نگرانی شیعیان کشمیر از عدم امکان برگزاری عزاداری محرم
کد خبر: 3837534
تاریخ انتشار : ۰۴ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۰:۳۲

نگرانی شیعیان کشمیر از عدم امکان برگزاری عزاداری محرم

گروه بین‌الملل ــ شیعیان کشمیر تحت کنترل هند درباره عدم امکان برگزاری مراسم عزاداری محرم و عاشورا درپی تنش‌های اخیر و تشدید سرکوب‌ها در این منطقه،‌ ابراز نگرانی کردند.

به گزارش ایکنا؛ به نقل از روزنامه «هندوستان تایمز»، با توجه به تداوم قطع امکانات ارتباطی و برقراری مقررات منع عبور و مرور در کشمیر،‌ شیعیان نگران آن هستند که امسال نتوانند عزاداری ماه محرم را برپا کنند.

آن‌ها همچنین از بازداشت «عمران رضا انصاری» رئیس انجمن شیعیان کشمیر ابراز ناخرسندی می‌کنند و می‌گویند در چند روز اخیر بارها برای دیدار با وی و صحبت درباره مراسم ماه محرم تلاش کرده‌اند، اما موفق به انجام آن نشده‌اند.

عمران رضا انصاری که سابقاً وزیر فناوری اطلاعات و فناوری کشمیر بود،‌ از جمله فعالان کشمیری است که در جریان سرکوب‌های اخیر بازداشت شده‌اند.

به گفته یکی از مسئولین ارشد دولتی در شهر سرینگار (مرکز کشمیر)،‌ قرار است وی به زودی آزاد و به خانه‌اش منتقل شود تا بتواند برای آماده کردن شرایط برای برگزاری عزاداری محرم با سایر رهبران شیعی منطقه رایزنی کند.

وی گفت:‌ لغو برنامه‌‌های عزاداری محرم در دستور کار نیست و اقدامات لازم برای جلوگیری از اتفاقات ناخواسته در این برنامه‌ها در حال انجام است.

از زمان لغو امتیازات خاص جامو و کشمیر، پلیس بیش از 4 هزار کشمیری را بازداشت کرده است. همچنین در چند روز گذشته درگیری‌های متعددی میان مردم محلی و نیروهای امنیتی در مناطق مختلف کشمیری رخ داده است.

نخست وزیر هند، روز 14 مرداد از تصمیم خود برای لغو خودمختاری نسبی و اختیارات ویژه منطقه جامو و کشمیر خبر داد. طبق اصل 370 قانون اساسی هند، این منطقه به جز در مسائل دفاعی و امور خارجی، در سایر موارد از اختیارات خاص برخوردار بود.

انتهای پیام

captcha