منع زنان برای ورود به ورزشگاه‌ها تبعات منفی بیشتری دارد
کد خبر: 3837334
تاریخ انتشار : ۱۲ شهريور ۱۳۹۸ - ۰۹:۳۶
رئیس مؤسسه فقه اجتماعی:

منع زنان برای ورود به ورزشگاه‌ها تبعات منفی بیشتری دارد

گروه حوزه‌های علمیه ــ رئیس مؤسسه فقه اجتماعی با بیان اینکه حضور زنان در ورزشگاه‌ها عرفی است، گفت: باید زمینه و زیرساخت‌های ناهنجاری‌های اجتماعی را کاهش دهیم، زیرا هرقدر جامعه را با منع‌های بدون پشتوانه روبرو کنیم، آثار منفی بیشتری دیده خواهد شد؛ به ویژه وقتی جوانان می‌بینند که برخی اختلاس می‌کنند و به فساد اقتصادی دچارند، اینکه در این مسائل محدودیت ایجاد کنیم مورد پذیرش آنان نیست.

سیدمهدی طباطبایی بحرالعلوم

به گزارش ایکنا، بحث حضور زنان در ورزشگاه‌های ایران مدت‌هاست که به موضوع گفت‌وگو و اختلاف‌نظر میان اهالی سیاست و فقه و جامعه‌شناسی بدل شده است. عوامل متعددی دست به دست هم داده تا این کشمکش در اندک زمانی از تراز مسئولان ارشد و مدیران اجرایی به سطح محافل اجتماعی و فکری راه یابد.

ناگفته نماند که چاره‌اندیشی‌های مسئولان برای رفع این دغدغه اجتماعی ورزشی نیز به جای حل مسئله، بیشتر معطوف بر پاک کردن صورت آن بوده است؛ زیرا به دلیل حواشی و تبعات تصمیم‌سازی در این زمینه، بیشتر کوشیده‌اند از راهکار همه‌جانبه طفره روند. این موضوع در حوزه علمیه نیز معرکه آرای اندیشمندان حوزوی است؛ برخی نهادهای پژوهشی حوزه از زاویه فقهی به این مسئله پرداخته و در نهایت نتیجه گرفته‌اند که این حضور با شرع سازگار نیست، ولی چون ابراز علنی آن تبعات اجتماعی در پی دارد حاضر نشده‌اند نتیجه تحقیق خود را منتشر کنند.

از سوی دیگر در حوزه کسانی هستند که معتقدند ورود زنان به ورزشگاه‌ها هیچ منع شرعی ندارد و اگر شرایط برای حضور سالم آنان فراهم شود، در این صورت از لحاظ ثانوی هم حرمت شرعی ندارد. برای نمونه مرکز تحقیقات استراتژیک ریاست جمهوری نتایج یک پژوهش در پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی وابسته به دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم را منتشر کرده است که نشان می‌دهد مجاز بودن حضور زنان در ورزشگاه‌ها یک حکم شرعی اجتماعی است. برای تبیین بهتر این موضوع با حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمهدی طباطبایی بحرالعلوم، رئیس مؤسسه فقه اجتماعی، به گفت‌وگو نشستیم.

حجت‌الاسلام بحرالعلوم با بیان اینکه این مسائل را باید خود مسئولان بررسی کنند، تصریح کرد: به نظر بنده، فقیه نمی‌تواند حکم کند که زنان به ورزشگاه بروند یا نروند، این مسئله درست است یا درست نیست؛ زیرا بخش اعظمی از آن مسئله عرفی و مدیریتی است. به طور کلی حضور زنان در ورزشگاه‌ها هیچ مشکلی ندارد و اگر موانعی هست که می‌تواند سبب محرمات شود، باید از سوی مسئولان برطرف شود.

رئیس مؤسسه فقه اجتماعی با اشاره به برخی ایرادات به حضور زنان بیان کرد: از جمله بحثی که در بعد شرعی این قضیه بیان می‌کنند موضوع نگاه زنان به بدن مرد نامحرم است که آیا حرام است یا نیست؟ سؤال این است که آیا اساساً ما تکلیف داریم که اجازه ورود زنان به ورزشگاه‌ها را ندهیم چون ممکن است بدن مرد نامحرم دیده شود؟ و اینکه آیا اصولاً ساق و دست مردان برای زنان تحریک‌کننده است؟ به فرض عدم جواز شرعی موارد فوق، باز جای این سؤال باقی است که آیا می‌توانیم مانع ورود ایشان شویم؟

