روز قدس فرصت بازخوانی پرونده کودک‌کشی صهیونیست‌هاست/ انتقاد از بی‎توجهی به اقتصاد مقاومتی
کد خبر: 3815975
تاریخ انتشار : ۱۰ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۳:۴۵
خطیب جمعه تهران:

روز قدس فرصت بازخوانی پرونده کودک‌کشی صهیونیست‌هاست/ انتقاد از بی‎توجهی به اقتصاد مقاومتی

گروه سیاسی ــ حجت‌الاسلام والمسلمین صدیقی در خطبه دوم نماز جمعه این هفته تهران با بیان اینکه روز قدس، آوردگاه اعلام برائت از رژیم صهیونیستی و اشغال‌گری است، گفت: روز قدس یک جریان و جبهه و عامل فراموش‌ناپذیری مسئله فلسطین و بازخوانی پرونده رژیم صهیونیستی و کودک‌کشی است.

به گزارش ایکنا؛ حجت‌الاسلام و المسلمین کاظم صدیقی، امام جمعه موقت تهران امروز 10 خردادماه، در خطبه دوم نماز عبادی ـ سیاسی جمعه این هفته که در دانشگاه تهران برگزار شد، ضمن توصیه مردم و خود به تقوا گفت: تقوا درجاتی دارد و درجه عوامش برحذر بودن انسان از گناه است. امام علی(ع) فرموند: «من به شیعیانم توصیه می‌کنم، از هیچ قدرتی نترسند و از هیچ بلایی نترسند و تنها چیزی که ترسناک است، گناه است». گاهی اشخاص چند روزی با خدا و توسلات و زیارتگاه ها مرتبط می‌شوند و دلشان پاک می شود اما پس از آمدن دوباره در جامعه و قرارگیری در بازی‌های گروهی و سیاسی، دوباره همه چیز را از دست می‌دهند و حال آنکه هنر، بردن دل پاک پیش خداوند است، اما درجه سوم تقوای خواص، اینست که چشم دل دائماً جمال و جلال او را می‌بیند و حال حضور نزد حضرت حق دارد.
وی با اشاره به آخرین جمعه ماه مبارک رمضان و روز قدس، ادامه داد: روز قدس برای ما روز اسلام است و این عنوانی است که امام خمینی(ره) انتخاب کرده‌اند؛ آوردگاه اعلام برائت از رژیم صهیونیستی و اشغال‌گری است واین تنها یک روز نیست، بلکه یک جریان و جبهه است. روز قدس، عامل فراموش ناپذیری مسئله فلسطین و بازخوانی پرونده رژیم صهیونیستی و پرونده کودک‌کشی است.
امام جمعه موقت تهران با تأکید بر اینکه مقاومت و انتفاضه فلسطین، امروزه در جای جای سرزمین‌های اشغالی ریشه دوانده است و موجب وهن و ترس مثلث امریکا، آل سعود و رژیم صهیونیستی شده است، گفت: امروزه عمق و آگاهی نسبت به مسئله فلسطین فراتر از منطقه است و ظرفیت بین‌المللی و جهانی برای مطالبات فلسطینی‌ها است. لذا طرح معامله قرن و هر اقدام دیگری که تأمین‌کننده خواسته مشروع فلسطینی‌ها بویژه بازگشت آوارگان و انتخابات آزاد برای تعیین سرنوشت خود نباشد، هر گز قادر نخواهد بود این مسئله بزرگ جهانی را حل کند.
صدیقی با تأکید بر اینکه قرآن در دفاع از مظلوم برای مرز اسلام، محدودیت بیان نکرده است، تصریح کرد: این کتاب الهی فرامرزی دستور داده است؛ «وَما لَكُم لا تُقاتِلونَ في سَبيلِ اللَّهِ وَالمُستَضعَفينَ مِنَ الرِّجالِ وَالنِّساءِ وَالوِلدانِ » بر ماست که از زنان، مردان و کودکان که زیر ستم هستند، حمایت کنیم. چنانکه در روایات مختلف بر اجابت فریادخواهی مسلمانی توسط دیگر مسلمانان تأکید شده است. چنان‌که سبک زندگی و منش امیرالمؤمنین(ع) نیز همین بوده است. امام خمینی(ره) نیز به حمایت از مظلوم برخاسته و احیاگر اسلام بود.
