و ضبط مصحف مرتل(با ترتیل) نزد شیخ‌القراء مصر را از افتخارات خود می‌داند.

به گزاش ایکنا؛ عبدالکبیر حیدری، قاری قرآن افغانستانی و دانش‌آموخته الازهر مصر است که از وی به‌ عنوان قاری افغانی با صبغه مصری یاد می‌شود، به‌ طوری که وی قطار جهانی‌ شدن را از قاهره سوار شد و کشورهای اسلامی و غیراسلامی را درنوردید و با صدای دلنشین خود آیات قرآن را تلاوت می‌کند.

او همواره از نقش الازهر و شیخ سابق آن، «محمدسید طنطاوی»، به نیکی یاد می‌کند که با شنیدن قرائت حیدری در جشن فارغ‌التحصیلی دانشجویان خارجی در شهرک اسلامی «البعوث» قاهره، استعداد او را در تلاوت قرآن کشف کرد و حتی بالاتر از آن طنطاوی او را به عنوان قاری خاص خود برگزید.

این قاری بین‌‌المللی در نوزدهمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن جایزه مسکو به‌ عنوان قاری افتخاری حضور داشت. در همین راستا، پایگاه خبری «الاهرام» مصر گفت‌وگویی با این قاری برجسته و بین‌المللی انجام داده که بدین شرح است:

از علاقه و آغاز فعالیت خود در زمینه قرائت قرآن بگویید.

در سال 1983 در شهر کابل، پایتخت افغانستان، به دنیا آمدم. از کودکی شیفته گوش‌ دادن به تلاوت قاریان مصری و در رأس همه آن‌ها «عبدالباسط عبدالصمد» بودم و زمانی که صوت او را از رادیو افغانستان می‌شنیدم، از این قاری برجسته تقلید می‌کردم.

در آن زمان 9 سال داشتم و مرحوم پدرم آرزو می‌کرد یکی از پسرانش همچون شیخ عبدالباسط قاری قرآن شود و از صوت او تقلید کند، زیرا صوت عبدالباسط در آن زمان یک معجزه به شمار می‌رفت. من در کنار تحصیل دروس ابتدایی، حفظ قرآن را نیز آغاز کردم. همان موقع داوطلب شرکت در مسابقات قرآنی پاکستان در اسلام‌آباد شدم که ویژه دانش‌آموزان افغانی و پاکستانی برگزار می‌شد و علی‌رغم اینکه من در علوم قرآنی و احکام تجوید تحصیل نکرده بودم، توانستم جایگاه نخست آن مسابقات را از آن خود کنم. در آن مسابقات اطمینان یافتم که من در تلاوت قرآن استعداد دارم و می‎توانم این استعداد را پرورش دهم.

عبدالکبیر حیدری قاری افغانی : قاهره نقطه آغاز من برای جهانی شدن بود

عبدالکبیر حیدری در کنار عبدالفتاح طاروطی، قاری برجسته مصری

به واسطه برخی تبعه افغان که صدای من را در پاکستان شنیده بودند، به سفیر مصر معرفی شدم. در آن زمان واقعاً خوشحال شدم، زیرا سفر به مصر یکی از مهم‌ترین آرزوهای من بود، زیرا مصر کشور عبدالباسط عبدالصمد بود. زمانی که با سفیر مصر دیدار کردم از من خواست یکی از سوره‌های کوتاه را تلاوت کنم. سوره شمس را تلاوت کردم. او از صوت من شگفت‌زده شد و از من خواست یکی از سوره‌های طولانی را تلاوت کنم. سفیر مصر من را به تحصیل قرآن کریم فراخواند و بعد از یک سال به من کمک کرد تا بتوانم بورسیه تحصیل در الازهر را به دست آورم و این ابتدای راه من بود.

سفر شما به مصر چطور بود؟

سفر من به مصر سرشار از موفقیت بود که این از برکت قرآن کریم است. من در سال 2000 در حالی که 17 سال داشتم، به قاهره سفر کردم و در شهرک اسلامی «البعوث» قاهره ساکن شدم. با اینکه قرآن را به صورت کامل حفظ نبودم، صوت زیبای من مصری‌ها را به وجد می‌آورد و از من می‌خواستند در برخی مناسبت‌ها قرآن تلاوت کنم. فقط شش ماه بعد، برای تلاوت در حضور استاد محمد سید طنطاوی، شیخ سابق الازهر، در جشن فارغ‌التحصیلان دانشجویان خارجی الازهر در شهرک اسلامی «البعوث» انتخاب شدم. تلاوت در حضور شیخ الازهر در حضور 99 سفیر خارجی موجب ترس من شد، اما به لطف خداوند موفق شدم و شیخ الازهر تلاوت مرا پسندید. بعد از آنکه به او سلام کردم، گفت: «این شیخ قاری من خواهد بود». او روزهای جمعه در مسجد جامع الازهر درس تفسیر قرآن داشت. من را با خود می‌برد تا قبل از نماز قرآن بخوانم. شیخ طنطاوی دائماً می‌گفت: «شیخ عبدالکبیر قاری شیخ الازهر است». به دلیل همین سخن مجله «نصف الدنیا» گفت‌و‌گویی را با من انجام داد که به واسطه آن مصاحبه، زمانی که برای گوش دادن به تلاوت برخی بزرگان می‌رفتم، مردم من را می شناختند. به لطف خدا کم‌کم اعتماد به نفس خود را به دست آوردم و این ابتدای ورود من به راه قرآن کریم بود. همچنین به مرکز قرائات رفتم تا در تلاوت آیات خداوند مهارت پیدا کنم.

