نهادهای مقصر در تعطیلی اولین روزنامه قرآنی ایران کدام‌اند
کد خبر: 3793508
تاریخ انتشار : ۰۷ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۲:۴۱
صابری‌خورزوقی بیان کرد:

نهادهای مقصر در تعطیلی اولین روزنامه قرآنی ایران کدام‌اند

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ فعال قرآنی و مدیرمسئول روزنامه اعتدال، اولین روزنامه قرآنی کشور، گفت: به دلیل بی‌توجهی دستگاه‌ها و نهاد‌ها به درخواست‌های مکرر و فقدان حمایت‌های لازم و افزایش بدهی‌ها، فعالیت روزنامه متوقف شد و دفتر روزنامه به فروش رسید.

به گزارش ایکنا؛ روزنامه «اعتدال» تنها روزنامه قرآنی ایران است که 15 سال از انتشار آن می‌گذرد و طی سال‌های اخیر نیز، مانند سایر بخش‌های فرهنگی کشور، دست به گریبان مشکلات مالی و بی‌توجهی و بهتر بگوییم بی‌تدبیری مسئولان به درخواست‌ها و نامه‌های مکرر مدیرمسئول این روزنامه شده است و سرانجام به تعطیلی کشیده شد.
مشکلات مالی منجر به درماندگی این روزنامه شده، به‌‌ نحوی که مدت‌ها حتی توانایی پرداخت حقوق کارکنان و روزنامه‌نگاران خود را نداشت و پس از مدتی، عذر تعدادی از کارکنان را خواست و این روزنامه را در مرز تعطیلی قرار داد.
اوایل سال 97 و به دلیل بحرانی شدن بازار کاغذ، نسخه چاپی و تیراژ روزنامه کم شد و سپس به صفر رسید و فقط اخبار خود را در پایگاه اینترنتی این روزنامه به نشانی http://www.etedaldaily.ir بارگذاری می‌کرد که متأسفانه از ابتدای بهمن‌ماه امسال نیز این بخش عملاً غیرفعال شد و به گفته حجت‌الاسلام والمسلمین رضا صابری‌خورزوقی، صاحب امتیاز و مدیرمسئول روزنامه اعتدال، «این روزنامه تعطیل شد».
وی درباره درخواست‌های مکرری که برای این سرانجام نافرجام بارها و بارها به دستگاه‌های مربوطه داده بود، گفت: این مشکل مالی از سال 95 گریبان روزنامه اعتدال را گرفت. تلاش‌های زیادی هم انجام دادیم تا به دوستان بگوییم که این روزنامه با مشکلات مالی برخورد کرده است.
وی ادامه داد: طی این سال‌ها سه مرتبه برای دریافت یارانه قانونی روزنامه از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مشکل ایجاد شد؛به گونه‌ای که در سامانه اطلاع‌رسانی این وزارت اعلام شد که یارانه روزنامه اعتدال واریز شده است و حال آنکه یک ریالی از آن را دریافت نکرده بودیم. هرچقدر پیگیری کردم، جوابی دریافت نکردم تا اینکه سرانجام اقدام به نگارش نامه‌ای تند با تیتر «دزدیده شدن یارانه روزنامه اعتدال» کردم و با ارسال آن نامه به ارشاد، به تقریباً 20 مرجع دیگر چون سازمان بازرسی کل کشور و... نتیجه آن شد که یارانه‌های روزنامه را طی سال 95 و 96 به حساب واریز کردند.
حجت‌الاسلام صابری با بیان اینکه یارانه واریزشده به روزنامه اعتدال از مبلغ اعلام شده در سامانه کمی پایین‌تر بود، اضافه کرد: پس از پیگیری‌ها با این پاسخ برخورد کردیم؛ «این مبلغ به اشتباه در سامانه اعلام شده بود، این مبلغ برای خبرگزاری اعتدال بود». خاطرم هست حدود هشت میلیون تومان در آن سال پرداخت نشد.
