بررسی میراث اسلامی ازبکستان در استانبول
کد خبر: 3819704
تاریخ انتشار : ۲۶ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۲:۲۷

بررسی میراث اسلامی ازبکستان در استانبول

گروه بین‌الملل ـ همایش بررسی میراث تاریخی، فرهنگی و اسلامی ازبکستان و روابط تاریخی این کشور با ترکیه در استانبول برگزار شد.

به گزارش ایکنا به نقل از آناتولی؛ در این همایش با عنوان «ازبکستان: تمدنی ورای زمان» تعدادی از اندیشمندان، محققان و هنرمندان ترکیه‌ای و ازبک حضور داشتند.

شرکت‌کنندگان در این همایش که نهاد ریاست‌جمهوری ترکیه برگزار‌کننده آن بود، میراث فرهنگی شهرهای مختلف ازبکستان  را بررسی کردند.
 
«صدا ییلماز وورگون» استاد مطالعات تاریخ ترک در دانشگاه شیخ ادبالی در شهر بیلجیک  ترکیه، در سخنانی در این همایش شهر بخارا(از شهرهای بزرگ ازبکستان) را مرکز مهم تجارت اسلامی – ترکی و از مراکز تمدن جهانی خواند.
 
وی افزود: پس از اینکه «قطیبه ابن مسلم» (از فرماندهان خلافت اموی) مسجدی را در بخارا تأسیس کرد، این شهر به یکی از مراکز مهم جهان اسلام بدل شد. وی وجود مدارس اسلامی را مهم‌ترین ویژگی دو شهر سمرقند و بخارا دانست.

سپس «مصطفی بوداک» استاد تاریخ دانشگاه استانبول درباره اینکه چگونه در قرن هشتم هجری، مرکزیت علوم اسلامی از منطقه ترکستان به استانبول منتقل شد سخنرانی کرد و گفت: پس از فتح استانبول در سال 1453 میلادی، با حمایت سلطان محمد فاتح، به تدریج استانبول به مرکز علوم اسلامی تبدیل شد.
 
وی خواستار آن شد که مسیر قدیمی بخارا-سمرقند-استانبول-مکه که در دوران قدیم زائران آسیای میانه از آن طریق به حج می‌رفتند، احیا شود.
 
در حاشیه این همایش، نمایشگاهی از آثار هنری اسلامی منطقه ترکستان، برگزار شد. این نمایشگاه تا 30 ژوئن (9 تیر) برای بازدید علاقمندان باز است.
 
همایش میراث اسلامی ازبکستان در استانبول برگزار شد
 
انتهای پیام
captcha