اتمام مرحله مقدماتی کشوری مسابقات قرآن قوه قضائیه تا پایان آبان‌
کد خبر: 3840004
تاریخ انتشار : ۱۳ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۲:۴۶
پیرهادی خبر داد:

اتمام مرحله مقدماتی کشوری مسابقات قرآن قوه قضائیه تا پایان آبان‌

گروه مسابقات ــ مدیرکل فرهنگ دینی و انقلابی قوه قضائیه از اتمام مرحله مقدماتی کشوری مسابقات قرآن قوه قضائیه تا پایان آبان‌ماه سال جاری خبر داد.

هر سال شاهد برگزاری مسابقات قرآن کریم در سطح کارکنان و خانواده‌های قوه قضائیه در کشور هستیم که امسال این مسابقات هفتمین دوره خود را سپری می‌کند. مسابقات قوه قضائیه در چهار مرحله شهرستانی، استانی، مقدماتی کشوری و نهایی کشوری برگزار می‌شود که فاصله هر یک از این مراحل نیز سه ماه است.

در سال جاری، مسابقات در بخش کتبی در رشته‌های مفاهیم و حفظ موضوعی برای آقایان و بانوان و در دو مقطع زیر ۱۶ سال و بالای ۱۶ سال برگزار می‌شود. مراحل ابتدایی از طریق سامانه فهام قوه قضائیه برگزار ‌شد، اما متسابقان در مرحله مقدماتی کشوری به صورت حضوری در آزمون شرکت می‌کنند که نفرات برتر این مرحله نیز به مرحله پایانی راه پیدا خواهند کرد.

مهدی پیرهادی، مدیرکل فرهنگ دینی و انقلابی قوه قضائیه، در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا؛ در رابطه با جزئیات برگزاری هفتمین دوره مسابقات قرآن کریم قوه قضائیه اظهار کرد: بسیار مفتخریم که یک کتابی الهی داریم که بیش از هزار و چهارصد سال از نزول آن می‌گذرد و معجزه پیامبر اکرم(ص) نیز همین کتاب نورانی است. کتابی که ویژگی‌های منحصر به فردی دارد یعنی در عین جامعیت، اختصار داشته و در عین جهانی بودن نیز کتاب عمل است.

وی با بیان اینکه قرآن کریم در عین بلاغت و فصاحت، ترکیبی از الفاظ، تنوع در مطالب، نامحدود بودن معارف، وسعت معانی، انسجام ساختاری و محتوایی دارد، تصریح کرد: این منبع عظیم الهی در عین سهل و ممتنع بودن که از یک فرد عامی کم‌سواد تا افراد فرهیخته عالم می‌توانند از آن بهره‌ برند، نظام شگفت‌انگیزی از معانی دارد که اعجاز در حروف، زیبایی ظاهر، آهنگین بودن کلمات و آیات و ترکیب الفاظ و هنر آن مشخص و مشهود است.

پیرهادی ادامه داد: مفتخریم که در هزار و چهارصد سال پیش یک کتاب، معجزه پیامبر ما بوده که امروز اگر افرادی می‌خواهند بگویند ما فرهیخته هستیم، بیان می‌کنند که ما اهل کتاب و مطالعه هستیم. باعث افتخار و سربلندی است که هزار و چهارصد سال پیش که فضای دنیا به گونه دیگری بود، معجزه پیامبر ما کتاب قرآن بود.

مدیرکل فرهنگ دینی و انقلابی قوه قضائیه تصریح کرد: خداوند متعال را شاکریم که این توفیق را به ما عطا کرد تا بتوانیم امسال هفتمین دوره مسابقات سراسری قرآن قوه قضائیه را برگزار کنیم. در حال حاضر مراحل استانی و ستادی مسابقات را پشت سر گذاشتیم و این مراحل با موفقیت به پایان رسیده است.

برگزیدگان بخش‌های شفاهی و کتبی به مرحله کشوری هفتمین دوره مسابقات قرآن قوه قضائیه راه پیدا خواهند کرد که طی فصل زمستان امسال در یکی از استان‌های کشور برگزار خواهد شد

وی با اشاره به اینکه امسال جمعاً در حدود بیش از 12 هزار شرکت کننده در قسمت‌های مختلف مسابقات داشتیم، افزود: از این تعداد حدود یازده هزار نفر از بزرگسالان بودند که شامل کارکنان قضائی و اداری و خانواده‌های ایشان بودند و حدود هزار نفر نیز فرزندان زیر 16 سال داشتیم که در مسابقات شرکت کردند.

مدیرکل فرهنگ دینی و انقلابی قوه قضائیه گفت: مسابقات امسال در دو بخش شفاهی و کتبی برگزار شده است که در بخش شفاهی شامل رشته‌های حفظ، قرائت، ترتیل و اذان و در بخش کتبی نیز شامل رشته‌های درک مفاهیم و حفظ موضوعی بود. در قسمت کتبی همچنین، حفظ یک، دو، پنج، 10، 20 جزء و حفظ کل از جمله رشته‌های مسابقات است. رشته‌های شفاهی در سه مرحله استانی، مقدماتی کشوری و نهایی کشوری و رشته‌های کتبی نیز در چهار مرحله شهرستانی، استانی، مقدماتی کشوری و نهایی کشوری برگزار می‌شود.

پیرهادی افزود: تمامی عزیزانی که در رشته‌های شفاهی شرکت می‌کنند، می‌توانند در یکی از رشته‌های کتبی نیز شرکت کنند. البته به استثنای متسابقانی که شاخه حفظ ایشان در میان رشته‌های کتبی، حفظ موضوعی بوده که ایشان نمی‌توانند در این قسمت وارد شوند، ولی در سایر رشته‌ها افراد می‌توانستند از این امکان استفاده کنند.

وی ادامه داد: از حدود 12 هزار متسابق امسال، حدود 10 هزار نفر در رشته‌های کتبی نیز شرکت کردند که اتفاق بسیار مبارکی است که همکاران ما در دستگاه قضائی به موضوع مفاهیم موضوعات قرآنی توجه ویژه دارند. همچنین، حدود 60 درصد متسابقان از آقایان و حدود 40 درصد از ایشان نیز از بانوان هستند.

پیرهادی با بیان اینکه هم‌اکنون آماده برگزاری مرحله مقدماتی کشوری مسابقات هستیم، اظهار کرد: مرحله مقدماتی کشوری مسابقات روز 20 آبان‌ماه سال جاری در بخش کتبی به اتمام می‌رسد. در حوزه شفاهی نیز از طریق مجازی پیش می‌رویم یعنی برنامه‌ریزی به این صورت بوده است که بعد از مسابقات کتبی، گروهی از اساتید برجسته کشور در حوزه ستاد مستقر شده و محتوای فیلم ضبط شده مسابقات شفاهی را مورد بررسی قرار می‌دهند و نفرات برتر شفاهی نیز تا پایان آبان‌ماه مشخص خواهند شد.

مدیرکل فرهنگ دینی و انقلابی قوه قضائیه در پایان تصریح کرد: نهایتاً برگزیدگان بخش‌های شفاهی و کتبی به مرحله کشوری هفتمین دوره مسابقات قرآن قوه قضائیه راه پیدا خواهند کرد که طی فصل زمستان امسال در یکی از استان‌های کشور برگزار خواهد شد.
انتهای پیام

captcha