اقسام قرآنیانی که برای اهداف دنیایی تلاوت می‌کنند/ توجه اهل قرآن تنها به خدا باشد
کد خبر: 3781223
تاریخ انتشار : ۲۴ دی ۱۳۹۷ - ۱۵:۱۶
آیت‌الله محمدی ری‌شهری تشریح کرد:

اقسام قرآنیانی که برای اهداف دنیایی تلاوت می‌کنند/ توجه اهل قرآن تنها به خدا باشد

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ تولیت آستان مقدس حضرت عبدالعظیم(ع) ضمن تشریح اقسام قرآنیانی که برای اهداف دنیایی تلاوت می‌کنند، از اهل قرآن خواست که تنها به خدا توجه کرده و برای اهداف الهی به امر قرآن بپردازند.

به گزارش خبرنگار ایکنا؛ دوازدهمین آئین تجلیل از حافظان قرآن کریم مرکز آموزش قرآن آستان مقدس حضرت عبدالعظیم الحسنی(ع) همراه با تجلیل از 20 حافظ کل این مرکز صبح امروز، دوشنبه، 24 دی‌ماه با حضور آیت‌الله محمدی ری‌شهری، تولیت آستان حضرت عبدالعظیم(ع)، عباس سلیمی، معاون فرهنگی آستان،‌ زهرا سعیدی‌ مبارکه، عضو فراکسیون قرآن و عترت مجلس شورای اسلامی، هدایت‌الله جمالی‌پور، فرماندار شهرستان ری، سیدعلی سرابی، قائم‌مقام شورای عالی قرآن، علی‌اکبر توپچی، رئیس فرهنگسرای قرآن، علی‌اکبر حشمتی، معاون نظارت شورای عالی قرآن، حجت‌الاسلام قائمی، رئیس دانشکده علوم و حدیث، فرهاد افشار، شهردار منطقه 20 تهران، سیدحسین موسوی‌بلده، پیشکسوت قرآنی کشور و جمعی از مسئولان، اساتید و معلمان قرآن مرکز آموزشی آستان در محل تالار شیخ صدوق برگزار شد.
در ابتدای این مراسم و پس از تلاوت آیاتی چند از کلام‌الله مجید توسط محمدحسن موحدی، قاری بین‌المللی قرآن و نیز پخش کلیپی از معرفی و سخنان 20 حافظ کل قرآن مرکز آموزش قرآن آستان حضرت عبدالعظیم(ع)، زهرا خلیلی، حافظ کل قرآن کریم در جایگاه تلاوت قرآن مراسم حاضر شده و به سؤالات قرآنی هادی صلح‌جو، مجری قرآنی این مراسم پاسخ داد که این برنامه با استقبال حاضران در مراسم روبه‌رو شد.

اقسام قرآنیانی که برای اهداف دنیایی تلاوت می‌کنند/ توجه اهل قرآن تنها به خدا باشد
در ادامه، عباس سلیمی، معاون فرهنگی آستان حضرت عبدالعظیم(ع) طی سخنانی با بیان اینکه مراسم تکریم از حافظان کل مرکز آموزش قرآن آستان حضرت عبدالعظیم(ع) را در آستانه چهلمین سالگرد انقلاب اسلامی به فال نیک می‌گیریم، اظهار کرد: امروز از رهگذر تکریم حافظان قرآن کریم، آمار حافظان کل این آستان مقدس به 254 نفر می‌رسد که ده‌ها نفر دیگر از قرآن‌آموزان نیز دراین مرکز در شرف حفظ کل قرآن هستند.
سلیمی ادامه داد: 50 نفر حافظ بیش از 10 جزء و نیز صدها نفر دیگر حافظ یک تا 10 جزء قرآن امروز تحت نظارت مدیران مرکز آموزش قرآن آستان حضرت عبدالعظیم(ع) در حال حفظ اجزای کلام الله مجید هستند. همچنین، از میان 20 نفری که امروز از ایشان تجلیل می‌شود، 13 نفر از بانوان قرآنی و 7 نفر از آقایان قرآنی هستند که دو نفر از ایشان از طلبه‌های حوزه علمیه آستان مقدس حضرت عبدالعظیم(ع) بوده و خردسال‌ترین این حافظان کل نیز نونهال قرآنی 11 ساله‌ای است که در کلاس سوم ابتدایی مشغول به تحصیل است.

