تبیین 10 ویژگی سبک زندگی اسلامی در هند
کد خبر: 3830092
تاریخ انتشار : ۰۵ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۹:۲۰

تبیین 10 ویژگی سبک زندگی اسلامی در هند

گروه بین‌الملل ـ سی وسومین نشست دینی با موضوع «سبک زندگی از نظر اسلام»، ویژه ایرانیان مقیم دهلی نو با تبیین 10 ویژگی سبک زندگی اسلامی در سالن اجتماعات رایزنی فرهنگی ایران در دهلی نو برگزار شد.

 به گزارش ایکنا به نقل از سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی؛ سی و سومین نشست دینی با موضوع «سبک زندگی از نظر اسلام با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی مهدوی‌پور، نماینده ولی فقیه در هندوستان و با حضور مسئولان و کارکنان نهادها و خانواده‌های آنان برگزار شد.

مراسم با قرائت دعای کمیل آغاز شد و در ادامه حجت‌الاسلام مهدوی پور 10 ویژگی سبک زندگی اسلامی را از نظر اسلام فهرست‌وار بیان کرد.

وی گفت: نخستین ویژگی زندگی اسلامی این است که باید زندگی عالمانه باشد؛ یعنی دانش یکی از اساس‌های زندگی است اگر چنانچه در این زندگی بیسوادی و جهل باشد، طبیعتا به یکی از فرایض اسلامی عمل نشده است.

دومین ویژگی زندگی اسلامی آن است که مؤمنانه باشد، علم به تنهایی نمی‌تواند زندگی همراه با خوشبختی بیاورد، بلکه باید با ایمان همراه باشد.

سومین ویژگی این است که زندگی عزت‌مآبانه باشد، یعنی زندگی با ذلت و خواری نباشد. دست پیش دیگران دراز نکنیم، خودمان را نزد دیگران خوار نکنیم.

چهارمین ویژگی این است که زندگی اسلامی باید تلاش‌جویانه باشد، روایت داریم که اسلام بر کار و تلاش پافشاری دارد. اگر کسی بیکار باشد این به شدت از نظر اسلام مذموم است.

پنجمین ویژگی این است که انسان  باید اخلاق‌مدار باشد؛ زندگی که براساس کج خلقی و بد خلقی و حسادت باشد، درست نیست. زندگی باید اخلاق‌مدارانه باشد.

ششمین ویژگی این است که زندگی باید مقتدرانه باشد، این ویژگی جامعه اسلامی است. در جامعه اجتماعی و جامعه خانواده هم زندگی باید مقتدرانه باشد.

هفتمین ویژگی آن است که زندگی اسلامی باید عاقلانه باشد یعنی تدبیر، تفکر و برنامه‌ریزی اساس زندگی باشد.

هشتمین ویژگی این است که زندگی باید شادمانه باشد یعنی در زندگی نشاط باشد باید فرح و سرور باشد و زندگی غمناک نباشد.

نهمین ویژگی زندگی اسلامی این است که زندگی باید مؤدبانه باشد. یعنی مؤدب به آداب اجتماعی باشد یعنی زندگی باید براساس یک آداب و فرهنگ صحیح اجتماعی درست باشد.

دهمین ویژگی زندگی اسلامی این است که زندگی باید زندگی هنرمندانه و شاعرانه باشد و هنر هم دامنه وسیعی دارد جلوه های مختلفی دارد که اینها باید در زندگی موج بزند. بنابراین زندگی اسلامی دارای ده ویژگی است .

وی در ادامه درخصوص زندگی عالمانه مطالبی را بیان کرد و گفت: اولا از نظر اسلام کسب علم و دانش یک فریضه است، دین اسلام کسب علم و دانش را از فرایض خود می‌داند یعنی اگر در جامعه اسلامی جهل و بی‌سوادی باشد معلوم می‌شود یکی از فرایض ادا نشده است.

دومین نکته این است که  انسان باید علم را از هر کسی که باشد، بیاموزد و سومین نکته از نظر اسلام این است که علم‌آموزی تمام‌شدنی نیست. «ز گهواره تا گور دانش بجوی». لذا انسان باید در کسب علم و دانش تا پایان حیات کوشا باشد.

انتهای پیام

captcha