وی با اشاره به اینکه در آستانه سالروز رحلت بنیانگذار کبیر انقلاب هستیم، اظهار کرد: ایشان دو جبهه استکبار و دیگری مستضعفین را برای ما تعریف کردند؛ انقلاب ما ایرانی نیست بلکه انقلاب مستضعفان است که انشاءالله به ظهور امام زمان(عج) متصل می شود و مستضعفان زیر این پرچم گردهم می‌آیند، چنانکه تا کنون از مستضعفان دفاع کرده‌ایم و مستکبرین در مقابله ما به زانو در آمده‌اند و روبه افول هستند.
خطیب جمعه تهران با تأکید بر اینکه دانشگاه‌ها و حوزه‌ها باید درباره ولایت حضرت امام خمینی(ره) و اینکه چه قدرت و عظمتی موجب نفوذ فرامرزی ایشان شده است، کارهای پژوهشی کنند، بیان کرد: اینکه نفوذ ایشان با کدام یک از معاملات جهانی و تاریخی همخوانی دارد، اینکه امام(ره) چطور در مدرسه فیضیه سخنرانی می کند و بدون داشتن عِده و عُده می‌گوید «شاه باید برود»، اینکه امام چگونه این قرن را قرن غلبه مستضعفان بر مستکبرین پیشگویی می‌کند که قطعا محقق می‌شود و بعد از امام خمینی(ره) که معجزه قرن اسلام، ائمه و اهل بیت(ع) هستند، امام خامنه ای، چه پدیده‌ای هستند؟ همه نیازمند کار پژوهشی است.
صدیقی اضافه کرد: آیا دنیا در تحلیل‌ها توانسته است، برای جوهره ولایت که امروز در وجود خلف صالح و نایب امام زمان(عج)، امام خامنه‌ای است، حدی تعریف کند؟ بزرگ‌ترین قدرت‌ها در اتاق‌های شیطنتشان نفشه‌ها می‌کشند و به تعبیر وزیر خارجه اسبق امریکا که تصریح کرد: «ما نقشه می‌کشیم و همه مقدمات را برای ضربه زدن فراهم می‌کنیم و رهبر ایران سخرانی می‌کند، اثر آن را خنثی می‌کند». این گونه ارتباط عمومی ایشان با اقشار مختلف، اساتید، دانشجویان و طلاب، باید دید این چیست، چگونه است و چه پدیده‌ای است؟
امام جمعه موقت تهران اظهار کرد: با توجه به اینکه در آستانه رحلت امام خمینی(ره) هستیم باید پژوهشکده‌ها درباره رهبری حضرت امام خمینی(ره) و سه دهه رهبری اعجازآمیز امام خامنه‌ای و مقابله با فتنه‌ها و توطئه‌های جهانی، مطالعاتی انجام دهند. در کشورمان پیشرفت‌های علمی خیره‌کننده داریم به گونه‌ای که در دیگر دانشگاه‌های دنیا به دنبال جلوگیری از این پیشرفت‌ها و تبدیل کردن امیدها به یأس است، لذا این را ضرورت می‌دانم.
صدیقی در بخش دیگر این خطبه با اشاره به مسئله مذاکره با امریکا، ادامه داد: در سال 92 زمزمه آن شروع شد و عده‌ای صحبت‌هایی کردند و علی رغم هشدارهای صریح و شفاف رهبری که به دشمن اعتماد نکنید و از آن‌ها تضمین بگیرید و به لبخندهای او توجه نکیند، قضیه برجام بدون هیچ تضمینی انجام شد. فلسفه مذاکره، لغو همه تحریم ها بود، اما نه لغو تحریم شد و نه روند روبه جلویی داشت، بلکه تحریم‌های دیگری نیز اضافه شد و این اروپایی‌ها نیز همان راه را می‌روند و نه تنها خسارت‌ها را جبران نکرند، بلکه حتی با عهدشکنی امریکا مخالفت نکردند و تنها به گفتن تأسف، بسنده کردند. آیا وقت آن نشده است که به اقتصاد مقاومتی و تغیر رویه و استفاده از جوانان کشور فکر کنیم؟
