برپایی مسابقات حافظان کل «مهد قرآن» بدون کمک دولتی/ خیّرین، بانی تربیت حافظان قرآن شوند
کد خبر: 3833370
تاریخ انتشار : ۱۶ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۶:۵۰
متکی تأکید کرد:

برپایی مسابقات حافظان کل «مهد قرآن» بدون کمک دولتی/ خیّرین، بانی تربیت حافظان قرآن شوند

گروه مؤسسات قرآنی مردم‌نهاد ــ نایب رئیس هیئت امنای مؤسسه مهد قرآن در نشست خبری یازدهمین دوره آزمون «ترنم وحی»، گفت: اعتبار برگزاری دوره یازدهم از محل اعتبارات دولتی نیست و هیچ توقع کاری برای ادارات و دستگاه‌های شهرستان میزبان تعریف نشده است، بلکه کمکشان معنوی است.

گلپایگان و خوانسار؛ الگویی برای مشارکت‌‌های مردمی/خیرین بانی حفظ قرآن شوند/اعتبار برگزاری دوره یازدهم آزمون از محل اعتبارات دولتی نیستبه گزارش خبرنگار ایکنا؛ نشست خبری یازدهمین دوره آزمون سراسری حفظ کل قرآن کریم موسسه مهد قرآن با عنوان «ترنم وحی»، امروز، 16 مردادماه با حضور منوچهر متکی، نایب رئیس هیئت امنا و علی بختیار، نماینده مردم گلپایگان و خوانسار در مجلس شورای اسلامی و سیدمحمود چاووشی، مدیر موسسه در سالن اجتماعات دفتر مرکزی مهد قرآن برگزار شد.

منوچهر متکی در ابتدای این نشست، ضمن تبریک روز خبرنگار، گفت: خبرنگاری که در حوزه امور قرآنی قلم می‌زند، همزمان دو کار انجام می‌دهد، یک کار خبر و دیگر اینکه، کار نشر و تبلیغ قرآن کریم را انجام می‌دهد.

وی در ادامه به تاریخچه موسسه کشوری مهد قرآن اشاره کرد و ادامه داد: این مؤسسه با 27 سال سابقه فعالیت با هدایت بزرگانی چون مرحوم آیت الله غیوری و حجج اسلام قرائتی و فومنی شکل گرفت و طی این سال‌ها در سطح کشور و در حد توان و بضاعت و امکاناتش انجام وظیفه کرده است.

متکی بیان کرد: مقام معظم رهبری و مراجع عظام همواره مشوق فعالیت مؤسسات قرآنی بوده و هستند؛ همچون آیت الله العظمی صافی گلپایگانی که در اوایل فعالیت مهد قرآن، به حضورشان رسیدیم که ایشان از فعالیت این مرکز مردمی ابراز خرسندی کردند.

وی با تاکید بر اینکه قرآن در لغت به معنای خواندنی است، اضافه کرد: یعنی این کتاب را باید خواند تا متوجه مفاهیم و کارکردهای آن شویم. در سوره حمد، مؤلف کتاب، خداوند معرفی می‌شود و سپس به معرفی قرآن می‌پردازد؛ «الم، ذَلِكَ الْكِتَابُ» آن کتابی است که هیچ شک و شبهه‌ای در آن نیست و هدفش «هدی للناس» است. در جای جای این کتاب خودش را معرفی می‌کند. این کتابی است که مایه هدایت مردم است و هدایت پرهیزکاران را عهده‌دار است و بیانگر همه چیز هست چون «تبیانا لکل شی»است.

نایب رئیس هیئت امنای مهد قرآن اضافه کرد: قرآن، کتاب شکست‌ناپذیر و فرقان است، خودش خودش را احسن الحدیث معرفی می‌کند و مایه اندرز برای متقیان است. کتاب خوف و رجاست و مایه شفا و رحمت است. قرآن، کتاب انسان‌ساز و قابل فهم است و تدبر در آن از سطح شروع می‌شود و تا عمق ادامه دارد. کار قرآنی در کلام بزرگان، به عنوان مقدمه‌ای لازم برای فهم زندگی، هستی و سبک زندگی و تعامل انسان‌ها با یکدیگر است. قرآن، معاهده خدا با خلق است.

طبیعتاً این مؤسسات قرآنی هستند که می‌توانند در زمینه حفظ، با یکدیگر هم‌افزایی داشته باشند و عملیاتی شدن منویات مقام معظم رهبری در زمینه تربیت 10 میلیون حافظ قرآن را پیش ببرند

وی افزود: مهد قرآن در فعالیت بیش از بیست‌سالش، حافظانی را در جای جای ایران تربیت کرده است. بعد از مدتی که تنها حفظ قرآن، محور فعالیت‌هایش بود، فهم قرآن را در دستور کار خود قرار داد. همچنین کتابی از هزار کلمه محوری و پرتکرار قرآن که عمدتا از آنها مشتق شده‌اند، تهیه شد که با استقبال مخاطبان همراه بود.

متکی بیان کرد: 11 دوره است که مهد قرآن در کنار دوره‌های پراکنده‌ای که دارد، آزمون ترنم وحی را در تابستان برگزار می‌کند. منبع تأمین نیاز مالی این طرح تنها اتصال به خیرین است که به میزبانی استان‌های مختلف برگزار می‌شود.

وی با تأکید بر اینکه دوره هشتم این آزمون نیز به میزبانی شهرهای گلپایگان و خوانسار برگزار شد گفت: دوره یازدهم نیز هفته آینده در این شهرها برگزار می‌شود.

متکی با اشاره به طراحی سبک جدیدی از مشارکت خیرین در امر قرآنی، ادامه داد: هزینه آموزش هر حافظ کل قرآن از زمان آغاز تا پایان دوره را خیرین برعهده گرفته‌اند.

وی تصریح کرد: طبیعتا این مؤسسات قرآنی هستند که می‌توانند در زمینه حفظ، با یکدیگر هم‌افزایی داشته باشند و عملیاتی شدن منویات مقام معظم رهبری در زمینه تربیت 10 میلیون حافظ قرآن را پیش ببرند.

متکی با اشاره به اینکه شهرستان‌های گلپایگان و خوانسار، الگویی برای مشارکت‌های مردمی و خیرین برای آزمون ترنم وحی است، تأکید کرد: در دوره هشتم و یازدهم آزمون ترنم وحی که شهرستان‌های گلپایگان و خوانسار میزبان بودند از خیرین کمک گرفته‌ایم و اعتبار برگزاری دوره یازدهم آزمون از محل اعتبارات دولتی نیست و هیچ توقع کاری برای ادارات و دستگاه‌های شهرستان میزبان تعریف نشده است، بلکه کمکشان معنوی است.
انتهای پیام

captcha