تجلیل از مترجم قرآن به زبان ترکمنی/ رونمایی از بسته قرآنی «نبأ»
کد خبر: 3794458
تاریخ انتشار : ۱۱ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۱:۴۹
مهدی صفی‌یاری خبر داد:

تجلیل از مترجم قرآن به زبان ترکمنی/ رونمایی از بسته قرآنی «نبأ»

گروه مسابقات ــ سرپرست معاونت امور فرهنگی و اجتماعی دبیرخانه شورای نمایندگان ولی فقیه در مناطق قومی با اشاره به تجلیل از خانواده مترجم قرآن به زبان ترکمنی در حاشیه مسابقات سراسری قرآن طلاب علوم دینی اهل سنت، گفت: رونمایی از بسته قرآنی نبأ از دیگر برنامه‌های جنبی این مسابقات است.

تجلیل از مترجم قرآن به زبان ترکمنی / رونمایی از بسته قرآنی «نبأ»

مهدی صفی‌یاری، سرپرست معاونت امور فرهنگی و اجتماعی دبیرخانه شورای نمایندگان ولی فقیه در مناطق قومی، در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا، ضمن تشریح فعالیت‌های این دفتر، به معرفی اجمالی آن پرداخت و گفت: با حضور نمایندگان مقام معظم رهبری در استان‌های قومی، شورای با نام «شورای نمایندگان ولی فقیه در مناطق قومی» تشکیل و «دبیرخانه شورای برنامه‌ریزی مدارس علوم دینی اهل سنت نیز به عنوان زیرمجموعه این شورا به فعالیت پرداخته است.

وی با اشاره به اینکه برای تسهیل امور و فراهم شدن روند برنامه‌ریزی، شورای برنامه‌ریزی مدارس علوم دینی براساس مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی شکل گرفت، افزود: معاونت فرهنگی در راستای خدمات‌دهی فرهنگی و اجتماعی به طلاب و روحانیون و اقشار مختلف اهل تسنن و در راستای تعمیق گفتمان تقریب در سطح کشور و استان‌های قومی از طریق دفاتر نمایندگی ولی فقیه در امور اهل سنت فعالیت می‌کند.

اردوها و ویژه‌برنامه‌ها

صفی‌یاری یکی از مهم‌ترین برنامه‌های فرهنگی این نهاد در طول سال را برپایی اردوهای فرهنگی بیان و تصریح کرد: اردوی راهیان نور و اردوی راهیان رضوان، دو برنامه فرهنگی این دبیرخانه است که در طول سال برای مخاطبان اجرا می‌شود. اردوی راهیان نور برای مناطق جنگی معمولاً در اسفندماه است و اردوی راهیان رضوان نیز شامل سفر به مشهد مقدس در فصل تابستان است. در کنار این، همایش‌های متعددی نیز برگزار می‌شود که برنامه‌های دهه فجر و هفته وحدت از جمله آنهاست. در زمینه ساخت مستند نیز فعالیت‌های خاصی انجام شده و منجر به ساخت چندین مجموعه شده است.

رونمایی از ترتیل کل قرآن با 6 قاری

وی در ادامه به تهیه بسته تلاوت ترتیل با نام بسته قرآنی «نبأ» که مخفف جمله «ندای برادری امت اسلامی» است، اشاره و اظهار کرد: این بسته به وسیله قاریان و حافظان اهل سنت و به همت این دبیرخانه تهیه شده است. برای تهیه این بسته از برگزیدگان ادوار مختلف مسابقات دعوت به عمل آمد تا در استودیوی شورای عالی قرآن، تمام قرآن را به صورت ترتیل تلاوت کنند. در این بسته افرادی همچون «علی شیخ‌جامی»، «ادریس خجملی»، «محمدصفا چپرلی»، «معین‌الدین فرقانی»، «جبار زندسلیمی» و «حسین درستکار» به تلاوت پرداخته‌اند. این بسته آماده شده و در حاشیه ششمین دوره مسابقات سراسری قرآن طلاب و روحانیون علوم دینی اهل تسنن رونمایی خواهد شد.

صفی‌یاری به ویژگی‌های این ترتیل پرداخت و بیان کرد: این ترتیل به منظور گوش دادن روزانه قرآن است. در چنین بسته‌هایی معمولاً یک قاری از ابتدا تا انتهای قرآن را تلاوت می‌کند، اما در بسته قرآنی نبأ، شش صدای متفاوت حضور دارد که جذابیت آن را افزایش داده است. در این بسته هر جزء از قرآن به چهار حزب تقسیم شده و هر حزب با صدای یک نفر تلاوت شده است و این از تکراری شدن صدا جلوگیری کرده است.