وی با تأکید بر اینکه ما ملتی خداباور و زیر پرچم امام زمان(عج) هستیم، بیان کرد: ایشان خلیفة الله است و نظر او کیمیا اثر است و اراده و مشیتش، مشیت الله است و کشور ما، کشور امام زمان(عج) است و کشور ما کشور رمضان است و در شب‌های احیای، چه نوری به آسمان‌ها پرتاب کردید و چه انبساط خاطری برای امام زمان(عج) فراهم کردید. الحق و انصاف شما ملتی هستید که باید این پرچم را با رهبر عزیزمان به صاحب اصلی منتقل کنید.
صدیقی با اشاره به نامگذاری امسال از سوی مقام معظم رهبری با عنوان «رونق تولید اقتصادی»، بیان کرد: آیا قدمی در این زمینه برداشته شده است؟ گره اقتصاد ما با رونق تولید باز می‌شود و قیمت ارز باید دراین راستا تأمین شود و باید قیمت ارز در نرخی تأمین شود که تولید که نیروی محرکه اقتصاد است، به حرکت در آید  متأسفانه مراکز تولیدی در حال جان دادن هستند و آن‌هایی که سرپا هستند به خاطر ایمان و اعتقادشان هنوز برپا هستند.
وی ادامه داد: دوتن از کارشناسان کاخ سفید و از اقتصادانان آمریکا تصریح کرده‌اند: «قیمت ارز را به جایی رساندیم که برای مدیریت این چنینی، مشکل ساز می‌شود»، عرض می‌کنم در سال‌های 72 و 73 با اتخاذ نظر کارشناسان در کشور، بحران اقتصادی واقع شد و در سال 74 تورم به 50 درصد و بدهی 40 میلیارد دلاری برای کشور ایجاد شد. فشارهای ناشی از آن برای مردم مشکل ایجاد کرد تا دولت وقت علاوه بر تغییر بسیاری از مسئولان اقتصادی، منش سیاسی را تغییر دهد و با کاهش صد درصدی نرخ ارز و تثبیت آن در سال 75 موجب شد که علاوه بر کاهش نرخ تورم از 50 درصد به 23 درصد، رشد اقتصادی کشور دوبرابر شد و رونق پیش آمد.
خطیب جمعه تهران با اشاره به بی ارزش شدن پول ما در داخل و خارج از کشور، تصریح کرد: با همکاری دو وزارتخانه مرتبط باید بازار اقتصادی کنترل شود و ریشه گرانی ها پیدا شود.
بنابر این گزارش حجت الاسلام صدیقی در خطبه نخست، ضمن حمد و ثنای الهی و توصیه خود و همگان به تقوای الهی گفت: قرآن کریم همه انسان‌ها را در حال آب کردن عمرشان معرفی می‌کند و اینکه عمر رفت و می‌رود اما هنگامی که مرگمان می‌رسد، می‌بینیم تنها سرمایه‌ای که می‌توانستیم از آن سرمایه ابدی برای خود تدارک ببینیم عمرمان بود که آن را باختیم از این رو قرآن کریم تعبیر «خسر» دارد؛ «إِنَّ الْإِنْسَانَ لَفِي خُسْرٍ». لذا قرآن درباره فرار از خسران و زیان، آیاتی را بیان کرده است. این عمر برای تأمین ابدیت ما بوده اما از آن استفاده نکردیم و تعبیر خسران یعنی این سرمایه را از دست می‌رود و آب می‌شود.