افزایش آرامش ورزشگاه‌ها با حضور زنان

وی افزود: یک نکته در این مسئله آن است که معمولاً در ورزشگاه‌ها، که در اینجا عمده بحث در مورد فوتبال است، تماشاچیان از فاصله دور مسابقات را تماشا می‌کنند، لذا نگاه‌ها و منظرها آن‌چنان واضح و روشن نیست و باز این پرسش مطرح می‌شود که در همان فرض قبلی، آیا مشکل پوشش برطرف می‌شود یا خیر؟

طباطبایی بحرالعلوم با بیان اینکه تجربه نشان داده است که هرقدر در مسائل اجتماعی، منع بیشتری قائل شویم وضعیت بدتر می‌شود، بیان کرد: برخلاف برخی نگاه‌های موجود که که حضور زنان در ورزشگاه‌ها سبب یا زمینه‌ساز بروز برخی گناهان، فحاشی‌ها و مشکلات می‌داند، برخی معتقدند که حضور زنان به ویژه اگر به صورت خانوادگی باشد، چه بسا باعث آرامش بیشتر فضای ورزشی و ورزشگاه‌ها شود. مؤید این نکته فضای ورزشگاه‌های کشورهای غربی است که شاهدیم نسبت به شرایط ایران که زنان اجازه حضور در ورزشگاه‌ها را ندارند، رویدادهای بد کمتری رخ می‌دهد.

این استاد حوزه علمیه ادامه داد: برخی می‌گویند که اگر زنان بیایند حاکمیت وظیفه دارد امر به معروف و نهی از منکر کند؛ در اینجا باز این سؤال پیش می‌آید که چرا به ناهنجاری‌هایی که در حال حاضر از سوی برخی جوانان در ورزشگاه روی می‌دهد پاسخ داده نمی‌شود. به هر حال اگر قرار است بر همین مبنا پیش برویم، باید الان نیز این نهی از منکر وجود داشته باشد، در حالی که کسی جلوی آنان را نمی‌گیرد.

طباطبایی بحرالعلوم با تأکید بر اینکه منع فایده چندانی ندارد، اظهار کرد: معتقدم که راه باید باز شود، ولی روش‌های اصلاح و تربیت را هم به کار بگیریم؛ باباطاهر بیت شعری دارد که «ز دست دیده و دل هر دو فریاد/ زنم بر دیده تا دل گردد آزاد». معتقدم این شعر درست نیست، زیرا انسان اگر نبیند خواستنی هم در کار نیست، زمانی خواست در کار است که ببیند و وقتی انسان می‌بیند و بتواند با خودکنترلی جلوی خواسته‌اش را بگیرد، هنر کرده است.

استاد و پژوهشگر حوزه علمیه افزود: چند وقت قبل جوانی کلیمی در تهران در جلسه‌ای که بنده افتخار حضور در آن را داشتم به تشیع مشرف شد؛ این فرد در تهران بزرگ شده، ولی وقتی انسان با او برخورد دارد فکر می‌کند طلبه سطح دو بوده است، چون بسیار مؤدب و موقر است؛ باید چنین جوانانی تربیت کنیم که در فضای فساد بتوانند خودنگهدار باشند.

آثار منفی منع زیاد

طباطبایی بحرالعلوم در مورد فشار فیفا در مورد فوتبال با بیان اینکه این فشار اضطرار ایجاد نمی‌کند، بیان کرد: باید تکلیف کار خود را بدانیم، بحث کلی‌تر از این مباحث است؛ زیرا هرقدر جامعه را با منع‌های بدون پشتوانه روبرو کنیم آثار منفی بیشتری دیده خواهد شد.

رئیس مؤسسه فقه اجتماعی تأکید کرد: باید زمینه و زیرساخت‌های ناهنجاری‌های اجتماعی را کاهش دهیم؛ زیرا وقتی جوانان می‌بینند برخی مسئولانشان اختلاس می‌کنند و به فساد اقتصادی دچارند، اینکه در این مسائل محدودیت ایجاد کنیم مورد پذیرش آنان نیست. البته اگر انسان عقل داشته باشد، فساد و گناه دیگری را دستاویزی برای تولید ناهنجاری قرار نمی‌دهد، ولی به هر حال باید از این زاویه هم مباحث را مورد توجه قرار دهیم و سطح ناهنجاری‌ها را اگر ناهنجاری باشند، به اندازه خود آن مورد تدقیق و مطالعه قرار دهیم.

در همین رابطه گزارش زیر را بخوانید؛

ضعف مدیریتی که به پای شرع نوشته می‌شود

انتهای پیام

captcha