تجلیل از مجتبی محمدبیگی و محمدحسن موحدی در مراسم امروز 
معاون فرهنگی آستان حضرت عبدالعظیم(ع) تصریح کرد: در مراسم امروز از دو چهره قرآنی که از قاریان ممتاز قرآن هستند و در مسابقات بین‌المللی قرآن در کشورهای مختلف خوش درخشیدند، یعنی مجتبی محمدبیگی و محمدحسن موحدی در کنار زهرا خلیلی ثمرین، حافظ روشندل کل قرآن کریم نیز تجلیل خواهد شد.
سلیمی با بیان اینکه مرکز آموزش قرآن کریم آستان حضرت عبدالعظیم(ع) علاوه بر ارتباط و تعامل با سایر مؤسسات قرآنی، با سازمان‌ها و نهادهای قرآنی دیگر مانند سازمان اوقاف و امور خیریه، دارالقرآن‌های بقاع متبرکه شهرستان ری، دارالقرآن الکریم مرقد مطهر حضرت امام خمینی(ره) و سایر فرهنگسراها نیز در تعامل است، گفت: در فصل تابستان امسال نیز همراه با برگزاری 130 کلاس آموزشی، تعداد دو هزار و 250 قرآن‌آموز تحت آموزش قرار گرفتند و علاوه بر آموزش‌‌های کلاسیک، جلسات همه روزه قرآن به شکل سنتی نیز در محل مسجد جامع آستان برگزار شد.
معاون فرهنگی آستان حضرت عبدالعظیم(ع) در ادامه بیان کرد: در کلاس‌هایی که در محل مرکز آموزش قرآن آستان حضرت عبدالعظیم(ع) برگزار شد، از تعداد 55 استاد قرآنی اعم از آقا و بانو استفاده شده است.
سلیمی با بیان اینکه پرداختن به مفاهیم و تدبر در قرآن رویکرد اصلی این مرکز قرآنی است، اظهار کرد: تاکنون در سه مراسم اختتامیه که از سوی این مرکز قرآنی برگزار شده است، از تعداد 380 قرآن‌آموز تجلیل و 200 نفر نیز در جشنواره‌های مختلف فرهنگی، ورزشی آستان تجلیل شد‌ه‌اند.

اقسام قرآنیانی که برای اهداف دنیایی تلاوت می‌کنند/ توجه اهل قرآن تنها به خدا باشدضرورت پرداختن به سبک زندگی قرآنی در کشور در دهه پنجم انقلاب اسلامی

وی در ادامه بیان کرد: در آغاز دهه پنجم انقلاب اسلامی باید به مسئله سبک زندگی قرآنی و حاکمیت فرهنگ قرآنی در کشور بیش از پیش پرداخته شود؛ چراکه تمامی تلاش‌هایی که در زمینه برگزاری مسابقات و آموزش‌های مختلف قرآن صورت می‌گیرد، مقدماتی برای رسیدن به حیات طیبه قرآنی است.
معاون فرهنگی آستان حضرت عبدالعظیم(ع) در پایان سخنان خود با اشاره به حدیثی از پیامبر اکرم(ص) که فرمودند: «إذا ماتَ حامِلُ القُرآنِ أوحَي اللهُ إلَي الأرضِ أَن لا تَأكُلي لَحْمَهُ. قالَتْ: إلهي كَيفَ آكُلُ لَحْمَهُ و كَلامُكَ في جَوْفِه؛ هنگامی كه حافظ قرآن از دنيا می‌رود، خدای تبارك و تعالی به زمين وحی می‌كند كه گوشت بدن او را نخور، زمين می‌گويد پروردگارا، چگونه گوشت او را بخورم در حالی كه كلام تو (قرآن) در قلب اوست»، گفت: حافظان قرآن که در سایه‌سار گنبد حضرت عبدالعظیم الحسنی(ع) به این درجات می‌رسند، باید قدر خود را بدانند و از این گوهر ناب در زندگی اجتماعی خویش حراست کنند.
در ادامه این مراسم، آئین تجلیل از 20 حافظ کل مرکز آموزشی آستان حضرت عبدالعظیم(ع) با حضور آیت‌الله محمدی ری‌شهری، تولیت آستان مقدس، برگزار شد.
پس از اجرای این برنامه، آیت‌الله محمدی ری‌شهری، در سخنانی با اشاره به اینکه این مراسم قرآنی در آستانه چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی برگزار می‌شود، اظهار کرد: یکی از مهمترین موفقیت‌های انقلاب اسلامی گسترش فرهنگ حفظ و قرائت قرآن کریم است.
وی در ادامه ضمن تشکر از تمامی مسئولان و اساتید مرکز امور قرآنی آستان حضرت عبدالعظیم(ع) به ویژه عباس سلیمی، معاون فرهنگی این آستان مقدس که در راه خدمت به نشر فرهنگ حفظ و قرائت قرآن در این آستان مقدس تلاش می‌کنند، تصریح کرد: یکی از نکات مهمی که تمامی حافظان و قاریان و تالیان قرآن کریم و نیز مسئولان باید بدان توجه ویژه داشته باشند، مسئله انواع و اقسام قاریان، حافظان و تالیان قرآن است که در روایات مهم معصومین(ع) به آن اشاره شده و به انگیزه و هدف قرآنیان از خواندن مربوط می‌شود.

