برگزاری کنفرانس «معنویت، عقلانیت و عدالت در اندیشه امام» در انگلیس
کد خبر: 3817175
تاریخ انتشار : ۱۴ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۲:۱۹

برگزاری کنفرانس «معنویت، عقلانیت و عدالت در اندیشه امام» در انگلیس

گروه بین‌الملل ـ در سی‌امین سالگرد ارتحال امام خمینی(ره) کنفرانس «معنویت، عقلانیت و عدالت در اندیشه امام» به بهانه بزرگداشت یاد و خاطره امام راحل در مرکز اسلامی انگلیس در لندن برگزار شد.

به گزارش ایکنا از انگلیس؛ در این کنفرانس سخنرانان ویژگی‌های امام خمینی(ره) را، که برگرفته از مکتب اهل بیت است، در سه ویژگی اصلی عدالت، معنویت و عقلانیت خلاصه و بازنمایی کردند.

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدعباس نقوی، از سخنرانان مراسم، معنویت را ویژگی اصلی شخصیت امام خمینی معرفی کرد که باقی ویژگی‌ها و استعداد‌ها از آن منشأ گرفته‌اند.

وی امام را فقیهی دانست که ارتباط با خدا در بطن کارهای او بود و تأکید کرد: امام خمینی از همان ایام کودکی رابطه‌ای قوی با خدا برقرار کرد که تا سال‌های بعد و در زمان مبارزه با رژیم شاه در قم و نجف همواره تکیه‌گاه او بود و به او نیروی مبارزه و مقاومت می‌داد.

حجت‌الاسلام نقوی گفت: امام در همه کارها می‌گفت که ما مکلف به وظیفه هستیم نه مکلف به نتیجه و این نشان می‌دهد که اگر به خدا ایمان داشته باشید، بزرگی و کوچکی دشمن برای شما مهم نیست.

وی سپس جنبه‌های شخصی زندگی امام از جمله ساده‌زیستی و تواضع او را به عنوان نمونه‌هایی از تأثیر معنویت در اخلاق و معاش او برشمرد و عدالت‌جویی و ظلم‌ستیزی امام را یکی از جنبه‌های مهم شخصیت او معرفی کرد.

حجت الاسلام والمسلمین سیدقاسم جلالی، مدیر مرکز اسلامی اهل بیت(ع)، نیز امام خمینی را شخصیتی معرفی کرد که واجد همه ویژگی‌های معرفتی و عرفانی بود. وی امام را نمونه‌ای واقعی از پیروان پیامبر اسلام(ص) و حضرت امیرالمؤمنین علی(ع) دانست که در عین حال مظهر عزّت حسینی بود.

وی آرامش امام در مواجهه با مشکلات را نتیجه مقام معنوی او معرفی کرد و در ادامه به فرازهایی از تألیفات امام در زمینه دیدگاه عادلانه او در مورد پیروان سایر ادیان اشاره کرد.

بزرگداشت امام(ره) با برگزاری کنفرانس در انگلیس

در ادامه علی الفایض، نماینده معترضین بحرینی در لندن، امام خمینی را زمینه‌ساز ظهور حضرت مهدی(عج) معرفی و اظهار کرد: امام خمینی فقط به موضوعات نظری در فقه و علوم اسلامی بسنده نکرد، بلکه برای زمینه‌سازی ظهور دست به اقدام زد.

وی گفت: امام ضمن توکل به خدا، به مردم اعتماد داشت و تلاش می‌کرد که مردم را در همه عرصه‌های اداره جامعه و حکومت دخیل کند. وی با بیان اینکه عقلانیت امام را می‌توان در اعتماد او به نخبه‌ها و مشورت او با افراد کارشناس ملاحظه کرد، به بررسی نقش مردم از دیدگاه امام در حکومت اسلامی پرداخت و بر اهمیت تلاش وی برای حاکمیت قانون از طریق روش‌های مردم‌سالارانه تأکید کرد.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمد سعید بهمن‌پور دیگر سخنران این مجلس با اشاره به همزمان شدن تقریبی روز قدس و سالگرد ارتحال امام، در زمینه جهان‌شمول بودن نظریات و دیدگاه‌های امام خمینی سخنانی را ایراد کرد و توضیح داد: امام برای بیان دیدگاه‌های خود واژگان قرآنی را وارد زندگی و گویش روزمره کرد و معنای جهان‌شمولی آنها را به کار گرفت.

به گفته وی ایران پس از انقلاب اسلامی همواره و با پرداخت هزینه گزاف از مردم فلسطین حمایت کرده است، در حالی که مردم فلسطین سنی هستند. وی دیدگاه انسانی و جهانشمول امام را عامل این رویکرد معرفی و تأکید کرد: امام همواره نگران محرومان و مستضعفان، فارغ از دین و مذهب و ملیت آنان، بود. به گفته این سخنران، امام خمینی مفهوم «مستضعف» را محدود به گفتمان دینی محض نکرد و از معنای عام آن برای رساندن منظور خود بهره برد.

وی به اهمیت تمایزی که امام بین اسلام آمریکایی و اسلام ناب محمدی قائل بود تأکید کرد و توضیح داد که این تعریف امروز بیش از هر زمانی کارایی دارد.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمد علی شمالی، رئیس مرکز اسلامی انگلیس، در بخش پایانی کنفرانس سه مؤلفه معنویت، عقلانیت و عدالت‌جویی را به منزله مشخصه‌هایی اصلی برشمرد که شیعه و مکتب اهل بیت تلاش می‌کند تا آنها با هم جمع شوند و ادامه داد: همواره این سؤال مطرح می‌شود که چطور می‌توان در ادیان جلوی خشونت فرقه‌ای و بنیادگرایی را گرفت.

شمالی افزود: پاسخ در این سه ویژگی است. اگر تلاش شود که این سه در کنار هم جمع شوند، آن‌ وقت دینداران به سمت خشونت و بنیادگرایی نمی‌روند.

وی با تأکید بر اینکه مقام معنوی و عرفانی امام خمینی را نباید دست‌کم گرفت، گفت: امام آثاری را در زمینه عرفان و اخلاق تدوین کرده و می‌توان ادعا کرد که اثر بزرگی را از خود به جا گذاشته است. امام علاوه بر مقام معنوی درعدالت‌جویی و عقلانیت، الگوی بزرگی است و رفتار سیاسی امام در مراحل مختلف زندگی نشانه عقلانیت و بصیرت سیاسی او بود.

انتهای پیام

captcha