وی بیان کرد: این اعتبار را طی سه قسمت و با خون دل به ما پرداخت کردند، به طوری که از من چک گرفتند و سپس مؤسسه نشرآوران بخشی از این اعتبار را به روزنامه پرداخت کرد و بعد از مدتی طولانی، این پول را وزارت ارشاد به مؤسسه نشرآوران واریز کرد و سپس چک آن به من بازگردانده شد.
اعتدالصاحب‌امتیاز و مدیرمسئول روزنامه اعتدال با تأکید بر اینکه اینها یارانه‌های سال 95 بود که طی سال 96 واریز شد، اظهار کرد: طی چند مرتبه به تمامی نهادهایی که فکر می‌کردیم، راهکار قانونی برای حمایت از فعالیت‌های روزنامه دارند، نامه نوشتیم و ارسال کردیم، اما متأسفانه با کوچکترین واکنشی روبرو نشدیم و تنها جایی که واکنش کوچکی نشان داد، آستان قدس رضوی بود و آن هم در قالب یک پیامک که نامه شما دریافت و در دبیرخانه ثبت شد!
وی تأکید کرد: هر جا که فکر می‌کردیم ممکن است به راه‌حلی برسیم و کمکی برایمان باشند، نامه ارسال کردیم، حتی به نهادهای فرهنگی نیروهای مسلح، سازمان دارالقرآن الکریم، معاونت قرآن و عترت ارشاد که جزو دستگاه‌های متولی امور قرآنی هستند نامه فرستادیم، اما متأسفانه هیچ واکنشی نشان داده نشد. البته با سازمان اوقاف و امور خیریه نامه نوشته بودیم و جواب دادن و امکان کمک در این زمینه را نداریم.
صابری در پاسخ به این سؤال که طبق گفته‌ مرتضی خدمتکار، مشاور ارتباطات و ساماندهی معاون قرآن و عترت وزیر ارشاد، در گفت‌وگو با ایکنا در پی شفاف‌سازی حمایت‌هایی که از نشریه گلستان و روزنامه قرآنی روشنگر طی سال ١٣٩٦ انجام داده‌اند (با تیتر پاسخ معاونت قرآن به نقدهای وارده بر جداول شفاف‌سازی حمایت از مؤسسات) گفت: گویا حمایت‌ها هدفمند انجام می‌شود. بارها و بارها نامه نوشتم که روزنامه در حال تعطیلی است، اما فرد و دستگاهی واکنش نشان نداد. در حال حاضر به طور کلی دفتر روزنامه جمع شده است و به خاطر اینکه بتوانم بدهی‌های روزنامه را بدهم، دفتر روزنامه را، که یک واحد آپارتمان بود، فروختم.
صابری با ابراز گلایه از اینکه ادعای اینکه «درخواستی از سوی روزنامه اعتدال به معاونت قرآن و عترت ارشاد نبوده است، کذب است»، گفت: دائماً درخواست و تقاضا می‌کردیم، حالا بالفرض هم که درخواستی نبوده است، اما هنگامی که به دو نشریه دیگر کمک می‌کنند، این نشریه که به جایی وابسته نیست تا بتواند از آنجا اعتبار دریافت کند. لذا چرا به این نشریه کمک نشد؟
وی بیان کرد: قصه روزنامه اعتدال این بود که نمی‌خواستیم به جناح و حزبی وابسته باشیم و می‌خواستیم خودمان باشیم و کار قرآنی انجام دهیم و اگر اهل زدوبند بودیم، سرانجام روزنامه این گونه نمی‌شد.
صابری در پاسخ به این سؤال که آیا اعتدال برای همیشه تعطیل شده است؟ افزود: امیدوارم زمینه مهیا شود و این گونه نباشد. چند وقت گذشته نیز تعدادی از فعالان قرآنی کرمان از من درخواست کردن اگر زمینه فراهم باشد، می‌توانیم روزنامه اعتدال را مجدداً راه بیندازیم، اما هنوز خبری نیست.
انتهای پیام

captcha