حقوق کودکان یمن قربانی دلارهای نفتی سعودی شده است  
کد خبر: 3831566
تاریخ انتشار : ۱۳ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۸:۴۵
تحلیلگر سیاسی عراق در گفت‌وگو با ایکنا:

حقوق کودکان یمن قربانی دلارهای نفتی سعودی شده است  

گروه بین‌الملل ـ علاء الخطیب، تحلیلگر سیاسی و فعال رسانه‌ای عراقی، با اشاره به نقض حقوق کودکان یمن و سکوت جوامع بین‌المللی در برابر این مسئله، تصریح کرد: آمریکا و غرب زمانی که پای منافع اقتصادی در میان است شعارهای حقوق بشر و ارزش‌های انسانی را زیر پا می‌گذارند.

به گزارش ایکنا؛ «آنتونیو گوترش»، دبیرکل سازمان ملل متحد، 5 مردادماه سال جاری، در گزارشی به شورای امنیت، ائتلاف متجاوز تحت فرماندهی عربستان را  برای سومین سال در فهرست سیاه قرار داد و اعلام کرد: این سازمان کشتار و آسیب رساندن به هزار و ۶۸۹ کودک در سال گذشته میلادی را مستند کرده است.
 
طبق این گزارش، سازمان ملل در مورد قتل و آسیب رساندن به این تعداد کودک در یمن طی سال گذشته میلادی تحقیق کرده و معتقد است که ائتلاف سعودی مسئول قتل ۷۲۰ کودک است که اکثرشان در حملات هوایی کشته شده‌اند. این در حالی است که «عبدالله المعلمی»، سفیر عربستان در سازمان ملل متحد، منبع و صحت این گزارش را زیر سؤال برد و مدعی شد که در تعداد افراد کشته‌شده «اغراق» شده است.
 
گوترش همچنین گزارش داد که سال گذشته میلادی بالاترین شمار کودکان فلسطینی از سال 2014 میلادی تاکنون عمدتاً از سوی اسرائیل کشته یا مجروح شده‌اند، اما هیچ طرفی در این گزارش، که ضمیمه گزارش سالانه کودکان در نبردهای مسلحانه است، مقصر شناخته نشده است.

نام ائتلاف سعودی در سال 2016 برای مدت زمان کوتاهی در فهرست سیاه قرار گرفت، اما بان‌ کی‌ مون، دبیرکل وقت سازمان ملل، نام ائتلاف را از این فهرست خارج کرد. در آن زمان پس از انتشار خبری در رویترز مبنی بر تهدید ریاض به قطع بخشی از کمک مالی خود به سازمان ملل، بان‌کی‌مون عربستان سعودی را به اعمال فشارهای «غیرقابل قبول» و بدون توجیه متهم کرد.
 
حقوق کودکان یمن، قربانی دلارهای نفتی سعودی شده است 
در همین راستا خبرگزاری ایکنا گفت‌وگویی با «علاء الخطیب»، تحلیلگر سیاسی، نویسنده و فعال رسانه‌ای عراقی مقیم انگلیس و رئیس مرکز مطالعات و پژوهش‌های «الکلمه» لندن، درباره علت بی‌توجهی شورای امنیت و جوامع غربی به نقض گسترده حقوق کودکان یمنی انجام داده که متن این گفت‌وگو از نظر می‌گذرد:
 
کشتار کودکان و زنان

علاء الخطیب در ارزیابی خود از گزارش دبیرکل سازمان ملل گفت: این گزارش مطابق با گزارشی است که سازمان‌ها و نهادهای حقوق بشری درباره اوضاع یمن ارائه داده‌اند و به منزله زنگ خطری برای همه کشورهای جهان محسوب می‌شود، چرا که عربستان تمامی منشور‌های حقوق بشر را در یمن نقض کرده و جنایات بسیاری را علیه کودکان و زنان بی‌گناه مرتکب شده‌ است.

وی افزود: این گزارش در حقیقت تنها تأکیدی از سوی این نهاد بین‌المللی است که مردم بی‌گناه یمن طی جنگی که ائتلاف متجاوز سعودی بر این کشور فقیر تحمیل کرده‌ است چه رنج‌هایی کشیده‌اند.
 