عبدالکبیر حیدری قاری افغانی : قاهره نقطه آغاز من برای جهانی شدن بود

تجلیل از عبدالکبیر حیدری در مسابقات قرآن مسکو

بعد از آن چه فعالیت‌هایی برای ترویج قرآن در افغانستان و جهان اسلام انجام دادید؟

به لطف خدا پیش از اینکه مصر را ترک کنم، مشهور شده بودم و مردم من را برای تلاوت قرآن دعوت می‌کردند، اما بعد از فارغ‌التحصیل شدن از الازهر در سال 2008 تصمیم گرفتم به نصیحت شیخ الازهر عمل کنم. او دائماً می‌گفت: «فرزندانم، دین و قرآن کریم را بیاموزید و به کشور خود بازگردید و به هموطنان خود قرآن بیاموزید تا اسلام گسترش یابد». به همین دلیل تصمیم گرفتم به کشور خود بازگردم و آنچه را در الازهر آموخته بودم به هموطنان خود بیاموزم. خیلی از مردم مصر از این موضع‌گیری من تعجب می‌کردند و می‌گفتند تو اینجا مشهور شدی. چطور می‌خواهی همه چیز را رها کنی و بروی، اما عشق من به قرآن و نشر آن و تعلیم اخلاق قرآنی به هموطنانم موجب بازگشت من به افغانستان شد تا برای ملت خود سودمند باشم و به جوانانی که نیازمند این آموزش هستند خدمت کنم. بعد از دو سال از بازگشتم، از برخی قاریان مشهور مصر مانند عبدالفتاح الطاروطی، شیخ رأفت حسین و شیخ محمد یحیی شرقاوی برای نشر قرآن کریم کمک گرفتیم و آنها را دعوت کردیم. مردم خیلی از این امر خوشحال شدند و از من تشکر کردند، زیرا مردم افغانستان عاشق قاریان مصری هستند. بعد از آن جوانان دور من جمع می‌شدند تا از تجربه من استفاده کنند.

عبدالکبیر حیدری قاری افغانی : قاهره نقطه آغاز من برای جهانی شدن بود
آیا این فعالیت‌ها به ثمر نشست و تاکنون حافظانی نزد شما تربیت شده‌اند؟

به لطف خدا بعد از آن به تدریس قرائات، مقامات و اصوات مشغول شدم و در سال 2012 مجتمع بزرگی به نام من و با حضور عاشقان و قاریان قرآن از جمله شیخ عبدالفتاح الطاروطی افتتاح شد. هم‌اکنون احکام قرآن را در آن مرکز برای بیش از 2000 قرآن‌آموز تدریس می‌کنم.

آیا نهادی در جهان اسلام از این طرح شما حمایت کرد؟

این طرح در جامعه افغانستان، که همواره از مشکلات و حضور گروه‌های افراطی و تندرو رنج می‌برد، همچنان جدید و نوپا و نیازمند کمک مالی بسیار است. البته برخی کشورهای اسلامی در جهان اسلام و در رأس آنها مصر فعالیت‌های این مجتمع را دنبال می‌کنند و مسئولان وزارت اوقاف دائماً در فعالیت‌های قرآنی آن حضور دارند.

دانلود فیلم تلاوتی از عبدالکبیر حیدری 

آیا مصحف مرتل نیز ضبط کرده‌اید؟

در سال 2010 در مصر مصحف مرتل  ضبط کردم که قصه زیبایی دارد. نزد احمد معصراوی، شیخ‌القراء مصر، در آن زمان رفتم. یکی از نزدیکان شیخ به او گفت که یک فرد افغانی می‌خواهد از شما اجازه بگیرد. شیخ معصراوی با تعجب پرسید یک افغانی توانسته است از الازهر مجوز بگیرد؟ این کار سختی است. باید اول به تلاوت او گوش دهم. ناگهان دیدم داخل استودیو هستم. شیخ معصراوی وارد شد و به من گفت: «حالت چطوره عبدالکبیر». گفتم الحمدلله و دست او را بوسیدم. گفت: این آیه را تلاوت کن «في قلوبهم مرض فزادهم الله مرضًا» (سوره بقره، آیه 10) ملاحظه کرد که من کلمه مرض را با تجوید و نطق صحیح قرائت کردم. لذا تلاوت مرا تأیید کرد و شروع به ضبط مصحف کردم.

