طرح بهره‌گیری از شایسته‌ترین تالیان و حافظان قرآن در محضر رهبر انقلاب
کد خبر: 3840430
تاریخ انتشار : ۱۶ شهريور ۱۳۹۸ - ۰۹:۱۵
ایزدی پیشنهاد داد:

طرح بهره‌گیری از شایسته‌ترین تالیان و حافظان قرآن در محضر رهبر انقلاب

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ مدیر شبکه رادیویی قرآن برای بهره‌‌مندی از شایسته‌ترین قاریان و تالیان قرآن در محضر رهبر معظم انقلاب اسلامی، طرح ویژه‌ای را پیشنهاد داد.

پیش از این در گزارش صد‌وسومین جلسه مجمع مشورتی شورای توسعه فرهنگ قرآنی، که روز دهم شهریورماه در محل دبیرخانه این شورا برگزار شد، اعلام شد که طرحی در رابطه با بهره‌گیری هرچه بهتر و بیشتر از شایسته‌ترین قاریان و تالیان قرآن کریم برای حضور در جلسات قرآنیان در محضر مقام معظم رهبری ارائه شده است. برای دریافت توضیحات بیشتر با پیشنهاددهنده این طرح به گفت‌و‌گو پرداختیم.

مجتبی ایزدی، مدیر رادیو قرآن، در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایکنا؛ در رابطه با طرح پیشنهادی خود گفت: طرحی که در آن جلسه مطرح شد تشکیل کرسی‌های تلاوت استانی و مبنای آن نیز به صورت طرح‌ریزی استراتژیک یا طرح‌ریزی راهبردی بود.

ایزدی ادامه داد: همه قرآنیان کشور استحضار دارند که فرصتی ارزشمند از سال‌ها قبل به وجود آمده که همه ساله در اولین روز ماه مبارک رمضان، قرآنیان به محضر مقام معظم رهبری می‌رسند و آنجا گاهی تا سه یا چهار ساعت تلاوت‌‌های بسیار ارزشمندی صورت می‌گیرد که این فرصت بسیار مغتنمی است.

برخی اجراهای ضعیف مشهود است

مدیر شبکه رادیویی قرآن اظهار کرد: نقطه قوت خوبی نیز در جامعه داریم که وجود قاریان طراز اول، حافظان کل، گروه‌های تواشیح و همخوانی و ادعیه‌خوان‌ها و ابتهال‌خوان‌های کشور است. از طرفی ما با تهدیدها و نقاط ضعفی نیز در این فرایند مواجه هستیم. تهدید احتمالی این است که برخی دچار ضعف در فرایند اجرا می‌شوند، چون بالاخره جلسه خاصی است و پخش زنده دارد و ممکن است که قاریان آن تلاوت و اجرایی را که لازم است نداشته باشند.

وی در ادامه افزود: نقطه ضعف دیگری نیز که ممکن است وجود داشته باشد، این است که نتوانیم از شایسته‌ترین‌ها برای حضور در این جلسه دعوت کنیم و کسانی که دست‌اندرکار این جلسه هستند، نتوانند به نحو مقتضی شایسته‌ترین‌ها را شناسایی کنند.

ایزدی تصریح کرد: مبتنی بر این تهدیدها و فرصت‌ها و نقاط قوت و ضعف، به یک مسئله رسیدیم که این مسئله عبارت از این است که مقام معظم رهبری بر کرسی‌های تلاوت تأکید دارند و سالیانه نیز کرسی‌های تلاوت قرآن در محضر ایشان شکل می‌گیرد، اما غیر از آن جلسه‌ای که با استقبال جامعه قرآنی کشور همراه است، شاهد حمایت و استقبال عمومی مردم از سایر کرسی‌های تلاوت نبودیم.

