آزمایشگاه ایمنی زیستی در اختیار توسعه‌دهندگان تراریخته است
کد خبر: 3779393
تاریخ انتشار : ۱۸ دی ۱۳۹۷ - ۰۹:۰۴
چاقو دسته خود را نمی‌برد!

آزمایشگاه ایمنی زیستی در اختیار توسعه‌دهندگان تراریخته است

گروه سلامت ــ عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران با اشاره به عدم بررسی سلامت محصولات تراریخته و تأثیر آن بر سلامت انسان، از وجود بیماری‌هایی مانند التهاب روده و نازایی در اثر مصرف درازمدت این محصولات خبر داد.

عدم تمایل برای آزمایش تأثیر سلامت محصولات تراریخته در ایران/ بیماری‌های مخرب در اثر مصرف محصولاتنعمت‌الله خوانساری، عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران، در گفت‌وگو با ایکنا؛ با اشاره به عدم سلامت محصولات تراریخته، اظهار کرد: هیچ‌گاه در ایران آزمایش سلامت محصولات تراریخته انجام نمی‌شود تا آثار یا سوء سلامت این محصولات را تأیید یا رد کند. برای اینکه اثر سوء این ژن‌های تراریخته به ویژه در محصولات کشاورزی، که چند نوع باکتری را منتقل کردند، مشخص شود، باید آثار آن بر روی حیوانات در درازمدت بررسی شود.

وی ادامه داد: اگر قرار است این تأثیرها مورد ارزیابی قرار گیرد، باید آزمایش‌ها در درازمدت انجام شود و به تأثیر آن در زمان طولانی توجه کنند، نه اینکه نگاه یک یا دو روزه و حتی 20 روزه به این محصولات داشته باشند؛ چراکه این محصولات در درازمدت آثار آلرژی‌زای خود را نشان می‌دهند.

بیماری‌های خطرناک در تراریخته‌ها
 
این متخصص علوم آزمایشگاه بالینی و ایمونولوژی بیان کرد: کارخانه‌ای که این محصولات را برای نخستین بار تولید و به بازار جهانی روانه کرد، آزمایش‌های 20 روزه را انجام داد و طبیعی است که این نوع آزمایش‌ها چیزی را نشان نمی‌دهد، اما وقتی دانشمندان آمدند این‌ نمونه‌ها را به مدت طولانی و درازمدت آزمایش کردند، اثرها و عوارض ناخواسته‌ای مانند التهاب روده، سرطان و همچنین تأثیر آنها در نازایی و بر روی تخمدان مشاهده شد.

مدیرکل اسبق آزمایشگاه‌های مرجع سازمان غذا و دارو ادامه داد: تا جایی که اطلاع دارم در ایران تحقیقاتی را روی برنج برای بررسی تأثیر تراریخته‌ها بر سلامت انسان به آزمایشگاهی در دانشگاه یزد فرستاند. آن‌ها نیز در مدتی کوتاه تنها پروتکل کارخانه اصلی را که در کاناداست بررسی کردند و طبیعتاً چیزی مشاهده نشد.
 
وی تأکید کرد: تحقیق درازمدتی نیز تاکنون در این زمینه در ایران انجام نشده و جایی هم نیست که این کار در آنجا انجام شود. اصلاً هیچ آزمایشگاهی برای این کار آماده نشده است و آنچه را به عنوان تحقیقات سلامت نشان می‌دهند در حقیقت نتایجی است که کارخانه تولید بذر برای برنج و پنبه ارائه کرده که این اشتباه است!
 
عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران تصریح کرد: امکانات برای تأسیس آزمایشگاه جامع و پیشرفته وجود دارد، اما تمایلی برای انجام این کار نیست. مواد تراریخته نیاز به سمی به نام گلایفوسیت دارند که همه می‌دانند این سم اثر آلرژی‌زایی زیادی دارد. طرفداران تولید محصولات تراریخته  این سم را وارد کرده‌اند. بنابراین اصلاً نیازی نمی‌بینند که آن را آزمایش کنند.
 