وی ادامه داد: اگر فردی چهار خصوصیت ایمان، عمل صالح، کار مشروع همراه با انگیزه خدایی و تواصی به حق و آمر به معروف و ناهی از منکر داشته باشد، آن هنگام است که سعادتمند می‎شود. اگر تواصی به حق نباشد عمر به باد رفته است، این امر نیز گاهی عکس‎العمل‎هایی را همراه دارد.

صدیقی با اشاره به اینکه در خطبه اول به سوره فاتحةالکتاب توجه ویژه داریم، اظهار کرد: «اهْدِنَا الصِّرَاطَ الْمُسْتَقِيم»َ یعنی ما نیازمند راهنما هستیم. انسان مسافر است و از ابتدای عمرش مأمور به سفر است، اما این سفر مقصدش لایتناهی است و راه رسیدن به تخلق الله، برای ما شناخته شده نیست. چنانکه صدرالمتألهین می‌گوید: «انسان هر قدمی که بر می‌دارد، سر چهارراه قرار گرفته است»، کار انسان با انگیزه شکل می‌گیرد، که کار ارزشی است و یا ضد ارزشی.

خطیب جمعه تهران بیان کرد: راه دیگر راه تزویر و ریا است. ریاست همراه با شرایطی است اما برخی این شرایط را ندارند اما دلشان می‌خواهد همیشه جلب توجه کنند و مردم از آن‌ها نام ببرند. انسان گاهاً به دنبال رفاه زندگی و یا قدرت و محبوبیت و جلب توجه دیگری است، این راه‌ها سقوط است و راه آدمیت نیست و میان این سه راه ، راه عمودی و صعود است. اگر جان، پاک بود به مانند انسان مؤمن و موحد که جان پاک دارد، آن هنگام دلیست که خدا به آن نگاه کرده است، آن را خدا می‌خرد. حیف است که انسان ظاهرش زیبا باشد اما دلش کثیف باشد. ایمان در دل شما محبوب شد و زینت روح شما به حقیقت ایمان است. این راه، راه خداوند است و اینکه ما هر قدمی برمی‌داریم که نمی‌دانیم به سمت حیوانیت و شیطنت است، نیازمند راهنمایی هستیم که « اهْدِنَا الصِّرَاطَ الْمُسْتَقِيمَ » را در نمازها به این دلیل بیان می‌کنیم.

وی با اشاره به اینکه خداوند نماز جمعه را به عنوان «ذکر الله» بیان می‌کند، افزود: نماز جمعه، باید دل ‌ا را آرام کند و به همه امید دهد و امید داریم که امام زمان(عج) و نایبشان آن را بپسندند و با دعایشان به دل‌های ما آرامش دهند.

امام جمعه موقت تهران بااشاره به فضیلت فرازهایی از صحیفه سجادیه در وداع ماه مبارک رمضان، اظهار کرد: چند سلام امام سجاد(ع) در دعای چهل و پنجم صحیفه سجادیه که در وداع ماه مبارک رمضان است، قابل توجه است؛ حق اینست که نسبت به برخی از دعاها با معرفت‌آموزی ورود کنیم چنانکه در این دعا می‌خوانیم: «سلام بر تو مجاور دل‌ها، که با تو دل‌های ما رقیق شد و مهربان شدیم و با یاد خدا وائمه اطهار(ع) دل‌هایمان می‌شکند». در این ماه سعی کردیم، پاک زندگی کنیم و گناهانمان با مراقبه کم شد و دیگر اینکه تو ساعت به ساعت در این ماه می‌بخشی و ما میهمانت در این ماه بودیم. به گونه‌ای که حتی خوابمان در این ماه ثواب حساب می‌شد.  

صدیقی با اشاره به فرازهایی از دعای ابوحمزه ثمالی، بیان کرد: خدایا این سفره دارد، جمع می‌شود و نگران این هستیم که گناهانمان محو نشده باشد و آیا واقعا این شامل حال ما شده است و عفو نیز شامل حال ما و گناهانمان شده است. خداوند سریع الرضا و پناه بی‌پناهانان است و در این دعا آمده است: «خداوند دست ظالم را زود کوتاه می‌کنی و از گرفتاری‌ها ما به تو پناه می‌آوریم. و رحمت تو وسیع است».

انتهای پیام

این گزارش در حال تکمیل است.

captcha