ادغام اتحادیه‌های قرآنی همچنان در ابهام؛ کار به حکمیت می‌رسد؟
کد خبر: 3825460
تعداد نظرات: ۴ نظر
تاریخ انتشار : ۱۸ تير ۱۳۹۸ - ۱۲:۳۸
شنیده‌هایی از جلسه سران سه دستگاه؛

ادغام اتحادیه‌های قرآنی همچنان در ابهام؛ کار به حکمیت می‌رسد؟

گروه مؤسسات قرآنی مردم‌نهاد ــ یکشنبه هفته جاری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، رئیس سازمان تبلیغات اسلامی و دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی جلسه مشترکی با موضوع ادغام دو اتحادیه قرآنی داشتند که خروجی خاصی مبنی بر انجام ادغام نداشته است.

پیچیده‌تر شدن ادغام دو اتحادیه قرآنی پس از تشکیل جلسه سران

به گزارش ایکنا؛ جلسه مشترک وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، رئیس سازمان تبلیغات اسلامی و رئیس و دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی برای پیگیری و تصمیم‌گیری در مورد وضعیت ادغام دو اتحادیه مؤسسات قرآنی روز یکشنبه، 16 تیرماه، برگزار شد.

براساس شنیده‌ها، خروجی مبنی بر ادغام دو اتحادیه قرآنی نبوده و باعث شده تا کلاف ادغام بیشتر از گذشته سردرگم شود. البته در این جلسه بحث حکمیت حجت‌الاسلام والمسلمین «ابوترابی‌فرد» نیز مطرح شده است که اطلاعات بیشتری در این‌باره در دسترس نیست.

این در حالی است که با توجه به تجمع سه هفته پیش جمعی از مدیران مؤسسات قرآنی در دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی، انتظار می‌رفت تا خبر ادغام نهایی دو اتحادیه اعلام شود، موضوعی که مدیران مؤسسات قرآنی دست یافتن به آن را بسیار نزدیک دانسته و اعلام رسمی آن را به بعد از جلسه سران سه دستگاه موکول کرده بودند.

بر اساس گزارش ایکنا پس از آنکه مدیران عامل اتحادیه‌های استانی و نمایندگان مؤسسات و تشکل‌های قرآنی سراسر کشور اواخر خردادماه اقدام به تجمع در محل دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی برای پیگیری سرنوشت ادغام کرده بودند، این دبیرخانه درخواست مهلت دوهفته‌ای را برای صدور موضع نهایی و بیانیه رسمی خود در این زمینه ارائه کرد تا به این ترتیب تجمع مذکور به پایان برسد. در حالی که این مهلت روز چهارشنبه ۱۲ تیرماه به پایان رسید و همه خود را آماده انتشار بیانیه رسمی شورای عالی انقلاب فرهنگی در مورد ادغام کرده بودند، برخی خبرگزاری‌ها از تمدید یک هفته‌ای این مهلت خبر دادند و اعلام شد که شورای توسعه فرهنگ قرآنی تصمیم‌گیری در مورد این موضوع را به هفته بعد (هفته جاری) موکول کرده است.

برای تکمیل این خبر و اطلاع از جزئیات جلسه سران سه دستگاه، با دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی مکرراً تماس گرفته شد که البته پاسخی از سوی حجت‌الاسلام والمسلمین حمید محمدی دریافت نشد.

بر اساس گزارش ایکنا زمزمه‌های ادغام دو اتحادیه قرآنی برای اولین‌بار از سال ۸۹ به طور رسمی با طرح مطالباتی مبنی بر خروج از تشتت در صدور مجوز به مؤسسات قرآن و عترت مطرح شد. سپس در سال 1390 پیگیری ادغام دو اتحادیه در مجمع عمومی اتحادیه تشکل‌های قرآنی کشور همراه با پیش‌نویس اساسنامه مشترک دو اتحادیه به تصویب رسید و پس از آن در اسفندماه سال ۹۰ طرح «پیشنهاد ایجاد کمیته مشترک» در شورای توسعه فرهنگ قرآنی مطرح شد که به دلایل مختلف از جمله مخالفت سازمان تبلیغات اسلامی به تصویب نرسید.

طی سال‌های 92 و 93 پیشنهاد انسجام در روند صدور مجوز و اتحاد دو اتحادیه در دبیرخانه شورای توسعه فرهنگ قرآنی مطرح و به دنبال آن جلسات متعدد کارشناسی بین دو دستگاه و دو اتحادیه و با دبیرخانه برگزار شد و رفت و برگشت‌هایی بسیار انجام گرفت.

سپس در اواخر سال 94 هیئت رسیدگی به امور موسسات قرآنی تشکیل شد و گام بعدی آغاز روند ادغام اتحادیه‌های ۳۱ استان تحت نظر هیئت رسیدگی به امور مؤسسات فرهنگی قرآن و عترت بود که در سال 96 کلید زده شد و در حالی که همه منتظر اعلام خبر ادغام کشوری دو اتحادیه بودند، موقعیت به وضعیت پیچیده فعلی تغییر شکل داد.

انتهای پیام 

انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۲
یعقوبی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۸/۰۴/۱۸ - ۱۸:۳۶
0
0
سلام برادر ، این ادغام نامبارک رو رها کنید.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۸/۰۴/۲۱ - ۱۸:۱۵
0
0
ادغام و اتحاد و وحدت نامبارک نیست بلکه دنبال منافع شخصی و حزبی رفتن نا مبارک و نامیمون
احمدی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۸/۰۴/۲۳ - ۱۴:۵۵
0
0
با سلام، بنده هم با نظر جناب یعقوبی موافقم . با توجه به اینکه الان دو مرجع صدور مجوز وجود دارد ادغام از اساس معنا و مفهوم خود را از دست داده است و بی نتیجه است.
حسنی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۸/۰۴/۲۳ - ۲۰:۳۲
0
0
لزوم یکی بودن اتحادیه های صنفی از بدیهیات است..مگر میشه در استانی که بیست موسسه داره دو تا اتحادیه وجود داشته باشه؟ فردا هم یکی دیگه علم اتحادیه سوم را بلند کند؟ دوتا بودن اتحادیه ها اول مشکلات خصوصا در استانها است...دعوا را مرکز نشینان درست کردن به خاطر منافع و پستهای خودشان ولی دود آن توی چشم مؤسسات خصوصا استانها میرود...
اتحدوا خواهشا
captcha