۹۵ درصد حجاج به کشور بازگشتند/ انجام 5 طرح تحقیقاتی پزشکی در حج 98
کد خبر: 3840617
تاریخ انتشار : ۱۶ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۳:۲۲
حلی‌ساز:

۹۵ درصد حجاج به کشور بازگشتند/ انجام 5 طرح تحقیقاتی پزشکی در حج 98

گروه سلامت ــ رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت با اشاره به ارائه ۶۶۰ هزار خدمت پزشکی به زائران ایرانی حج، گفت: امسال یکی از آسانترین عملیات‌های حج اجرا شد؛ ضمن اینکه پنج طرح تحقیقاتی پزشکی نیز در خلال عملیات پزشکی حج 98 انجام شد.

اتمام عملیات حج/ انجام 5 طرح تحقیقاتی پزشکی در حج 98به گزارش خبرنگار ایکنا؛ محمدتقی حلی‌ساز، رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت، امروز ۱۶ شهریورماه، در نشستی خبری با بیان اینکه عملیات پزشکی حج ۹۸ تقریبا به اتمام رسیده است، گفت: ۹۵ درصد زوار به کشور بازگشته‌ و تنها گروه اندکی باقی مانده‌اند که آن‌ها هم در حال بازگشت به کشور هستند.

وی با اشاره به میانگین سنی بالای حجاج در حج 98، اظهار کرد: امسال ۴۰ درصد زائران بیش از ۶۰ سال سن داشتند. همچنین ۲۴ هزار نفر بالای ۷۰ سال و ۷۰۰ تا ۸۰۰ نفر نیز بالای ۸۰ سال در حج امسال شرکت کردند که از میان این افراد حدود هزار و ۵۰۰ نفر با داشتن حداقل یک ریسک، فاکتور مستعد بیماری بودند.

حلی‌ساز با بیان اینکه مرکز پزشکی حج و زیارت، عملیات‌های پزشکی سال‌های گذشته را مورد آسیب‌شناسی قرار داد، گفت: این موضوع موجب شد تا دچار چالش نشویم و بتوانیم طبق برنامه‌ریزی‌ها عمل کنیم.

وی افزود: امسال حج آسانی داشتیم و با توجه به بارش باران در منا و عرفات هیچ‌گونه گرمازدگی در ایام تشریق به وجود نیامد و به جز یک مورد فوت که به دلیل بیماری با زمینه قلبی بود، هیچ مورد فوتی نداشتیم.

رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت افزود: در حج امسال پنج طرح تحقیقاتی نیز انجام شد که یک مورد آن مداخلات دارویی و تأثیر دارو‌های شناخته شده ایرانی برای زوار بود که البته هنوز نتایج آن در حال بررسی است. همچنین در حوزه آموزش نیز کلاس‌هایی برای زوار و تیم‌های عملیاتی برگزار شد.

در بازدید‌های میدانی هیچ گزارشی مبنی بر کمبود دارو وجود نداشت. ضمن اینکه ۱۰ درصد از داروی ارسال شده برای حج امسال به ایران بازگشت
وی یادآور شد: امسال در مکه برای اولین بار ۲۸۵ تیم امداد اورژانسی بحران با حضور زائران تشکیل و کلاس‌هایی نیز برای آن‌ها برگزار شد که در سلامت زائران حج ۹۸ بسیار مؤثر بود.

حلی‌ساز با اشاره به همکاری مناسب عربستان با تیم‌های پزشکی ایرانی، گفت: در بیمارستان‌های سعودی از بیماران ایرانی استقبال شد، حتی برای بیماری که نیاز به اورژانس هوایی داشت، هلیکوپتر ارسال کردند. آن‌ها یک‌سری دستورالعمل‌هایی دارند که براساس آن خدمت ارائه کرده و ما نیز ناچار بودیم به این دستورالعمل‌ها پایبند باشیم.

وی در رابطه با میزان مصرف دارو نیز اظهار کرد: در بازدید‌های میدانی هیچ گزارشی مبنی بر کمبود دارو وجود نداشت. ضمن اینکه ۱۰ درصد از داروی ارسال شده برای حج امسال به ایران بازگشت.

رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت با اشاره به رونمایی از سامانه دیدبان هلال تصریح کرد: با استفاده از این سامانه برای اولین بار توانستیم تمامی پزشکان و افراد تیم پزشکی به همراه زائران را در هر لحظه و هر مکان رصد کنیم و در صورت وجود مشکل برای زوار در اسرع وقت این خدمات را ارائه دهیم.

امسال حج آسانی داشتیم و با توجه به بارش باران در منا و عرفات، هیچ‌گونه گرمازدگی در ایام تشریق به وجود نیامد و به جز یک مورد فوت که به دلیل بیماری با زمینه قلبی بود، هیچ مورد فوتی نداشتیم
حلی‌ساز با بیان اینکه در حج ۹۸ بیش از ۶۶۰ هزار خدمت پزشکی به زائران ارائه شد، گفت: این میزان خدمت در مقایسه با سال‌های گذشته بسیار بالا بود، به طوری که هر زائر به طور متوسط سه یا چهار خدمت پزشکی دریافت کرده است.

وی با پرداختن به اینکه افراد فوت شده در حج ۹۸ عموماً بالای ۶۰ سال سن داشتند، اظهار کرد: ۷۵ درصد این افراد بیماری‌های قلبی ــ عروقی داشتند. ضمن اینکه چهار مورد احیای قلبی موفق نیز از سوی پزشکان حج انجام شد.
 
حلی‌ساز در پایان تأکید کرد: بیماری‌های تنفسی، اسکلتی و عضلانی و قلبی بیشترین بیماری‌های موجود در میان حجاج بود. ضمن اینکه حتی یک مورد بیماری واگیر نیز در میان زوار مشاهده نشد.

انتهای پیام
captcha