مشارکت همه استان‌ها برای انتخاب برترین‌ها

مدیر شبکه رادیویی قرآن ادامه داد: در رابطه با راه حل برون‌رفت از این مسئله با توجه به برنامه‌ریزی استراتژیکی که بدان اشاره شد، پیشنهاد دادیم که در هر استان، سالی یک بار یک جلسه قرآن تشکیل دهیم به این صورت که حدوداً 30 جلسه قرآن در استان‌ها به جز تهران تشکیل شود. (هر ماه یک استان) و پس از برگزاری این جلسات که بهترین‌های هر استان در آن شرکت می‌کنند و مکانیزم انتخاب بهترین‌ها را نیز نهادهای قرآنی استان مربوطه انجام می‌دهند، شایسته‌ترین افراد انتخاب می‌شوند.

وی بیان کرد: به این ترتیب یک کرسی تلاوت دو یا سه ساعته در یک شب جمعه در یک مکان به انتخاب خود استان شکل می‌گیرد و رادیو قرآن نیز این جلسه قرآنی را به صورت زنده پخش خواهد کرد. پس از برگزاری این جلسات قرآنی در 30 استان کشور، برترین‌های این استان‌ها مشخص می‌شوند. سپس، این جلسات تبدیل به 10 تا 15 محفل در تهران خواهد شد که از بین این محافل قرآنی در تهران، که از بهترین‌های استان‌های کشور همراه با بهترین‌های تهران برگزار می‌شود، انتظار داریم که بهترین‌های سراسر کشور نیز البته با ملاحظاتی که خود دفتر و شورای عالی قرآن در نظر دارد و بحق نیز هست، در آن جلسه دعوت شوند.

پوشش رسانه‌ای محافل استانی

ایزدی گفت: با این برنامه دو مسئله حل خواهد شد. یکی اینکه میزان شرکت‌کنندگان در کرسی تلاوت به این دلیل که سالی یک بار در استان برگزار می‌شود، حتماً به بهترین نحو خواهد بود، یعنی همه نهادها درگیر می‌شوند و شکوه بسیار خوبی در استان‌ها خواهد داشت. دیگر اینکه رادیو و تلویزیون نیز در انعکاس این کرسی‌های تلاوت و تبلیغ و ترویج آن‌ها قاعدتاً انجام وظیفه می‌کند و می‌تواند نقش‌آفرین باشد.

مدیر شبکه رادیویی قرآن تصریح کرد: مسئله بعدی این است که بین اجراهای نواری که به صورت نوار به تهران ارسال می‌کنند و اجراهای واقعی در حضور جمعیت فراوان مشتاق تفاوت جدی وجود دارد و نقطه ضعفی که ممکن است به این واسطه ایجاد شود، با این برنامه دیگر رخ نخواهد داد، یعنی افراد در حضور جمعی اجرا می‌کنند و این مسئله منتفی می‌شود.

وی در ادامه بیان کرد: نکته بعدی این است که با اجرای چنین طرحی، منویات مقام معظم رهبری در رابطه با برگزاری کرسی‌های تلاوت قرآن در کشور نیز تا حدی تحقق پیدا می‌کند و سالی در حدود 50 تا 60 کرسی تلاوت دو یا سه ساعته خیلی خوب در کشور برگزار خواهد شد.

مدیر شبکه رادیویی قرآن نحوه تصویب و اجرای این طرح پیشنهادی نیز اظهار کرد: این طرح با استقبال مسئولان قرآنی کشور مواجه شده است و قاعدتاً بعد از گفت‌وگو با مسئولان قرآنی کشور، یکی از نهادها به عنوان نهاد محوری در استان‌ها انتخاب خواهد شد. البته شاید هم در خود شورای توسعه پیگیری شود. همچنین، در این رابطه با شبکه قرآن و معارف سیما نیز هماهنگی‌هایی خواهیم داشت و قاعدتاً نهادهای تصمیم‌گیر نیز می‌توانند بهره‌برداری خود را از این فرایند داشته باشند.
انتهای پیام

captcha