اقسام قرآنیانی که برای اهداف دنیایی تلاوت می‌کنند/ توجه اهل قرآن تنها به خدا باشد
آیت‌الله محمدی ری‌شهری با بیان اینکه انسان ممکن است دو هدف از پرداختن به امر قرآن کریم در شئون مختلف داشته باشد، تصریح کرد: یکی از این اهداف، هدف دنیایی است که این هدف خود دارای اقسام مختلف است و هدف دیگر نیز الهی و خدایی است که هر کدام از کسانی که در زمینه قرآن فعالیت می‌کنند، ممکن است به دنبال یکی از این اهداف باشند.

ارتزاق، تجارت، نزدیکی به قدرتمندان، شهرت و فخرفروشی؛ مقاصد دنیایی برخی قرآنیان
تولیت آستان حضرت عبدالعظیم(ع) در رابطه با هدف دنیایی قرائت قرآن بیان کرد: در چارچوب این هدف ممکن است افرادی که به امر قرآن می‌پردازند به دنبال مقاصدی همچون ارتزاق، تجارت و کسب بیشتر، نزدیک شدن به قدرتمندان برای رسیدن به توانایی و توانگری و یا در مرحله خطرناکتر شهرت و فخرفروشی باشند که تمامی کسانی که در زمینه امور مختلف قرآنی فعالیت می‌کنند باید خود را از این انگیزه‌ها مبرا کنند.
وی با بیان اینکه در این رابطه هم مسئولان و هم قرآنیان دارای وظایفی هستند، گفت: مسئولان باید همواره با انجام برنامه‌های حمایتی و برگزاری چنین مراسمی که در حوزه تجلیل و تکریم برگزار می‌شود، وظیفه خود را به خوبی انجام دهند و قرآنیان نیز باید در رابطه با شخص خود طوری عمل کنند که به دنبال چنین انگیزه‌های دنیایی نباشند.

اقسام قرآنیانی که برای اهداف دنیایی تلاوت می‌کنند/ توجه اهل قرآن تنها به خدا باشد
آیت‌الله محمدی ری‌شهری با اشاره به اینکه طبق روایات معصومین(ع) قرآن برای کسانی که به نبال انگیزه‌های دنیایی هستند، از استخوان ترقوه ایشان پایین‌تر نمی‌رود، افزود: این امر بدان معنی است که آیات الهی و نورانی کلام‌الله مجید بر جان و قلب این‌گونه قرآنیان نمی‌نشیند و هیچ تأثیری بر آن‌ها ندارد.
تولیت آستان حضرت عبدالعظیم(ع) با بیان اینکه در بدترین حالت برای قرآنیانی که هدف دانایی دارند، کسانی وجود دارند که قرآن را می‌آموزند ولی حدود آن را ضایع کرده و بدان عمل نمی‌کنند، تصریح کرد: امیدواریم که قرآنیان جامعه ما هرگز به دنبال اهداف مادی نباشند و تنها به خاطر خدا به امر قرآن بپردازند.
وی در ادامه به ویژگی‌های قرآنیانی که هدف ایشان الهی بوده و به خدا توجه دارند اشاره کرد و گفت: از علائم مهم این قرآنیان این است که هیچ‌گونه تفاخری ندارند و شب و روز ایشان با قرآن عجین شده است. در حقیقت این افراد هستند که سبک زندگی ایشان قرآنی می‌شود و آیات الهی را در زندگی خود پیاده کرده و به آن عمل می‌کنند.

اقسام قرآنیانی که برای اهداف دنیایی تلاوت می‌کنند/ توجه اهل قرآن تنها به خدا باشدآیات قرآن کریم؛ دارویی اثرگذار بر قلوب قرآنیانی که برای خدا تلاوت می‌کنند

آیت‌الله محمدی ری‌شهری با بیان اینکه آیات قرآن برای این افراد دارویی اثرگذار بوده و قلب ایشان محراب قرآن می‌شود، افزود: بنا بر روایات معصومین(ع) تعداد این افراد بسیار اندک است و ایشان مانند کیمیا کمیاب هستند. اگر قرآنیان در جامعه به این مقام دست پیدا کنند، خداوند تبارک و تعالی به برکت وجود ایشان نعمت‌های آسمانی را نازل می‌کند و از دشمنان انتقام می‌گیرد.
تولیت آستان حضرت عبدالعظیم(ع) در پایان سخنان خود با اشاره به اینکه این قرآنیان به فرمان خداوند متعال در بالاترین درجات بهشت برین قرار دارند و این پاداشی از سوی خداوند به ایشان است، تصریح کرد: امیدواریم توفیق این امر را داشته باشیم که همگی ما در این مسیر الهی قرار گرفته و همواره در آن گام برداریم.

گزارش تصویری این مراسم را اینجا ببینید.

مجتبی افشار
انتهای پیام

captcha