نمایش فعالیت‌های قرآنی بخش مردمی در 24 غرفه
کد خبر: 3813273
تاریخ انتشار : ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۰:۲۵

نمایش فعالیت‌های قرآنی بخش مردمی در 24 غرفه

گروه مؤسسات قرآنی مردم‌نهاد ــ بخش مؤسسات بیست و هفتمین دوره نمایشگاه بین‌المللی قرآن امسال با حضور بیش از 24 موسسه و نهاد غیردولتی قرآنی برپا شده است. انتخاب این مؤسسات از بین هزاران مؤسسه فعال قرآنی در سطح کشور از طریق اعلام فراخوانی که در بهمن و اسفند سال گذشته صورت گرفته، بوده است.

به گزارش ایکنا؛ بخش موسسات این دوره از نمایشگاه قرآن در منتهی الیه نمایشگاه و در همسایگی بخش دانشگاهی و نهادهای قرآنی دولتی پذیرای علاقه‌مندان به کلام وحی است. در این بخش گویی رقابتی ناخواسته بین غرفه‌داران برای جذب مخاطب شکل گرفته است. رقابتی که شاید خود مسئولان موسسات و غرفه‌داران آن را قبول نداشته باشند، اما هر مراجعه کننده با یک بار عبور از راهروهای این بخش به خوبی متوجه این حس رقابت می‌شوند، حسی که اگر وجود نداشت مطمئنا شاهد این حجم از پیشرفت موسسات مردمی در زمینه فعالیت‌های قرآنی نبودیم.

پس از بررسی ایده‌ها و طرح‌های موسسات در جلسات مختلف شورای سیاست گذاری و ... تعداد 15 طرح مورد حمایت مادی معاونت قرآن و عترت و شورای برنامه و بودجه نمایشگاه قرآن قرار گرفت.

علاوه بر دو اتحادیه بخش مردمی که در این گوشه از نمایشگاه مستقر شده‌اند، شاهد حضور موسسات دیگری همچون، نورالمجتبی، احسن الحدیث، مهد قرآن، حافظون، اسوه و موسسات دیگری هستیم که هر کدام به فراخور فعالیت خاصی که دارند، به معرفی فعالیت‌های خود می‌پردازند. مطمئناً پرداختن به تمامی فعالیت‌های موسسات حاضر در این بخش از حوصله این گزارش خارج بوده لذا در روزهای آینده بیشتر از این موسسات شنیده خواهد شد.

اگر بگوئیم غرفه موسسه جامعة القرآن الکریم جذاب‌ترین غرفه این بخش است سخن بی‌راهی نبوده است. غرفه‌ای که در عین سادگی اما جذابیت‌های بصری در آن چشم بازدیدکنندگان را ناگزیر از دیدن محتوای درون آن می‌کند.

حمیدرضا شیخ ویسی معاون بخش موسسات و نهادهای غیردولتی بیست و هفتمین دوره نمایشگاه قرآن با تأکید بر اینکه موسسات تنها بخش مردمی حاضر در نمایشگاه هستند، گفت: مخاطبان این بخش در طول سال دنبال کننده فعالیت‌های موسسات هستند و از این حیث خوشحال هستیم که در جذب مخاطب خاص خود فعال بوده‌اند.

معاون بخش موسسات در پاسخ به این سوال که چند دوره است که در نمایشگاه قرآن حضور دارد، بیان کرد: امسال چهارمین سال است که در این بخش مشغول خدمت هستم، تغییرات اندک بوده است معمولا مؤسساتی که در سال‌های گذشته هم بوده‌اند امسال نیز حضور دارند. بیش از 80 درصد موسسات حاضر در نمایشگاه امسال همان موسسات سال‌های قبل هستند و 20 درصد موسسات جدیدی که طرح و ایده خاصی داشته‌اند، هستند.

شیخ ویسی با بیان اینکه دلیل جدید نبودن بخش زیادی از موسسات در این بخش به خود موسسات بازمی‌گردد، گفت: دوستانی که تجربه حضور در دوره‌های مختلف نمایشگاه را پیدا می‌کنند با فضای نمایشگاه و مراحل تایید طرح‌ها بیشتر آشنا هستند و لذا طرح‌های مطلوب تر و نمایشگاه پسندتری را نسبت به سایر موسسات ارائه می‌دهند.

وی افزود: امسال در بخش موسسات شاهد رشد کمی و کیفی به ویژه در بحث فضا سازی غرفه‌ها بوده‌ایم، بسیاری از موسسات در سال گذشته حتی نسبت به ارائه برنامه‌های نو و خلاقانه اقدام نمی‌کردند و همان فعالیتی که در موسسه داشتند را به معمولی‌ترین شکل ممکن به نمایشگاه می‌آوردند اما امسال با توجه به حجم فزاینده ارتباطات و تعاملات در فضای مجازی به این سمت که با فضای مجازی هم ارتباط داشته باشند، حرکت کرده‌اند.

بر اساس این گزارش موضوع دیگری که در مورد بخش موسسات مطرح است بحث حضور برابر و هم اندازه دو اتحادیه مردمی کشوری است که به نظر می‌رسد در این دوره این برابری بیشتر از قبل رعایت شده است.

شیخ ویسی در این زمینه گفت: با توجه به مصوبه اخیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی مقرر شد وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان تبلیغات هر دو نسبت به صدور مجوز اقدام کنند؛ طبیعتاً وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مجزا از اتحادیه سازمان تبلیغات خواهد بود و ارتباط با این وزارتخانه بیشتر خواهد بود. با این وجود و با توجه به اینکه نمایشگاه قرآن یک فعالیت ملی و بین‌المللی است این فضا را برای هر دو فراهم کرده‌ایم تا دوستان ما در اتحادیه مؤسسات قرآنی هم حضور داشته باشند و لذا این دوستان نیز حضور دارند و فضای یکسانی در اختیار دو اتحادیه قرار گرفته است.

یادآور می‌شود، بیست و هفتمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم با شعار «قرآن معنای زندگی» همزمان با ماه مبارک رمضان از 21 اردیبهشت تا 4 خرداد در مصلای حضرت امام خمینی (ره) در حال برپایی است.

انتهای پیام

captcha