حمایت از استخدام روحانیون مسلمان در ارتش آلمان
کد خبر: 3787586
تاریخ انتشار : ۱۵ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۷:۴۳

حمایت از استخدام روحانیون مسلمان در ارتش آلمان

گروه بین‌الملل ـ کمیسر نیروهای مسلح پارلمان آلمان خواستار حضور امامان جماعت در ارتش این کشور شده و این درخواست حمایت‌های گسترده‌ای در پی داشته است.

 به گزارش ایکنا؛ در هفته نامه خبری شماره 409 رایزنی فرهنگی ایران در آلمان آمده است: به گفته هانس پیتر بارتلز، کمیسر نیروهای مسلح پارلمان آلمان سربازان مسلمان برای امور مذهبی خود به روحانیون نیاز دارند. درخواست او با حمایت اسقف پروتستان ارتش آلمان و همچنین حزب سبزها مواجه شده است.

زیگورد رینگ، اسقف پروتستان نیروهای مسلح آلمان از حضور روحانیون مسلمان و یهودی در ارتش این کشور حمایت کرد. او گفت: «استفاده از امامان و خاخام‌ها در ارتش آلمان نشان‌دهنده احترام به گروه‌های مختلف در این کشور است.»

همچنین اعضای حزب سبزها نیز از حضور امامان جماعت در نیروهای مسلح آلمان حمایت کرده‌اند. هانس پیتر بارتلز، کمیسر نیروهای مسلح پارلمان فدرال آلمان پیش‌تر نیز در گفت‌و گو با روزنامه «نویر اوسنابروکه تساینوگ» خواستار حضور امامان داوطلب در ارتش آلمان شده بود. به گفته او سربازان مسلمان مانند سربازان کاتولیک و پروتستان برای امور مذهبی خود نیاز به یک روحانی دارند. کمیسر نیروهای مسلح پارلمان آلمان درخواست کرد که هر چه زودتر در این باره تصمیم‌گیری شود.

به گفته او وزارت دفاع در هفت سال گذشته در حال بررسی این موضوع بوده است. گزارش‌ها حاکی است که هفته گذشته مسئولان وزارت دفاع مذاکراتی را در این ارتباط با مسئولان کنفرانس اسلامی آلمان آغاز کرده‌اند. در این مذاکرات درباره شروط و شیوه معرفی روحانی مسلمان به ارتش صحبت شده است.

یکی از سخنگویان وزارت دفاع در برلین گفت: «روند مذاکرات هنوز به پایان نرسیده است.» براساس برآوردها، ۱۵۰۰ تا ۲ هزار مسلمان در نیروهای مسلح آلمان وجود دارد. براساس گزارش بارتلز، تعداد کم سربازان مسلمان و همچنین پراکنده بودن آنان در مناطق مختلف کشور، باعث شده که نیاز به استخدام امامان جماعت برای اداره امور دینی مسلمانان حس نشود.

او معتقد است که با توجه به اینکه سربازان مسلمان از مذاهب مختلفی پیروی می‌کنند، بهتر است که از چندین روحانی در ارتش آلمان استفاده شود. این در حالی است که زیگورد رینگ، اسقف کلیسای کاتولیک در ارتش آلمان با استخدام امامان داوطلب موافق نیست. او گفت:« من معتقدم که این کار وظیفه است و نمی‌توان به صورت داوطلبانه آن را انجام داد.»

براساس پیشنهاد او، مسئولان اردوگاه‌های بزرگ‌تر ارتش آلمان مانند مونستر، ویلهمزهاون یا اوگوشتدورف می‌توانند با مسئولان انجمن‌های مساجد همکاری کنند و امامان مورد اعتماد را برای کار پاره‌وقت در ارتش آلمان انتخاب کنند. تاکنون سربازان مسلمان ناچار بوده‌اند که در صورت نیاز به دفتر روحانیون مسیحی در ارتش مراجعه کنند.

به گفته رینگ، روحانیونی که در ارتش خدمات می‌کنند با چالش‌های زیادی روبرو هستند. به همین دلیل امامان جماعت باید برای حضور در نیروهای مسلح تحت آموزش‌های لازم قرار گیرند. فلیتس پولات و توبیاس لیندنر از سیاستمداران حزب سبزها نیز از مطالبات بارتلز حمایت کرده‌اند. به گفته آنان تمام سربازان باید بتوانند در صورت نیاز به روحانیون ارتش مراجعه کنند و این شامل حال سربازان مسلمان نیز می‌‌شود.

آنها گفتند: «انتخاب امامان جماعت باید بر اساس منافع و قوانین نیروهای مسلح آلمان باشد.» رئوف جیلان، استاد علوم دینی نیز از برنامه‌ریزی‌های موقت در این برهه حمایت کرد. به گفته او مشکلات ساختاری در جوامع اسلامی باعث شده که تاکنون استفاده از امامان در ارتش به تعویق بیفتد. او معتقد است که هنوز بیشتر انجمن‌های اسلامی در ایالت‌های آلمان به عنوان جوامع مذهبی شناخته نمی‌شوند.

جیلان تأکید کرد: «در این حوزه، امکان همکاری‌های بینامذهبی وجود دارد، هر کس که بخواهد به عنوان روحانی یا امام جماعت در ارتش کار کند، نیاز به تمرینات عملی و آموزش‌های بیشتری دارد. در این حوزه می‌توان از تجربیات روحانیون مسیحی استفاده کرد. موضوعاتی مانند مرگ، آسیب‌دیدگی و احساس گناه برای همه سربازان یکسان است، اما نحوه توضیح و برخورد روحانیون ادیان با این مسائل متفاوت است. بنابراین فرصت خوبی برای همکاری بینامذهبی در این برهه وجود دارد.» این استاد دانشگاه اسنابروک افزود:«علاوه بر این، ما می‌توانیم فرصت‌های شغلی بیشتری برای روحانیون مسلمان ایجاد کنیم که اکنون فارغ التحصیل شده‌اند».

انتهای پیام

captcha