به لطف خدا پس از یک سال، با این مصحف از سوی الازهر موافقت شد و نخستین قاری غیرعرب بودم که توانست از معصراوی به اجازه ضبط یک مصحف کامل نایل آید و این افتخاری برای کشور من و شادی ملت افغان بود. جشن بزرگی به این مناسبت برپا کردیم و در سال 2016 از شیخ طبلاوی، رئیس اتحادیه قاریان مصر، برای قرائت حفص از عاصم اجازه گرفتم و اجازه قرائات سبع (قرائات هفتگانه) را نیز از «شیخ محمد بن علی بن احمد» از علمای بزرگ الازهر کسب کردم.

عبدالکبیر حیدری قاری افغانی : قاهره نقطه آغاز من برای جهانی شدن بود

تلاوت حیدری در جشن فارغ‌التحصیلی دانشجویان خارجی الازهر

آیا در دیگر کشورهای اسلامی نیز تلاوت قرآن تدریس می‌کنید؟

بله، اقلیت‌های مسلمان در برخی از کشورهای غیراسلامی از من برای تدریس قرائات مختلف قرآن کریم، احکام تجوید و مقامات دعوت می‌کنند. همچنین به برخی کشورهای شرق آسیا مانند بنگلادش و یا استان‌های مختلف افغانستان برای تدریس رفته‌ام.

آیا در افغانستان مسابقات بین‌المللی قرآن برگزار کرده‌اید؟

امیدوارم این اتفاق بیفتد، اما شرایط اقتصادی این امکان را به ما نمی‌دهد. همان‌طور که می‌دانید افغانستان مراحل سختی را در عرصه‌های مختلف پشت سر گذاشته است و علی‌رغم اینکه در مسابقات بین‌المللی قرآن شرکت‌کنندگان زیادی از کشور افغانستان حضور ندارند، به لطف خدا سال گذشته یک شرکت‌کننده افغان توانست رتبه نخست مسابقات بین‌المللی قرآن ایران را کسب کند و در سال قبل از آن هم جایگاه دوم جایزه قرآنی دبی از آن یک شرکت‌کننده افغان شد. شکر خدا ما استعدادهای خوبی برای شرکت در مسابقات بین‌المللی قرآن داریم. حتی قاریان مصری و مشاهیر قرآنی معتقدند ملت افغانستان علاوه بر اینکه کلمات قرآنی را خوب ادا می‌کنند، زبان آنها متفاوت با دیگر زبان‌های غیرعربی و نزدیک به نطق صحیح قرآن است.

عبدالکبیر حیدری قاری افغانی : قاهره نقطه آغاز من برای جهانی شدن بود

تأثیر مسابقات بین‌المللی قرآن بر ملت‌های مسلمان و غیرمسلمان را تا چه اندازه می‌دانید و از نظر شما فایده برگزاری این مسابقات چیست؟

مسلماً برگزاری این مسابقات بسیار مفید است. حضور جوانان زیادی از کشورهای جهان در مسابقات قرآنی نشان‌دهنده آن است که جوانان حفظ قرآن را می‌پذیرند و در آن رقابت می‌کنند و این گویای آن است که جوانان چهره صحیح دین اسلام را، که عاری از تندروی، تروریسم و خشونت است، می‌فهمند و بدون شک این مسئله بر ملت‌های مسلمان و غیرمسلمان تأثیرگذار است.

همچنین تأثیر این مسابقات بر ملت‎های غیرمسلمان تأکیدی بر معجزه‌ بودن قرآن است. یادآور می‎شوم زمانی شیخ عبدالباسط عبدالصمد به آفریقای جنوبی رفت و قرآن تلاوت کرد و نزدیک به 100 نفر مسلمان شدند. شکر خدا که با تلاوت من نیز سه نفر به اسلام ایمان آوردند.

آیا در پایان توصیه‌ای به جوانان دارید؟

مهم‌ترین مسئله در زمان حال وحدت اسلامی است. اینکه همه مسلمانان بر کتاب واحد یعنی کتاب خدا با یکدیگر متحد شوند و از خداوند می‌خواهیم ما را بر آنچه خود دوست دارد و به آن راضی است موفق گرداند.

عبدالکبیر حیدری قاری افغانی : قاهره نقطه آغاز من برای جهانی شدن بود

عبدالکبیر حیدری قاری افغانی : قاهره نقطه آغاز من برای جهانی شدن بود

ترجمه و تنظیم: زهره نوری

انتهای پیام

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
سید
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۷/۱۱/۰۷ - ۱۰:۵۸
1
0
تلاوتشو گوش کردم متوسط رو به خوب و قطعا تو ایران جز 50 تای سومه پس بی دلیل بزرگش نکنید
captcha