معرفی رئیس و اعضای جدید ستاد راهبری طرح ملی حفظ قرآن/ خداحافظی «انجم شعاع» از شورا
کد خبر: 3809765
تاریخ انتشار : ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۸:۱۷
در صدویکمین جلسه مجمع مشورتی شورای توسعه صورت گرفت؛

معرفی رئیس و اعضای جدید ستاد راهبری طرح ملی حفظ قرآن/ خداحافظی «انجم شعاع» از شورا

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ صدویکمین جلسه مجمع مشورتی شورای توسعه فرهنگ قرآنی روز یکشنبه در محل دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار شد و طی آن رئیس، نایب رئیس و سایر اعضای ستاد راهبری طرح ملی حفظ قرآن کریم معرفی شدند.

به گزارش ایکنا؛ صد و یکمین جلسه مجمع مشورتی شورای توسعه فرهنگ قرآنی روز 15 اردیبهشت‌ماه به منظور بررسی گزارش دوره‌ای اجرای طرح ملّی حفظ قرآن کریم، معرفی ترکیب جدید اعضای ستاد راهبری طرح ملی حفظ قرآن کریم و ... برگزار شد.
در ابتدای این جلسه حجت‌الاسلام والمسلمین حمید محمدی، دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی به اهمیت ماه مبارک رمضان به عنوان سال تقدیری مؤمنین اشاره کرد و گفت: ظرفیت عظیمی که در این ماه پدیدار می‌شود، با هدایت قرآن کریم باعث تغییر مسیر کلی زندگی انسان خواهد شد و معنای برتری شب قدر بر هزار ماه همین نکته است.
وی در ادامه به تشریح دستورهای این جلسه پرداخت و بحث بر سر دستور نخست این جلسه با عنوان «ارائه گزارش دوره‌ای اجرای طرح ملّی حفظ» آغاز شد.
در این بخش ابتدا محمد انجم‌شعاع، معاون هماهنگی و نظارت راهبردی شورای توسعه فرهنگ قرآنی با بیان اهّم اقدامات، دستاوردها و نتایج، ضعف‌ها و چالش‌ها و راهکارهای کوتاه و بلند‌مدت به گزارش فعالیت و عملکرد ستاد حفظ قرآن کریم پرداخت و عملکرد دستگاه‌ها و نهادها در خصوص اجرایی‌سازی این طرح را ارائه کرد.

معرفی رئیس و اعضای جدید ستاد راهبری طرح ملی حفظ قرآن / خداحافظی «انجم شعاع» با شورا
بعد از بیان نظرات دیگر اعضای مجمع مشورتی با توجه به آنکه حدود یک سال و نیم از فعالیت ستاد راهبری طرح ملی حفظ قرآن کریم گذشته بود، ترکیب جدید اعضای این ستاد پیشنهاد شد که مورد موافقت اعضاء و تصویب جلسه واقع شد.
بر همین اساس، رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه به عنوان رئیس ستاد و معاون پرورشی فرهنگی وزارت آموزش و پرورش به عنوان نایب رئیس ستاد راهبری طرح ملی حفظ قرآن کریم معرفی شدند.
همچنین نمایندگان تام‌الاختیار دستگاه‌ها و نهادهایی همچون سازمان تبلیغات اسلامی، سازمان صدا و سیما جمهوری اسلامی ایران، ستاد کل نیروهای مسلح، سازمان بسیج مستضعفین، حوزه علمیه برادران، حوزه علمیه خواهران، نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها، اتحادیه مؤسسات و تشکل‌های مردم نهاد قرآنی، دبیرخانه شورای توسعه فرهنگ قرآنی، دبیرخانه کمیسیون توسعه آموزش عمومی قرآن کشور و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، دو صاحب‌نظر حفظ و آموزش قرآن (با معرفی شورای ارزیابی حافظان قرآن) و دبیر ستاد (با انتخاب رئیس ستاد) به عنوان دیگر اعضای ستاد راهبری طرح ملی حفظ قرآن کریم معرفی شدند.
بر اساس گزارش ایکنا، پیش از پرداختن به دستور دوم، به موضوع پایان دوره مأموریت معاون هماهنگی و نظارت راهبردی شورای توسعه فرهنگ قرآنی پرداخته شد. بر همین اساس، قبل از ورود به دستور دوم، از سوی رئیس مجمع مشورتی و اعضاء از زحمات و تلاش‌های مجدانه پنج‌ساله محمد انجم شعاع، در سمت معاون هماهنگی و نظارت راهبردی دبیرخانه شورای توسعه فرهنگ قرآنی تقدیر و تشکر به عمل آمد.

معرفی رئیس و اعضای جدید ستاد راهبری طرح ملی حفظ قرآن / خداحافظی «انجم شعاع» با شورا
دومین دستور این جلسه در خصوص «تبیین نحوه اجرایی‌سازی اقدامات سند راهبردی توسعه فعالیت‌های تبلیغی ترویجی قرآنی کشور و فرآیند تخصیص بودجه متناسب آن» بود که محمدمهدی عزیززاده، رئیس دبیرخانه کمیسیون توسعه فعالیت‌های تبلیغی ترویجی قرآنی کشور به صورت مفصل بخش‌های مختلف برنامه اجرائی‌سازی سند راهبردی توسعه فعالیتهای تبلیغی ترویجی قرآنی را توضیح داد. وی در بخشی از توضیحات خود گفت: تمامی برنامه‌ها و پروژه‌های این کمیسیون تا سال 1404 روشن است. باید سال به سال این برنامه مورد ارزیابی واقع شود.
در ادامه حجت‌الاسلام والمسلمین حمید محمدی، دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی با تأکید بر این که سایر اسناد نیز باید مطابق این الگو برای تدوین برنامه‌ها و نحوه اجرایی‌سازی گام بردارند، گفت: وظیفه دبیرخانه شورای توسعه فرهنگ قرآنی تولید این اسناد راهبردی و انتقال این ادبیات بود و ما هیچ وظیفه اجرایی نداریم. در ادامه این کمیسیون‌ها هستند که وظیفه دارند تمام برنامه‌های خود را ذیل اسناد راهبردی پیاده‌سازی کنند. دبیرخانه نیز وظیفه رصد و نظارت راهبردی و کلان را دارد.
در ادامه نوبت به دستور سوم این جلسه با عنوان «ارائه گزارش نشست مشترک فراکسیون قرآن، عترت و نماز مجلس شورای اسلامی با رئیس و دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی و بررسی نحوه تعاملات آتی» رسید.
رضا سلامت‌پناه، دبیر مجمع مشورتی شورای توسعه فرهنگ قرآنی در مورد این دستور جلسه به خبرنگار ایکنا، گفت: بسیار خرسند می‌شدیم حجت‌الاسلام والمسلیمن پژمان‌فر در این جلسه تشریف داشتند. اهّم مطالب و مباحث بیان شده در نشست مشترک فراکسیون قرآن، عترت و نماز مجلس شورای اسلامی و رئیس شورای توسعه فرهنگ قرآنی بیان شد که اعضای محترم مجمع مشورتی پیگیر عدم حضور نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسات شورای توسعه بودند.
سلامت‌پناه بیان کرد: همچنین در پایان صد و یکمین جلسه مجمع مشورتی شورای توسعه فرهنگ قرآنی مقرر شد سازمان اوقاف و امور خیریه برای جلسه آتی مجمع مشورتی گزارشی از برگزاری سی و ششمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم ارائه کند تا مورد بررسی واقع شود.

انتهای پیام

captcha