کلاس‌های آموزشی با حضور استادان

سرپرست معاونت امور فرهنگی و اجتماعی دبیرخانه شورای نمایندگان ولی فقیه در مناطق قومی در مورد برگزاری دوره‌ها و کارگاه‌های آموزشی برای فعالان قرآنی اهل تسنن، ادامه داد: معمولاً در حاشیه مسابقات قرآن کلاس‌های آموزشی با حضور استادان برجسته برپا می‌شود. علاوه بر این دوره‌ها دفاتر استانی نیز دوره‌های آموزشی را برای فعالان این حوزه برگزار می‌کند. آخرین مورد نیز در استان فارس بوده است که حدود دو ماه قبل دوره آموزشی حسن حفظ قرآن با حضور «امیر آقایی»، مرتل و حافظ بین‌المللی، برگزار شده است.

وی در بخش دیگری از این گفت‌وگو به برگزاری دوره‌های تربیت مربی با همکاری سازمان اوقاف و امور خیریه اشاره کرد و گفت: در این دوره‌ها برخی از دفاتر استانی با اداره‌کل‌های اوقاف و امور خیریه در استان‌ها هماهنگ شده‌اند تا دوره‌های مشترک تربیت مربی قرآن برگزار کنند.

صفی‌یاری به ششمین دوره مسابقات سراسری طلاب و روحانیون اهل سنت طی روزهای ۱۲ تا ۱۵ اسفندماه در شهر گرگان اشاره کرد و افزود: مرحله مقدماتی این مسابقات با توجه به ظرفیت شهرستان‌ها و استان‌ها، در برخی استان‌ها به صورت استانی و در برخی استان‌های دیگر به صورت شهرستانی طی دو ماه آبان و آذرماه برگزار شد و برگزیدگان آن رقابت‌ها برای حضور در مرحله سراسری در شهر گرگان حاضر می‌شوند.

آخرین تغییرات در مرحله انتخابی

سرپرست معاونت امور فرهنگی و اجتماعی دبیرخانه شورای نمایندگان ولی فقیه در مناطق قومی، در مورد معرفی برگزیدگان این دوره از مسابقات برای حضور در رقابت انتخابی برای حضور در سومین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن طلاب جهان اسلام، افزود: در دوره گذشته، فایل صوتی برگزیدگان مسابقات اهل تسنن برای رقابت با برگزیدگان مسابقات اهل تشیع ارسال می‌شد تا نماینده جمهوری اسلامی در مسابقات بین‌المللی طلاب جهان اسلام مشخص شود. امسال بعد از رایزنی‌هایی که انجام شد و عضویت دبیرخانه شورای برنامه‌ریزی در ستاد برگزاری مسابقات بین‌المللی قرآن طلاب، قرار شد این رقابت انتخابی حضوری برگزار شود.

تجلیل از مترجم قرآن به زبان ترکمنی / رونمایی از بسته قرآنی «نبأ»

وی در مورد میزان استقبال طلاب و روحانیون اهل سنت از برنامه‌های قرآنی این شورا، گفت: از لحاظ حضور در مسابقات، شاهد رشد روزافزون حضور طلاب و روحانیون بوده‌ایم؛ به طوری که در دوره اول در مرحله کشوری حدود ۶۰ نفر حضور داشتند، اما در ششمین دوره به بیش از ۱۶۰ نفر رسیده است. مسابقات نیز در هفت رشته و دو گروه برگزار می‌شود که شامل گروه طلاب و روحانیون می‌شود و رقابت آنها به صورت مجزا برپا می‌شود.

صفی‌یاری در مورد تغییرات این دوره از مسابقات در مقایسه با ادوار گذشته، گفت: در ادوار گذشته نفرات برگزیده از شرکت مجدد در دوره بعد در تمامی رشته‌ها محروم بود تا فضا برای سایر افراد مهیا شود، اما در دوره ششم این محرومیت برداشته شده است. در این دوره گروه دیگری که شامل برگزیدگان ادوار مختلف مسابقات است نیز در رقابت‌‌ها حضور دارند. برای اینکه در رقابت انتخابی برای معرفی نماینده ایران به مسابقات بین‌المللی قرآن طلاب جهان اسلام، حق سایر افراد از بین نرود، برگزیدگان پنج دوره گذشته به همراه برگزیدگان دوره ششم، رقابت انتخابی را برای معرفی به مسابقه انتخابی بین طلاب شیعه و سنی برگزار می‌شود. بنابر این در این دوره، سه رشته‌گروه در مسابقات وجود دارد.

