رشد گرایش به اسلام در روآندا
کد خبر: 3801119
تاریخ انتشار : ۱۷ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۱:۵۷

رشد گرایش به اسلام در روآندا

گروه بین‌الملل- کمک مسلمانان «روآندا» به دیگران در جریان نسل‌کشی سال 1994، زمینه‌ای برای گرویدن روآندایی‌ها به اسلام شده است.

به گزارش ایکنا به نقل از «تی‌آر‌تی ورلد»، ماتابارو سلیمان که پیش از این یک کشیش کاتولیک بود، می‌گوید که در زمان نسل‌کشی و کشتار سال 1994 دچار بحران در عقایدش شد، چراکه کلیساهایی را مشاهده کرد که به جای پناه دادن به قربانیان، به محلی برای کشتار تبدیل شدند.

وی می‌افزاید که برعکس، مسلمانان در مساجد را باز کردند و مردم فراری از نسل‌کشی را پناه دادند. 

از زمان بروز استعمار کشورهای اروپایی در سال 1884، مسیحیت کاتولیک به عنوان دین غالب در روآندا پذیرفته شد، اما در 25 سال اخیر و پس از قتل‌عام‌ سال 1994، دین اسلام به عنوان جایگزینی برای دین مسیحیت مطرح شده است و افراد زیادی به آن گرویده‌اند.

به گفته سلیم حبیمانا، مفتی سابق رواندا، قبلاً مسلمانان یک درصد جمعیت این کشور را تشکیل می‌دادند، اما در حال حاضر نزدیک به 12 تا 15 درصد جمعیت این کشور را تشکیل می‌دهند.

روآندا کشوری محصور در خشکی در جنوب شرقی آفریقاست که عمدتاً از دو قوم هوتو و توتسی تشکیل شده و طی سال‌های 1959 و 1962 جنگ‌های خونینی میان این دو قوم رخ داد.

در ششم آوریل سال ۱۹۹۴، به هواپیمای رؤسای جمهور روآندا و بروندی که پس از گفت‌وگوهای صلح از تانزانیا به کیگالی، پایتخت روآندا، پرواز می‌کردند، موشکی اصابت شد و آنها به همراه دیگر سرنشینان هواپیما کشته شدند. هنوز پس از سال‌ها مشخص نشده که چه فرد یا افرادی این حادثه‌ خونین را برنامه‌ریزی کرده بودند. جوونال هابیاریمانا، رئیس‌جمهور روآندا، از قوم هوتو بود.  

چند ساعت پس از سقوط هواپیما، سربازان دولتی به همراه شبه‌نظامیان هوتو کشتار قوم توتسی را، که متهم به دست داشتن در این حادثه شدند، آغاز کردند.

در طول سه ماه نزدیک به یک میلیون نفر از اقلیت توتسی در این کشور به قتل رسیدند. این قتل‌عام یکی از بزرگترین نسل‌کشی‌ها در قرن بیستم بود.

 

captcha