استقبال قاری افغانستانی از دومرحله‌ای شدن مسابقات ایران
کد خبر: 3803244
تاریخ انتشار : ۲۵ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۲:۳۰

استقبال قاری افغانستانی از دومرحله‌ای شدن مسابقات ایران

گروه بین‌الملل - قاری اهل افغانستان که در مسابقات بین‌المللی قرآن ایران شرکت کرده، دو مرحله شدن این مسابقات را موجب بهتر شدن روند برگزاری رقابت‌ها عنوان کرد.

استقبال قاری افغانستانی از دومرحله‌ای شدن مسابقات بین‌اللملی قرآن ایرانسی و ششمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم ایران از تاریخ 21 تا 26 فروردین 1398 در مصلای امام خمینی (ره) در حال برگزاری است. 

«فضل احمد امید»، از افغانستان که در رشته قرائت این مسابقات شرکت کرده­، در گفت‌وگو با ایکنا گفت: تقریبا حدود 20 سال است که به یادگیری قرآن پرداخته و به روایت حفص از عاصم تلاوت می­‌کنم. من به دو شیوه سنتی و مدرن به فراگیری قرآن نزد اساتید و بزرگواران مختفلی پرداخته‌ام.

وی درباره اینکه کدام یک از مشاهیر قرائت الگوی وی هستند، گفت: استاد متولی عبدالعال از کشور مصر الگوی من بوده است. 

فضل احمد درباره مسابقات گفت: برای اولین بار است که در رقابت‌های بین‌المللی قرآن شرکت کرده‌­ام ولی در سطح داخلی در افغانستان هفت بار در مسابقات قرآن شرکت کرده‌­ و از مقام اول تا چهارم را کسب کرده­‌ام. همچنین در مسابقات کابل مقام اول را به دست آوردم.

پیام وحدت این مسابقات

وی درباره دو مرحله‌ای شدن این دوره از مسابقات و ارسال فایل تلاوت متسابق در مرحله اول گفت: این کار باعث آسان‌تر شدن و برگزاری بهتر رقابت‌ها می‌شود، به طوری که وقتی کسی تمایل دارد در این مسابقه شرکت کند، از طریق ارسال فایل و بررسی آن توسط کارشناسان مسابقات، توانایی خود را می‌سنجد و بعد از آن در این مسابقات شرکت می‌کند.

فضل احمد امید درباره پیام این مسابقات گفت: این مسابقات یک پیام واحد دارد و آن اینکه همه بر اساس یک کتاب واحد (قرآن) متحد هستیم. این مسابقات زمینه‌ای برای وحدت بیشتر مسلمانان است؛ بنابراین اگر موارد دیگری از این مسابقات نیز برگزار شود، به نفع مسلمانان است.

این قاری افغانستانی در مورد اینکه چرا قرآنیان حضور پررنگی در تقویت وحدت امت اسلام و کم‌کردن تنش‌ها ندارند، گفت: به نظر من متحد و یکدست نبودن، عامل این امر است.

وی در ادامه از اهالی قرآن و قاریان و اساتید خواست راجع به افراط‌‌گرایی و خشونت برخی جریان‌ها باید کار کنند و جلوی افراط­گری را بگیرند و نگذارند که افراد تندرو از دین اسلام برای منافع شخص و گروهی سوءاستفاده کنند.

علاقه به قرآن‌آموزی در افغانستان

فضل احمد در ادامه درمورد آموزش قرآن در افغانستان گفت: برای آموزش قرآن هم بخش سنتی و هم مدرن که شامل مدرسه ها و آموزشگاه‌­هاست، وجود دارد. الحمدالله در افغانستان در رشته قرائت قرآن کار زیادی انجام گرفته و در این اواخر رشد زیادی در این زمینه صورت گرفته و به دانش‌آموزان زیادی قرآن آموزش داده شده است.

استفاده از فضای مجازی برای آموزش قرآن

وی در پاسخ به این سئوال که میزان بهره‌مندی از فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی برای آموزش قرآن در افغانستان چگونه است، گفت: در کل استفاده از فضاهای مجازی دو جنبه مثبت و منفی دارد؛ ما می­‌توانیم از جنبه مثبتش استفاده کنیم. در افغانستان نیز از فضای مجازی برای آموزش قرآن استفاده­‌های متنوعی صورت می­‌گیرد.

وی در ادامه درباره ترجیح دادن زبان انگلیسی به زبان قرآن در برخی کشورهای اسلامی بیان کرد: به نظر من اگر ما زبان انگلیسی را نسبت به زبان قرآن ترجیح دهیم، اشتباه کرده­‌ایم. اگر ما زبان انگلیسی را در حد علمی و رفع نیاز به کار ببریم، خوب است ولی اگر آن را به زبان قرآن ترجیح دهیم، اشتباه است.

فضل احمد همچنین تاکید کرد که حافظ و قاری قرآن باید ابتدا عامل به قرآن باشند تا بتوانند برای جامعه و اطرافیانش الگو قرار بگیرند.

وی در پایان درباره برگزاری مسابقات ویژه نابینایان در ایران گفت: به نظر من شرکت نابینایان در این مسابقه خیلی خوب بود و این مساله­ مهمی بود. داوران در این زمینه باید به شیوه لحن و ادای قاری اهمیت بدهند. باید در این مسابقات برنامه­‌ریزی درستی صورت بگیرد و نباید حق کسی ضایع شود و تبعیضی صورت بگیرد.

گفت‌وگو از حیدر عبداللهی

انتهای پیام

captcha