آزمون آیات موضوعی قرآن

وی در پاسخ به این سؤال که مسابقات در ادوار آینده گسترش خواهد یافت یا خیر، گفت: با توجه به اینکه در مسابقات بین‌المللی قرآن طلاب جهان اسلام رشته خطابه و مقاله‌نویسی اضافه شده است، ما نیز در دوره آینده، مسابقات سراسری طلاب اهل سنت، این رشته‌ها را اضافه خواهیم کرد. امسال فرصت اضافه شدن این رشته‌ها وجود نداشت. همچنین برای توجه بیشتر به مفاهیم قرآن در این دوره از مسابقات آزمون مفاهیم در تمامی رشته‌ها در نظر گرفته شده است. در این آزمون آیات موضوعی قرآن و به ویژه سوره مبارکه لقمان به منزله منبع معرفی شده است. همه شرکت‌کنندگان قبل از حضور در مسابقات در این آزمون حضور یافته و بعد از کسب حد نصاب در رقابت‌ها حضور خواهند یافت. همچنین رشته ترجمه و مفاهیم تخصصی قرآن نیز در این دوره در نظر گرفته شده است.

تجلیل از چهره‌های قرآنی استان‌ها

سرپرست معاونت امور فرهنگی و اجتماعی دبیرخانه شورای نمایندگان ولی فقیه در مناطق قومی در مورد برنامه‌های جنبی این دوره از مسابقات نیز، گفت: سیاست ما این است که در هر دوره از چهره‌های قرآنی منطقه‌ای که میزبان مسابقات است تجلیل کنیم. لذا در این دوره نیز در حاشیه مسابقات از برخی چهره‌های قرآنی استان گلستان تجلیل خواهد شد. از جمله این چهره‌ها  مرحوم «آخوند عابدی کر» هستند که برای اولین بار ترجمه قرآن را به زبان ترکمنی ارائه کرده‌اند. با توجه به اینکه این شخصیت در قید حیات نیستند از خانواده ایشان تجلیل خواهد شد. برگزاری نمایشگاه قرآن از دیگر برنامه‌های جنبی این دوره از مسابقات است.

صفی‌یاری به برگزاری کارگاه آموزشی در روز پایانی مسابقات با حضور داوران و استادان حاضر در این دوره اشاره و اظهار کرد: این دوره به منظور ارتقای سطح کیفی قاریان و حافظان حاضر در این مسابقات برگزار می‌شود. همچنین برنامه‌ریزی شده است تا از قاریان آن منطقه برای تلاوت‌های مجلسی استفاده شود و در ایام برگزاری مسابقات از تلاوت‌های مجلسی استادان حاضر استفاده کنیم.

وی در بخش دیگری از این گفت‌وگو در مورد برگزاری کرسی‌های تلاوت قرآن با حضور مشترک قاریان اهل تسنن و تشیع، گفت: طی چند سال گذشته چنین اقداماتی صورت گرفته است و قاریان شیعه در محافل انس با قرآن در مناسبت‌های مختلف در مناطق اهل سنت حضور داشته و به تلاوت پرداخته‌اند. از زمانی که مسابقات پایه‌ریزی شده است، ارتباطات بسیار خوبی بین استادان قرآن، قاریان و حافظان اهل سنت شکل گرفته است.

سرپرست معاونت امور فرهنگی و اجتماعی دبیرخانه شورای نمایندگان ولی فقیه در مناطق قومی در ادامه به کسب رتبه قاریان و حافظان اهل سنت در مسابقات سراسری قرآن اشاره کرد و افزود: از جمله افرادی که تاکنون رتبه‌های خوبی را کسب کرده‌اند می‌توان به «حسین درستکار» و «هاشم وحیدیان» اشاره کرد که حائز رتبه شدند و تقدیرنامه‌هایی را در مراسمی در استان‌های خود دریافت کردند.

صفی‌یاری در بخش پایانی صحبت‌های خود به اجرای مسابقه پیامکی «قرآن، کتاب زندگی» برای مخاطبان این دبیرخانه در مناسبت‌های مختلف اشاره کرد و گفت: در این مسابقه پیامکی با توجه به مناسبت‌های خاص محتواهایی در مورد موضوعات کاربردی مانند «تقوا»، «دشمن‌شناسی»، «وفای به عهد»، «آموز‌ه‌های اقتصادی» از طریق شبکه‌های اجتماعی بارگذاری و اطلاع‌رسانی می‌شود و در انتها یک‌سری سوالات از این محتواها طرح می‌شود تا مخاطبان از طریق پیامک به آن پاسخ دهند. آخرین موضوع این مسابقه «مبارزه حق بر باطل» است که به مناسبت پیروزی انقلاب اسلامی برگزار شده است. استقبال از این مسابقه نیز گسترش خوبی پیدا کرده و از ابتدا تاکنون میزان مخاطبان بیش از ۱۰ برابر شده است.

انتهای پیام

captcha