برپایی مسابقه تلاوت قرآن در دو شهر قزاقستان
کد خبر: 3837267
تاریخ انتشار : ۰۳ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۱:۱۶

برپایی مسابقه تلاوت قرآن در دو شهر قزاقستان

 گروه بین‌الملل ــ شهرهای «آلماتی» و «پاولادار» قزاقستان شاهد برگزاری دو مسابقه در حوزه تلاوت قرآن کریم بود.

برپایی مسابقه تلاوت قرآن در دو شهر قزاقستانبه گزارش ایکنا؛ به نقل از رایزنی فرهنگی ایران در قزاقستان، بخش روابط اجتماعی و تبلیغات اداره معنوی مسلمانان قزاقستان با همکاری مسجد مرکزی شهر آلماتی (بزرگترین شهر و پایتخت پیشین قزاقستان) مسابقه تلاوت سوره «یاسین» را بین دختران این شهر برپا کرد.

در مراسم افتتاحیه این مسابقه «باورژان اسماخان» نماینده اداره معنوی مسلمانان قزاقستان حضور داشت. وی در سخنرانی خود درباره فواید و ثواب خواندن و حفظ قرآن صحبت و همچنین برای دوستداران قرآن آرزوی موفقیت کرد.

در مسابقه تلاوت سوره یاسین 14 دختر شرکت داشتند و «نازیرکه باتیربکوا» جایزه اول را به خود اختصاص داد که از وی با 50 هزار تنگه (واحد پول قزاقستان) تجلیل شد. جایزه دوم نیز به مبلغ 30 هزار تنگه به «تولیبایوا ملدیر» و جایزه سوم به «ارمک قیزی آمینه» معادل 20 هزار تنگه اختصاص یافت.  

هر سال در مسجد مرکزی شهر آلماتی دوره‌های آموزشی قرآن کریم ویژه بانوان برگزار می‌شود. ثبت‌نام در دوره‌ها رایگان است و دختران می‌توانند تلاوت قرآن کریم و زبان عربی را یاد بگیرند.

همچنین در دهکده «تورایغیر» منطقه «بیان آویل» استان پاولادار مسابقه تلاوت قرآن به منظور اجرای پروژه «اسامی استپ بزرگ» که در مقاله «هفت عجایب استپ (دشت سبز) بزرگ» نورسلطان نظربایوف، رئیس‌جمهور قزاقستان، بیان شده است برپا شد.

این مسابقه از سوی مسجد مرکزی استان پاولادار موسوم به «مشهور یوسف کوپی اف» و بنیاد «مشهور یوسف» برگزار شد. برگزاری این مسابقه را «نوقمان میرام» رئیس بخش توسعه زبان‌ها و فرهنگ شهر پاولادار و کارگران خانه فرهنگ دهکده تورایغیر پشتیبانی کردند.

مسابقه استانی تلاوت قرآن که در خانه فرهنگ «قمر قاسماف» برپا شد، در رشته حفظ، قرائت و تحقیق قرآن کریم طرح شده بود. در این مسابقه بیش از 30 نفر از سراسر استان پاولادار شرکت کردند. در بین آنها شاگردان مساجد، فارغ‌التحصیلان مدارس دینی و شاگردان مرکز «حفظ قرآن» نیز حضور داشتند.

«بریکبای گرمان اولی» استاد مسجد موسی میرضا در منطقه بیان آویل، «اسنبک ساوت اولی» امام جماعت مسجد عمر الفروق و «اکبر خواجه عمر اولی» استاد مسجد مرکزی شهر یکیباستوز، داوری مسابقه را برعهده داشتند؛ ضمناً در این مسابقه نمایندگان اداره معنوی مسلمانان قزاقستان نیز حاضر بودند.

جایزه بخش حفظ قرآن به «رایمبک تیلیوبردی اف» و در بخش قرائت به «خایرال نور احمد» تعلق گرفت.

رایمبک تیلیوبردی اف، برنده جایزه بخش حفظ قرآن، گفت: یک سال است که قرآن را یاد می‌گیرم. هنگام تعطیلات تابستانی در منطقه ساری آقاش استان جنوبی قزاقستان نزد استادان قرآن درس خواندم. برای این مسابقه به مدت یک هفته تلاش کردم تا آماده شوم و اکنون بسیار خوشحالم که موفق شدم در این مسابقه شرکت کنم.

تعداد قاریان قرآن در کشورهای ازبکستان و قرقیزستان بسیار است و تعداد علاقه‌مندان شهر شیمکنت که می‌خواهند قرآن را حفظ کنند افزایش می‌یابد.

انتهای پیام

captcha