ابلاغ تفاهم‌نامه صدور مجوز مؤسسات قرآنی به شیوه جدید
کد خبر: 3787520
تاریخ انتشار : ۱۵ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۵:۴۹
فقهی‌زاده خبر داد:

ابلاغ تفاهم‌نامه صدور مجوز مؤسسات قرآنی به شیوه جدید

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از ابلاغ تفاهم‌نامه مشترک وزارت ارشاد و سازمان تبلیغات اسلامی خبر داد و گفت: من اطمینان می‌دهم هرگز نزاعی از این جداسازی به وجود نخواهد آمد و همدلی‌ها و همراهی‌ها به گونه‌ای دیگر ادامه پیدا خواهد کرد و نقاط اتصال را در ابعاد دیگر تعریف خواهیم کرد.

ابلاغ تفاهم‌نامه صدور مجوز مؤسسات قرآنی به شیوه جدیدبه گزارش خبرنگار ایکنا؛ عبدالهادی فقهی‌زاده، معاون قرآن و عترت وزیر ارشاد در حاشیه نشست خبری بیست‌وهفتمین دوره نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم از ابلاغ توافق‌نامه مشترک وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس سازمان تبلیغات اسلامی مبنی بر تشکیل کمیته هماهنگی صدور مجوز موسسات قرآنی مردم‌نهاد خبر داد.
وی با اشاره به مصوبه جلسه ٤٢ شورای توسعه فرهنگ قرآنی درباره توقف روند صدور مجوز مؤسسات قرآنی از سوی هیئت رسیدگی و بازگشت روند صدور مجوز این مؤسسات به حالت سابق، گفت: از حدود سه سال قبل، هیئت رسیدگی به امور مؤسسات قرآن و عترت با تجمیع وظایف وزارت ارشاد و سازمان تبلیغات اسلامی و طی توافقی که بین این دو نهاد صورت گرفت، تشکیل شد.
فقهی‌زاده به برگزاری جلسات متعدد این هیئت تا مردادماه امسال اشاره کرد و گفت: پس از این تاریخ، وزارت ارشاد در یک اقدام سراسری مربوط به کل معاونت‌ها و سازمان‌های تابعه، تصمیم گرفت همه آنچه که به صدور مجوز مربوط می‌شود در معاونت‌های تخصصی و سازمان‌های تابعه تجمیع کند.
معاون قرآن و عترت وزیر ارشاد با تأکید بر اینکه یکی از این معاونت‌های تخصصی معاونت قرآن و عترت است، گفت: بر همان اساس وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ما را مکلف کرد که مستقلاً کار را انجام دهیم. البته تعارض فرایندی دیگری نیز وجود داشت که آن هم انجام نشدن مراحل قانونی این کار بود. این موضوع باید در یکی از جلسات شورای توسعه فرهنگ قرآنی به قانون قطعی و لازم الاجرا تبدیل می‌شد.
فقهی‌زاده اظهار کرد: البته توافق صورت گرفت و جلسات متعددی برگزار شد. وزارت ارشاد در عملیات تجمیعی و محدودسازی مجوزها از 134 مجوز به حدود 30 مجوز به ما تکلیف کرده بود تا کار را مستقلاً انجام دهیم و وظایف حاکمیتی معاونت قرآن و عترت باید به هیچ سازمان دیگری محول نشود.
وی در بخش دیگری از صحبت‌هایش به دریافت نامه‌ای از معاونت امور مجلس و استان‌های وزارت ارشاد که معاونت قرآن و عترت را مکلف به ساماندهی موسسات کرده بودند، گفت: بعد از شش ماه برای اولین بار است که در مورد این موضوعات اظهار نظر می‌کنم و طی این مدت شاهد اطلاعیه‌های ناسنجیده نیز بوده‌ام.
معاون قرآن و عترت وزارت ارشاد با بیان اینکه در ادامه طی نامه‌ای خروج خودمان از هیئت رسیدگی را اعلام کردیم، گفت: در عین حال با کمال دوستی و رفاقت کار خود را در تعامل با موسسات و سازمان دارالقرآن کریم ادامه خواهیم داد. در ادامه این نامه در شورای توسعه فرهنگ قرآنی به بحث گذاشته شد و اعلام شد نامه باید از بالاترین مقام مسئول وزارتخانه باشد. بلافاصله وزیر محترم ارشاد با تأکید بر محتوای نامه اول، یک نامه مستقل به دبیر وقت شورای عالی انقلاب فرهنگی ارسال کردند و درخواست در دستور قرار گرفتن آن را داشتند.
فقهی‌زاده افزود: در نهایت نیز این موضوع کاملاً به تصویب رسید. در جلسه بعد از آن نیز این مصوبه مورد تأکید بیشتری قرار گرفت و در کنار یک هیئت هماهنگی، قوانین و مقررات مربوط به استقلال وزارت ارشاد و سازمان تبلیغات، تهیه شد و مورد تصویب قرار گرفت.
وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به مصاحبه برخی افراد که هیئت رسیدگی را یکی از دستاوردهای انقلاب عنوان کرده بودند، گفت: هیچ دستاوردی از بین نرفته است. دستاورد انقلاب ایجاد تحرک در موسسات قرآن و عترت بوده است. همدلی ما در وزارت ارشاد و سازمان تبلیغات اسلامی به وجود آمده است و هیچ تنشی بین ما نیست این یک تعارض فرایندی بوده است و با قوت و قدرت کار حمایت از موسسات فرهنگی قرآن و عترت و کار نظارت بر عملکرد موسسات فرهنگی قرآن و عترت و کار صدور مجوزها به صورت مستقل و البته با همدلی و هم‌افزایی در هیئت هماهنگی به صورت جداگانه در معاونت قرآن و عترت و سازمان دارالقرآن الکریم انجام می‌شود.
فقهی‌زاده در پایان بیان کرد: من اطمینان می‌دهم هرگز نزاعی از این جداسازی به وجود نخواهد آمد و همدلی‌ها و همراهی‌ها به گونه‌های دیگری ادامه پیدا خواهد کرد و نقاط اتصال را در ابعاد دیگر تعریف خواهیم کرد.

ابلاغ تفاهم‌نامه صدور مجوز مؤسسات قرآنی به شیوه جدید

انتهای پیام

captcha