نمایش نسخه نفیس قرآن در مونته‌نگرو
کد خبر: 3818798
تاریخ انتشار : ۲۲ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۲:۱۰

نمایش نسخه نفیس قرآن در مونته‌نگرو

گروه بین‌‌الملل ـ همزمان با سالگرد افتتاح مسجد «حسین پاشا» در مونته‌نگرو یک نسخه نفیس و قدیمی قرآن در این مسجد در معرض دید عموم قرار گرفت.

نمایش نسخه نفیس قرآن در مونته‌نگروبه گزارش ایکنا به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی توتال مونته‌نگرو نیوز؛ در چهارصدوپنجاهمین سالگرد ساخت مسجد حسین پاشا در شهر «پلیولیا» در جمهوری مونته نگرو نسخه‌ای قدیمی از قرآن به نمایش درآمد که به قرآن «حسین پاشا بولیانیچ» معروف است.
 
«یعقوب دورگوت»، مؤذن مسجد، در این باره گفت: این قرآن که یکی از بهترین نسخه‌های موجود در این منطقه است به خاطر تزئینات و رنگ‌های به کار رفته در آن که شامل طلایی، فیروزه‌ای و قرمز است نسخه‌ای بسیار ارزشمند به شمار می‌آید.

این نسخه از قرآن در سال 1579 کتابت شد و تاکنون در مسجد حسین پاشا که طی سال‌های 1573 تا 1594 ساخته شد، نگهداری شده است.
 
این قرآن که جلد چرمی دارد در ابعاد 39 در 28.5 سانتی متر و ضخامت 15 سانتی متر است و حدود پنج کیلوگرم وزن دارد. این قرآن با مرکب سیاه کتابت شده و در هر صفحه 13 خط و در مجموع 233 صفحه دارد و 352 مینیاتور نیز در آن تصویر شده است. 
 
مسجد حسین پاشا 17 متر ارتفاع و 13 متر عرض دارد. مناره 423 متری این مسجد بلندترین مناره در منطقه بالکان به شمار می‌رود. شهر پلیولیا، که این مسجد در آن واقع شده، 31 هزار نفر جمعیت دارد که بیشتر آنها مسلمانان بوسنیایی‌تبار هستند.
نمایش نسخه نفیس قدیمی قرآن در مونته‌نگروانتهای پیام
captcha