مجوز چاپ قرآن مقطعه صادر نمی‌شود
کد خبر: 3818304
تاریخ انتشار : ۲۱ خرداد ۱۳۹۸ - ۰۸:۲۱
حاجی شریف:

مجوز چاپ قرآن مقطعه صادر نمی‌شود

گروه ادب ــ معاون سابق نظارت بر چاپ و نشر قرآن سازمان دارالقرآن الکریم گفت: این سازمان برای قرآن‌هایی مانند «مقطعه» مجوز چاپ صادر نمی‌کند.

مجوز چاپ برای قرآن مقطعه صادر نمی‌شودبه گزارش خبرنگار ایکنا؛ به تازگی قرآنی با عنوان قرآن مقطعه در فضای مجازی معرفی شده که فردی قصد دارد آن را با الهام از آیات مقطعه آماده کند و علاوه بر اینکه نگارش کلمات آن به صورت مجزا از هم و حرف به حرف نوشته شده، در قرائت نیز مانند آیات مقطعه در تمام قرآن، حروف مانند حروف مقطعه به صورت مجزا از هم قرائت می‌شود. برای مثال آیه «بسم الله الرحمن الرحیم» در قرآن مقطعه به صورت «ب س م ا ل ل ه ا ل ر ح م ن ا ل ر ح‌ ی م» نگارش شده و به صورت «باء سین میم الف لام لام ها الف لام را حا میم نون الف لام را حا یا میم» قرائت می‌شود. برای بررسی بیشتر، نظر کارشناس سازمان دارالقرآن را درباره این قرآن جویا شدیم.

احمد حاجی شریف، معاون سابق نظارت بر چاپ و نشر قرآن، در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا درباره این قرآن گفت: حدود ۱۵ سال قبل هم فردی اتصال هر یک از واژه‌های قرآن را حذف کرده بود یا فرد دیگری همه تنوین‌های قرآن را به شکل دیگری نوشته بود، مثلاً «رحمتً» را با «ت» و «ن» نوشته بود که رد شد و مجوزی برای آن‌ها صادر نشد. کسی حق ندارد این کار را انجام دهد و ادبیات نوشتاری قرآن را تغییر دهد.

وی افزود: این مسئله را با دلیل برای هر یک از آن افراد ثابت کردیم که این کار اشتباهی است. چنین افرادی ادبیات قرآن را تغییر می‌دهند. حتی از مراجع تقلید استفتاء شده که خط بریل با حروف ناخوانا نوشته نشود تا نابینایان به راحتی بخوانند، اما علما موافقت نکردند و وقتی برای این خط این نظر را دارند، پس این کار هم کاملاً رد می‌شود.

حاجی شریف درباره آنچه به عنوان رموز قرآن مقطعه بیان شده است، گفت: این کار چه رموزی دارد. برخی ادعا‌هایی می‌کنند که قابل پذیرش نیست، مثلاً فردی چند سال پیش ادعا کرد که از حروف مقطعه به رموزی رسیده است و پس از آن هم ادعای پیامبری و خدایی کرد و همین کار سبب شد که دستگیر و بازداشت شود.

وی تأکید کرد: از صدر اسلام تاکنون قرآنی با این ویژگی نداشته‌ایم. در کدام زبان این کار انجام می‌شود؟ در زبان فارسی، عربی و ... حروف یک متن را از هم جدا می‌کنیم؟ این کار چه فایده و کاربردی دارد؟ اگر مثلاً متن نامه امام علی(ع) را به مالک اشتر به این صورت بنویسیم، چه فایده‌ای خواهد داشت؟

انتهای پیام

captcha