آواره شدن 2200 نفر بر اثر درگیری‌های طرابلس
کد خبر: 3801946
تاریخ انتشار : ۱۹ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۶:۲۸
آخرین اخبار از تحولات لیبی؛

آواره شدن 2200 نفر بر اثر درگیری‌های طرابلس

گروه بین‌الملل ـ دفتر هماهنگی امور بشردوستانه سازمان ملل متحد با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد: تاکنون 2200 نفر در اثر استمرار درگیری‌های میان نیروهای ژنرال حفتر و دولت وفاق ملی در جنوب طرابلس آواره شده‌اند.

آواره شدن 2200 نفر بر اثر استمرار درگیری های طرابلس

به گزارش ایکنا به نقل از پایگاه خبری رویترز؛ در این بیانیه آمده؛ در پی درگیری‌های لیبی، از 15 فروردین‌ماه تاکنون 2200 نفر از طرابلس، پایتخت لیبی به جنوب این کشور آواره شده‌اند.
 
دفتر هماهنگی امور بشردوستانه سازمان ملل متحد تأکید کرد: علاوه براین، بسیاری از شهروندان در محاصره بوده و امکان دسترسی به کمک‌های اولیه را ندارند.
 
در این بیانیه آمده؛ انتشار گسترده نیروهای نظامی باعث آوارگی تعداد زیادی از ساکنان منطقه می‌شود.
 
براساس اعلام دفتر هماهنگی امور بشردوستانه سازمان ملل، آژانس‌های امدادی، تجهیزات کافی برای خدمات بهداشتی فوری جهت درمان حدود 210 هزار نفر و معالجه 900 نفر دیگر در وضعیت آسیب دیدگی را به مدت سه ماه در اختیار دارند.
 
خروج نیروهای حفتر از طرابلس
 
از سوی دیگر، منابع خبری از خروج نیروهای شبه نظامیان موسوم به «ارتش ملی لیبی» تحت امر ژنرال خلیفه حفتر از فرودگاه طرابلس خبر می‌دهند.

شبکه خبری الجزیره گزارش کرد که نیروهای دولت وفاق ملی لیبی در طرابلس (غرب) که از دیروز عملیات موسوم به «برکان الغضب» (آتشفشان خشم) را در پاسخ به حمله نیروهای «طبرق» (شرق) آغاز کرده‌اند، موفق شدند کنترل فرودگاه طرابلس در جنوب این شهر را پس بگیرند.

شبکه الجزیره گزارش داد که نیروهای حفتر از فرودگاه طرابلس خارج شده و تعدادی از خودروهای نظامی و سلاح خود را در فرودگاه و پشت سر خود رها کرده‌اند.
از سوی دیگر؛ منابع لیبیایی از نبرد سنگین میان نیروهای تحت فرماندهی خلیفه حفتر با نیروهای وابسته به دولت وفاق ملی، در حومه طرابلس خبر می‌دهند.

معاون نخست‌وزیر لیبی استعفا کرد

همچنین، معاون نخست‌وزیر لیبی از سمت خود استعفا و از پیشروی نیروهای موسوم به «ارتش ملی لیبی» به رهبری خلیفه حفتر به سمت طرابلس استقبال کرد.
 
شبکه اسکای نیوز گزارش داد: علی القطرانی، معاون فایز السراج، نخست‌وزیر دولت توافق ملی لیبی در بیانیه استعفای خود از این سمت آورده است: در این لحظات تاریخی سرنوشت‌ساز ما از پیشروی ارتش ملی لیبی به سمت طرابلس برای رهایی پایتخت از وجود گروه‌های تروریستی و شبه‌نظامیان جنایتکار استقبال می‌کنیم؛ شبه‌نظامیانی که عرصه سیاسی را فاسد کردند، مراحل انتقالی را به شکست کشاندند، ثروت و منابع ملت لیبی را به هدر دادند و به ملتمان ظلم و ستم زیادی کردند. این شبه‌نظامیان شورای ریاستی لیبی را ابزاری ضعیف یافتند و توانستند از طریق آن کنترل منابع دولت و ثروت‌های ملت را در دست گرفته و دولت وفاق را در برابر تهدیدات خود به زانو درآورند.

وی افزود: ضعف اراده و کاهش عملکرد شورای ریاستی لیبی بر مردم پوشیده نیست. من باید به جامعه جهانی و هیئت سازمان ملل در لیبی و شورای امنیت اعلام کنم که فایز السراج به‌عنوان رئیس شورای ریاستی با تحریک شبه‌نظامیان مسلحی که با زور سلاح تمامی نهادها و مراکز پایتخت را در مشت خود گرفته‌اند تصمیمات یکجانبه اتخاذ می‌کند و ما این را نقض توافق سیاسی می‌دانیم و همین یکی از عوامل شکست عملکرد شورای ریاستی است. فایز السراج در سایه تهدید سلاح شبه‌نظامیان مسلح ما را به سمت دودستگی و مشکلات بیشتر پیش می‌برد. برای همین من از این شورا استعفا می‌دهم و با هرچه در توان دارم از ارتش ملی لیبی حمایت می‌کنم.
 
نیروهای شبه‌نظامیان موسوم به «ارتش ملی لیبی» از بامداد روز پنجشنبه (15 فروردین) پیشروی به سمت طرابلس پایتخت لیبی را آغاز کرده و درگیری‌های شدیدی بین این نیروها و نیروهای دولت وفاق ملی به وقوع پیوسته و تا کنون ۳۲ نفر از نیروهای دولت وفاق ملی در این درگیری‌ها کشته شده‌اند.

هر دو طرف درگیری، در نبرد خود از نیروی هوایی استفاده و مواضع یکدیگر را بمباران کرده‌اند. نیروهای حفتر دیروز اعلام کردند که در فاصله پنجاه کیلومتری طرابلس هدف حمله هوایی قرار گرفته‌اند.
 
انتهای پیام
captcha