وی همچنین درباره عملکرد آزمایشگاه‌های ایمنی زیستی در بررسی سلامت محصولات تراریخته بیان کرد: این آزمایشگاه‌ها را افرادی اداره می‌کنند که خود توسعه‌دهنده این محصولات هستند؛ بدیهی است که چاقو دسته خود را نمی‌برد و هرگز به ضرر خود اقدامی انجام نمی‌دهد.
 
روغن تراریخته عامل تهدید نیست
 
خوانساری در مورد سلامت روغن‌های تراریخته گفت: چون روغن و کلزای تراریخته در فرایند روغن‌گیری ژن تراریخته را از دست می‌دهند، خطر و تهدید چندانی ندارند و چیزی هم مشاهده نشده است؛ در جایگاه افرادی که دغدغه سلامت محصولات غذایی را داریم، حساسیتی چندانی بر روی روغن نداریم. روغن و کلزا با ذرت و برنجی که مصرف خوراکی دارد متفاوت است؛ این محصولات ژن تراریخته را منتقل می‌کنند. به همین دلیل بر روی آن‌ها حساسیت داریم. بیان می‌کنند که برنج تراریخته در کشور کشت نشده است، اما من یادم می‌آید که مزرعه‌ای را به صورت آزمایشی افتتاح کردند. ریاست وقت سازمان حفاظت محیط زیست که از این مزرعه بازدید کرده بود یک کیسه برنج از آن‌ها گرفت و برای آزمایش به آزمایشگاهی دادند.

خوانسازی بیان کرد: وجود این مزارع رسماً اعلام نشده اما تصاویری از مزارع دیگری نیز داریم. چون تولید این محصولات مجوز ندارد، هرگز به صورت رسمی اعلام نمی‌کنند، اما از سوی دیگر تصاویری به مردم نشان می‌دهند که این بذر‌ها محصول زیادی دارند و مردم از آن راضی هستند.

وی یادآور شد: تحقیقی در ایران وجود دارد که ۵۰ نمونه برنج را آزمایش کرده‌اند و به این نتیجه رسیده‌اند که درصد زیادی از آنها آلودگی دارد. از نظر ما نیز که در حوزه پزشکی فعال هستیم مطمئنیم که این محصولات ناسالم‌اند به ویژه بر التهاب روده و نازایی .. اثر مخربی دارند و مقالات آن هم موجود است.
 
این متخصص علوم آزمایگاهی بالینی و ایمونولوژی ادامه داد: کشور‌هایی مانند آمریکا و کانادا این مسئله را نادیده می‌گیرند. متأسفانه بسیاری از کشور‌های جهان سوم آلوده به محصولات تراریخته هستند.
خوانساری تصریح کرد: برخی از دولت‌مدار‌ها علاقه زیادی دارند که این محصولات تولید شود، اما سلامت این محصولات به لحاظ پزشکی کاملاً مردود است و حتی اروپا هم زیر یک درصد از این محصولات را تولید می‌کند که آن هم فقط روغن است.

ادعای پرمحصولی تراریخته‌ها درست نیست
وی درباره ادعای پرمحصولی تراریخته‌ها بیان کرد: اینکه می‌گویند کشاورزی تراریخته پرمحصول است هنوز اثبات نشده است؛ شاید در همان سال‌های اول به دلیل مقاوم شدن در برابر آفت، بازده زیادی داشته باشد؛ طرفداران توسعه تراریخته‌ها وقتی می‌خواهند این محصولات را تبلیغ کنند از هر ابزاری استفاده می‌کنند تا آن را تبلیغ کنند، اما اصل داستان را نمی‌گویند؛ در واقع سال اول آفت از بین می‌رود و محصول زیاد می‌شود، اما سال‌های بعد خیر. بسیاری از دانشمندان که پنبه تراریخته را تولید کرده‌اند به اشتباه خود اذعان دارند.
وی همچنین در مورد مسئولیت سازمان غذا و دارو گفت: اخیراً سازمان غذا و دارو قدم‌های خوبی در این حوزه برداشته و اگر قانونی را که وجود دارد رعایت کنند، مشکلی در حوزه غذا نخواهیم داشت، هر چند در حوزه تراریخته جدیت به خرج داده نمی‌شود، اما وضعیت تا حدودی بهتر شده است.
انتهای پیام
captcha