برپایی همایش «تمدن اسلامی در قفقاز» در جمهوری آذربایجان
کد خبر: 3826729
تاریخ انتشار : ۲۲ تير ۱۳۹۸ - ۱۷:۱۱

برپایی همایش «تمدن اسلامی در قفقاز» در جمهوری آذربایجان

گروه بین‌الملل ـ دومین همایش «تمدن اسلامی در قفقاز»، در روزهای 20 و 21 تیر در شهر باکو، پایتخت جمهوری آذربایجان برگزار شد.

به گزارش ایکنا به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی menafn؛ این همایش با همکاری مؤسسه الهیات آذربایجان، مرکز تحقیقات تاریخ، هنر و فرهنگ اسلامی(آرسیکا) و مؤسسه خاورشناسی آذربایجان برگزار شد.  

«جیحون ممدف»، مدیر مؤسسه الهیات آذربایجان در این همایش گفت: اسلام نقش مهمی در زندگی اقوام ساکن قفقاز داشته است. وی درباره خدمات دانشمندان و متفکران منطقه قفقاز به تمدن اسلامی سخنرانی کرد.

«هالیت ارن»، مدیرکل مرکز تحقیقات تاریخ، هنر و فرهنگ اسلامی (ارسیکا) نیز در این باره گفت:‌ بیگانه‌ستیزی در دوره جهانی‌سازی، تهدیدی جدی در توسعه گفت‌وگو بین فرهنگ‌ها و ادیان است. وی بر نقش آذربایجان در تقویت مدارا، گسترش فرهنگ گفتگو و همکاری تاکید کرد.

همچنین «مبارز گوربانلی»، رئیس کمیته دولتی همکاری با سازمان‌های دینی آذربایجان در سخنرانی خود بر خدمات ارزشمند تمدن اسلامی به تاریخ اقوام قفقاز تاکید کرد.

 «سلمان موسایف»، رئیس اداره مسلمانان قفقاز نیز، روابط دین و دولت در آذربایجان را در سطحی بالا ارزیابی کرد. 

در این همایش، محققان و کارشناسان تمدن اسلامی به موضوعات مربوط به تمدن اسلامی در ترکیه، روسیه، گرجستان، ایران، قزاقستان، ازبکستان، مولداوی، آمریکا، آلمان، استرالیا، مصر و عربستان نیز پرداختند.

در ادامه «دمیر مختدینف» پیام «راویل عین‌الدین» رئیس شورای مفتیان روسیه خطاب به شرکت کنندگان این همایش را قرائت کرد. 

تاثیر فرهنگ اسلامی بر زندگی اجتماعی، فرهنگی و دینی در قفقاز؛ پیشرفت علوم اسلامی در قفقاز؛ معماری، هنر و ادبیات اسلامی در قفقاز؛ گسترش اسلام در قفقاز؛ تکثر فرهنگی در قفقاز؛ نقش مساجد، مدارس دینی و خانقاه‌ها در آموزش دینی در قفقاز و سیاست روسیه عهد تزاری در برابر اسلام، موضوع پنل‌های اصلی این همایش بود.
 
انتهای پیام
captcha