6 هزار تفسیر قرآن به زبان آمازیغی چاپ می‌شود
کد خبر: 3778690
تاریخ انتشار : ۱۵ دی ۱۳۹۷ - ۱۹:۵۵

6 هزار تفسیر قرآن به زبان آمازیغی چاپ می‌شود

گروه بین‌الملل ــ 6 هزار نسخه از تفسیر قرآن به زبان آمازیغی در الجزایر چاپ و منتشر می‌شود.

به گزارش ایکنا  به نقل از پایگاه خبری النهار؛ جمعیت «نماء» که مسئول چاپ و توزیع تفسیر قرآن به زبان آمازیغی است امروز، شنبه، کار خود را برای چاپ 6 هزار نسخه از تفسیر قرآن به زبان آمازیغی آغاز کرد.

این طرح دو سال پیش آغاز شده بود و از همان زمان نیز مجوز چاپ را گرفته بود ولی امروز وارد فاز اجرایی شد. شیخ محند محند مترجم این تفاسیر به زبان آمازیغی بوده است.

عملیات توزیع این تفاسیر قرآن روز 22 دی ماه جاری با حضور محمد عیسی، وزیر اوقاف و امور دینی الجزایر، انجام خواهد شد. این 6 هزار نسخه در الجزایر، شمال آفریقا و اروپا منتشر خواهند شد.

یادآور می‌شود، آمازیغی زبان اصلی مردم در منطقه قبایل واقع در شرق و جنوب شرق الجزایر است. آمازیغی (تامازیغت) یا زبان بربری یک زبان است که بیشتر در میان مردم قاره آفریقا به ‌ویژه مغرب و الجزایر و به مقدار کمتر در لیبی و تونس و مالی و چند کشور دیگر گویشور دارد. ریشه این زبان آفریقا-آسیایی است. در سالهای اخیر طرفداران سازمان جهانی آمازیغ تلاشهای خود را منسجم تر کرده‌اند تا در کشورهای شمال آفریقا، به عنوان زبان رسمی به رسمیت شناخته شود. مغرب، لیبی (زمان قذافی)، الجزایر و مالی پذیرفته‌اند که آمازیغی در مدارس و مناطق بربر نشین رسمی باشد.

آمار دقیقی درباره شمار گویشوران این زبان وجود ندارد، اما آمازیغ‌ها در شمال آفریقا در منطقه میان غرب مصر تا اقیانوس اطلس و دریای مدیترانه تا صحرای بزرگ الجزایر پراکنده‌اند. تاریخ آمازیغی شمسی است و 950 سال با سال میلادی اختلاف دارد. بر اساس تقویم آمازیغی، امسال سال 2968 است.

انتهای پیام

captcha