سکوت شورای امنیت
  
این تحلیلگر سیاسی عراق در پاسخ به این پرسش که چرا با وجود این گزارش هیچ‌ اقدامی را از سوی شورای امنیت سازمان ملل علیه عربستان شاهد نبوده‌ایم؟ گفت: این گزارش در صحن سازمان ملل متحد قرائت شد و همه کشورها از آن اطلاع پیدا کرده‌اند، اما می‌بینیم که آمریکا و جوامع غربی به جنایات عربستان هیچ‌ گونه واکنشی نشان نمی‌دهند و بنابر دلایلی که همه می‌دانند این اقدامات نادیده گرفته‌ می‌شود.

حقوق کودکان یمن، قربانی دلارهای نفتی سعودی شده است 
وی درباره دلایل نادیده گرفتن جنایات عربستان از سوی غربی‌ها گفت: کشورهای جهان به‌ویژه جوامع غربی و آمریکا منافع خود را بر حقوق بشر ترجیح می‌دهند و هنگامی‌ که مسئله به اقتصاد مربوط شود، همه شعارهای این کشورها در حمایت از حقوق بشر خاموش می‌شود و همه ارزش‌های انسانی را زیرپا می‌گذارند. لذا تا زمانی که عربستان میلیاردها دلار به غربی‌ها بپردازد و معاملات بزرگی را با این کشورها انجام دهد، این کشورها در برابر چنین جنایاتی چشمان خود را خواهند بست. همان طور که دیدیم آمریکا در جریان قتل «جمال خاشقجی»، نویسنده و تحلیلگر، در داخل کنسولگری عربستان در استانبول سکوت کرد و هیچ واکنشی نشان نداد.
 
پرونده خاشقچی
 
رئیس مرکز مطالعات و پژوهش‌های «الکلمه» لندن افزود: آمریکا این پرونده را مختومه اعلام کرد و ترامپ گفت که منافع ما از اهمیت بیشتری برخوردار است و هرگز میلیاردها دلار را به خاطر یک روزنامه‌نگار مقتول از دست نخواهیم داد.

علاء الخطیب تصریح کرد: یمن نیز مورد دیگری در جریان این معاملات است و هیچ طرفی به آن توجه نمی‌کند؛ این همان دلیل سکوت غربی‌ها در برابر جنایاتی است که ائتلاف متجاوز نظامی به سرکردگی عربستان سعودی مرتکب می‌شود.
 
وی درباره تهدید ریاض به قطع بخشی از کمک مالی خود به سازمان ملل در سال 2016 در صورت قرارگرفتن در لیست سیاه این سازمان گفت: زبان منافع و معاملات تجاری، مهم‌ترین زبان در دنیایی است که مافیاهای مالی بر آن حکومت دارند. آمریکا و جوامع غربی اهمیتی نمی‌دهند که چه کسی در گوشه‌ و کنار جهان، کشته می‌شود. آنچه برای این کشورها اهمیت دارد این است که خزانه‌هایشان پر از پول باقی بماند و اقتصادشان خدشه‌دار نشود.
 
الخطیب گفت: ائتلاف سعودی - صهیونیستی نیز در همین بازی منافع حضور دارد و عربستان تلاش می‌کند که حکومت خود را به هر طریقی حفظ کند، چه از طریق ائتلاف با اسرائیل یا ائتلاف با شیطان؛ به همین دلیل 450 میلیارد دلار برای حفظ و بقای تاج و تخت خود به ترامپ اعطا کرد.

حقوق کودکان یمن، قربانی دلارهای نفتی سعودی شده است 
وی ادامه داد: عربستان سعودی از ائتلاف با شرّ دریغ نمی‌کند. آمریکا نیز با تلاش خود عربستان را از این فهرست سیاه خارج و از اجرای قانون علیه این کشور در پرونده قربانیان 11 سپتامبر چشم‌پوشی کرده‌ است.
 
این تحلیلگر سیاسی عراق در پایان تأکید کرد: همه این اقدامات تحت بازی معاملات تجاری انجام می‌شود و عربستان بهای آن را در گذشته پرداخته و هنوز هم می‌پردازد. 

انتهای پیام
captcha